ANNONS
Annons

Hur är bilden gjord? Dags att gå över till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael_in_action

Aktiv medlem
I dessa sommar-pratar-tider hittade jag en underbar bild på Tuva Novotny (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=2071&Artikel=869893). Förutom att hon är väldigt söt tycker jag att bilden är kanon, precis sådana bilder vill jag ta.

Men hur gör jag för att ta sådana bilder? Är det enbart ljuset som ger bilden dess färg och karaktär (och vad är det isåfall för ljus)? Eller går det att efterbehandla en digital bild till detta resultat? Själv tycker jag att det ser ut som en hög-ISO-film och därav en viss kornighet (som jag gillar väldigt mycket). Går det att åstadkomma detta med digital teknik eller skall jag härda ut med analogt i fortsättningen också?

Jag kanske är ute på djupt vatten nu, men jag gissar att bilden är tagen med en kombination av befintligt ljus en kall/molnig dag och upplättningsblixt.

Det torde inte vara en omöjlighet att uppnå detta resultat digitalt..

Micke @ndersson skrev:
Kanske inte i kameran, men i Photoshop är det ju snabbt ordnat.. :p

Ok. Hur då tex? Vet att det finns div grain-filter i PS, ger de ett acceptabelt resultat?

Känns ju som att man fuskar när man tar en skarp bild och lägger på korn istället för att ta en kornig bild från början...

Tja.. fusk eller ej med PS; en oändligt diskuterbart ämne.. Tycker personligen att det är det färdiga resultatet som är viktigast, och att verktygen man använder på vägen dit är mindre viktiga.

Jag brukar använda följande metod i CS2(nästan enbart på sv/v bilder för "känslan"): Filter/Noise/Add noise/och sen välja typ och mängd. Exempelbilden är något överdriven- 4% Gaussian/Monochromatic. Tycker att metoden funkar bra för vad jag vill upppnå.

I det här fallet är det nog ingen konstnärlighet alls nedlagd på bilderna i fråga om brus utan helt enkelt hårt jpg-komprimering för att spara på bandbredd hos SR.

Så har du förstås Filter/Artistic/Film grain om man känner att man behöver lite mer inställningsmöjligheter. Blir också bra resultat. Enklast är ju att testa några varianter och se vilken metod som ger "rätt" resultat ihop med den kameran man har.

tettimul skrev:
I det här fallet är det nog ingen konstnärlighet alls nedlagd på bilderna i fråga om brus utan helt enkelt hårt jpg-komprimering för att spara på bandbredd hos SR.

Där ser man. Pinsamt att försöka komma dragandes med ISO-tal osv då. Bara att komprimera järnet för att få till ett "konstnärligt uttryck"! :)

mikael_in_action skrev:
I dessa sommar-pratar-tider hittade jag en underbar bild på Tuva Novotny (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=2071&Artikel=869893). Förutom att hon är väldigt söt tycker jag att bilden är kanon, precis sådana bilder vill jag ta.

Men hur gör jag för att ta sådana bilder? Är det enbart ljuset som ger bilden dess färg och karaktär (och vad är det isåfall för ljus)? Eller går det att efterbehandla en digital bild till detta resultat? Själv tycker jag att det ser ut som en hög-ISO-film och därav en viss kornighet (som jag gillar väldigt mycket). Går det att åstadkomma detta med digital teknik eller skall jag härda ut med analogt i fortsättningen också?

Jag tycker det ser ut som resultatet av en molnig dag och något kall vitbalans. Ser ingen "kornighet" på min skärm.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto