Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är dessa fisheye objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur just denna fungerar. Har en liknande "Pro-Optic" som jag köpt billigt och som används på samma sätt - fastskruvat på filtergängan.

Fisheye bilder tar jag inte hela tiden utan mest för att det är kul med vissa motiv. Då ger en sån här grej massor med möjligheter för litet pengar.

Känns fel att köpa original fisheye för flera tusen.
 
Vet inte hur just denna fungerar. Har en liknande "Pro-Optic" som jag köpt billigt och som används på samma sätt - fastskruvat på filtergängan.

Fisheye bilder tar jag inte hela tiden utan mest för att det är kul med vissa motiv. Då ger en sån här grej massor med möjligheter för litet pengar.

Känns fel att köpa original fisheye för flera tusen.


De kanske går att få tag på billigt i sverige med så slipper man vnta tre veckor på att få dem? Dock blir det väl bilden som en ring i mitten med svart runt om kring?
 
Jo med 180graders bildvinkel blir det en cirkelrund bild. Det är liksom grejen. Effekten variera beroende på brännvidden på objektivet och vilken "x" faktor (0,37X 0,42X osv) tillsatsen har.

Jag handlade min när vi bode i Usa så jag vet inte vad de svenska säljarna har till hands.
 
Ok tack før infon. Men om man vill ha mindre circel så ska man sikta på lægre nr. Den dær låg tex på 43
 
Ok tack før infon. Men om man vill ha mindre circel så ska man sikta på lægre nr. Den dær låg tex på 43

Mer än 180 graders bildvinkel torde vara svår att åstadkomma.

Om man (teoretiskt) tänker sig en adapter med 0,05 som faktor skulle det bara resultera i att bildcirkeln blir väldigt liten.

Jag har för mig att min är på 0,42 men skull gärna haft 0,37 för att få full cirkel med min normal.
 
Ok då ær jag lite mer med på vad som gælle. Ska ta o bestælla en sådan lite senare. Har blitt lite væl mycket inhandling så næsta månad :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.