Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är det egentligen med idéinnehållet?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Vinnarna av Adobe Photoshop Elements tävlingen i all ära, det är vackra och vältagna bilder. Men hur kommer det sig att juryn inte överhuvudtaget (vad jag kan se) bedömmer idéinnehållet? Jag har sett massor av bilder som är mycket starkare än de som vunnit, eller röstats fram.
Ska man visualisera ordet Vatten så är väl det minst kreativa man kan göra att ta en bild på ett vattendrag eller en vattendroppe, oavsett hur vacker eller tekniskt välgjord bilden är. Jag tycker juryn borde väga in ett par idébilder bland vinnarna.
 
Jag håller med. Men det blir är ju svårt att tävla i fotografi och då är det kanske lättast att bedöma den tekniska kvaliteten.
 
jag tycker idén är allt, att sedan förstärka och framhäva med hjälp av estetik är såklart ett av de starkaste hjälpmedel man har inom fotokonsten, men det är som sagt en oerhörd fokusering på teknik och foto dras ju med en enorm prylfixering som jag även kan erkänna att jag själv lätt dras med i.

Jag tycker man måste jämföra foto med alla andra former av berättande, hur intressant skulle tex en film bli som enbart var uppbyggd av snygga intetsägande videosekvenser och sakna dialog: lika intressant som den mesta fotografin som produceras idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.