Annons

Hur är det egentligen när man säljer bilder till tidningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Viper89

Aktiv medlem
Vi tar ett exempel nu,

Jag frilansar åt en tidning, får ett uppdrag(plåta) att göra. När jag är klar med plåtningen skickar jag bilderna plus räkning till min arbetsgivare.

Vi kan säga att jag skickade in tio stycken bilder, tidningen använder endast dem fem första bland de tio.

1. Vad har jag nu för rättigheter till bilderna som inte blev publicerade i tidningen men som jag skickade med, alltså de fem sista som aldrig gick i tryck.

2. Vad har jag för rättigheter gällande de bilderna som gick i tryck, alltså de fem första jag skickade med.

Mvh Jocke

Det beror helt på vad ni gjort upp.
Gör du ett uppdrag och debiterar tidningen per timme äger de alla rättigheter till bilderna.
Om du däremot säljer publiceringsrätten (vanligast) till bilderna får du bara betalt för de bilder som används och då behåller du alla rättigheter.

Stämmer verkligen det? Jag hade nog fått intrycket att man fortfarande äger rättigheterna till bilderna även om man debiterar per timme. Om jag inte minns fel så står det väl t.ex. i BLF's prislista att "standard" vid uppdrag är att det ingår 3st "användningar" av bilden. Rättigheterna ägs alltså fortfarande av fotografen såvida inte annat speciellt avtalats.

Eller gäller något annat vid uppdrag åt en tidning?

/Micke

Det undrar jag också, för vi har inte gjort upp något avtal eller så. Utan det har rullat på som de gjorde från början.

Har hört förut att man fortfarande äger rättigheterna ifall inte annat sagts vid avtal.

Mvh Jocke

Dez skrev:
Det beror helt på vad ni gjort upp.
Gör du ett uppdrag och debiterar tidningen per timme äger de alla rättigheter till bilderna.
Om du däremot säljer publiceringsrätten (vanligast) till bilderna får du bara betalt för de bilder som används och då behåller du alla rättigheter.

Du verkar vara kvar i situationen före lagändringen 1994. Då fick beställaren rättigheterna till bilder. Men efter ett kraftigt lobbyarbete från bl a SFF lyckades vi se till att fotograferna inte längre blev diskriminerade jämfört med andra upphovsmän. Fotografilagen avskaffades och upphovsrättslagen omfattade också fotografi. Det innebär att fotografen behåller rättigheterna till bilderna även om de är gjorda på uppdrag. Den enda rätt du överlåter är den beställda. Tar du bilder på ett uppdrag för en tidning kan du alltså ta betalt för en vidareanvändning från samma tidning.

Stefan

Sen när jag skickar iväg bilderna till min arbetsgivare kan jag publicera bilderna på annat sätt som jag vill i alla fall?

Skulle gärna se att du länkade till sidan där denna lag står. Så kan man skriva ut och ha med sig i fotoryggan när man är ute på fältet!

Mvh Jocke

Viper89 skrev:
Sen när jag skickar iväg bilderna till min arbetsgivare kan jag publicera bilderna på annat sätt som jag vill i alla fall?

Skulle gärna se att du länkade till sidan där denna lag står. Så kan man skriva ut och ha med sig i fotoryggan när man är ute på fältet!

Mvh Jocke

Vi talar inte om arbetsgivare, utan om uppdrag. Då gäller den upphovsrättslag som finns här http://rixlex.riksdagen.se/

Stefan

Okej.

Jag förstår hur du menar när du säger att det gäller uppdrag.

Man får väl uppdragen av sin arbetsgivare? Eller det kanske är något annat?

Blev bara lite förvirrad nu.

Mvh Jocke

Viper89 skrev:
Okej.

Jag förstår hur du menar när du säger att det gäller uppdrag.

Man får väl uppdragen av sin arbetsgivare? Eller det kanske är något annat?

Är du anställd eller får du ett uppdrag? Även om du får betald per timme är det ju fortfarande ett uppdrag och du frilansar.

Stefan

Jag säljer ju bilderna, men vi har aldrig ens diskuterat hurvida rättigheterna ska köpas.

Om det inte kommit på tal så är bilderna lika mycket mina som dem va innan försäljningen också. Har jag förstått detta rätt nu?

Viper89 skrev:
Jag säljer ju bilderna, men vi har aldrig ens diskuterat hurvida rättigheterna ska köpas.

Om det inte kommit på tal så är bilderna lika mycket mina som dem va innan försäljningen också. Har jag förstått detta rätt nu?

Du säljer inte bilderna, du säljer publiceringsräten till dem. Det innebär att du har rätten till bilderna fullt ut om ni inte kommit överens om något annnat.

STefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar