Annons

Hur är det egentligen med kvalitén?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Har nu suttit och jämfört bilder tagna med 350d och 20d en bra stund. Har speciellt försökt jämföra bilder tagna med samma objektiv. Jag kommer till den kontroversiella slutsatsen att bilderna med 20d håller betydligt högre klass än de tagna med 350d. Den största anledningen till detta är att fotografer som använt 350d verkar ha väldigt svårt att hitta rätt fokus, bilderna känns nästan lite suddiga? Jag bad även en vän (nikonist) gör en objektiv bedömning - han instämmer helt i mitt resonemang.

Visst bör prisskillnaden kamerorna emellan visa sig någonstans. Med det förefaller ändå motsägelsefullt då otaliga recensenter hävdar att de ger nästan oskiljaktliga bildresultat.

Känns som man skulle vilja reda ut detta eftersom man går i köpetankar.

Med vänlig hälsning
/Viktor Mårtensson
 
hej

hur är det med den som använt kameran

dock har man skillnad i kvalite, men då inom modellen, men ofta är det användarproblem

sen månte man skärpa i efterhand, är det gjort tro?

de tester jag sett som jämfört 350 o 20 menar att de e lika, men med + för 20 i alla avgörande frågor, men enbart marginellt

Roine
 
Är det samma fotograf som använt de båda kamerorna mot samma motiv, så kan man dra slutsatser, i annat falla anser jag att undersökningen inte är tillämplig beroende på osäkerhet i hur fotograferingen har gått till.
 
Tänkte redigera in det i texten men ändrade mig. Jo fotografen spelar antagligen störst roll. Men har 350d några erkända problem med fokuseringen?
 
så fort det kommer en ny modell kommer en våg av front/backfoksrapporter

de dör sen ut

det har kommit färre kring 350d än nån annan modell i de forum jag följer
 
jag har lite problem med fokusen på min 350d ibland. Oftast för att jag envisas med att fokusera flera gånger innan jag trycker av. Ofta ändrar kameran fokus andra gången man fokuserar på samma punkt. Ibland inte. Det verkar alltid bli sämre fokus andra gången. Om man fokuserar igen går den tillbaka till utgångsläget. Man ser tydlig skillnad i sökaren så det är inget större problem tycker jag men ett irritationsmoment. Jag kör med Sigma 18-50 2,8.

Nån som kan förklara fenomenet?
 
Lämnade in min 350D för frontfokusering.
Men det visade sig vara objektivet/objektiven.
Det roliga är att det ena objektivet (ett Tamron 28-75/2.8) har varit i Tyskland en gång för det var riktigt dåligt i vissa lägen. Det justerades och lägger nu skärpan på samma ställe som det objektiv (Canon 50 1.8 II) som är inne för justering av frontfokus hos Canon Norge.
Det slog 2 "trinn" fel vid test.
När det provades med ett Canon 85 mm som var 100 % "justert" så fokuserade kameran helt korrekt (0 trinn).
Så jag får skicka in objektivet till Tyskland ytterligare en gång.
Det jag funderar på är hur de bär sig åt för att korrigera då de inte klarade det förra gången?

/Lennart
 
Läste runt lite även utanför Fotosidan. Verkar vara en del som har haft problem med 350d + Sigma. Dessa problem kanske i majoriteten av fallen beror på objektivet?
 
Eller så beror problemen på att pixlar analyseras på samma sätt som fysikerna diskerar atomer i än mindre bitar. Väntar fortfarande på en test av filmkameror där filmkornen särstuderas och alla kamerorna befinns ha fgel på fokusen. Jag har svårt att tro att det skulle vara svårare att tillverka fungerande fokus på digitalkameror jämfört med filmkameror med tanke på att all fakta är känd hur kameran ska kalibreras på fabriken,, jämfört med en okänd tjocklek på en filmruta som dessutom kan bukta sig.
 
RolandM skrev:
Eller så beror problemen på att pixlar analyseras på samma sätt som fysikerna diskerar atomer i än mindre bitar.
Nu ringde jag och frågade hur det gick med kameran (350D) och objektivet (50/1.8 II) och det visade sig att man beställt ett nytt från Canon Sverige och kasserade det som var feljusterat. Sedan skulle de tydligen mäta upp det nya objektivet för att kolla att det var som det skulle. Canon litar tydligen inte själva på sina objektiv.
Det roliga är att jag bara haft objektiven liggande då jag använt Tamronen istället.

Lennart, som får sitt tredje 50/1.8 på 9 månader.
(Det första låste kameran, bländaren)
 
Karlsson skrev:
Nu ringde jag och frågade hur det gick med kameran (350D) och objektivet (50/1.8 II) och det visade sig att man beställt ett nytt från Canon Sverige och kasserade det som var feljusterat. Sedan skulle de tydligen mäta upp det nya objektivet för att kolla att det var som det skulle. Canon litar tydligen inte själva på sina objektiv.
Det roliga är att jag bara haft objektiven liggande då jag använt Tamronen istället.

Lennart, som får sitt tredje 50/1.8 på 9 månader.
(Det första låste kameran, bländaren)

bravo.
Vart skickar man in objektivet? (jag har samma problem)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.