Annons

Hur ändrar man fokuspunkt på d7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Hejsan!

Idag fick jag hem min nya D7100 och började direkt utforska kameran. I affären fanns det möjlighet att manuellt välja en eller flera av de 51 fokuspunkterna. Säljaren visade mig också att man kan använda sig av rattarna för att välja hur många av de 51 punkterna som vara i fokus. Det fanns kanske tre olika "steg" med hur många punkter om jag minns rätt.
Men, när jag väl skulle testa detta idag så gick det inte. Jag vet hur man gör för att bara ändra en punk: Hålla in en svart stor knapp till höger om objektivet ,sett framifrån, sedan m.ha. multiväljaren välja fokuspunkt.

Men om jag nu vill ha flera punkter så att det blir ett område i bilden som speciellt ska vara i fokus hur gör man då?

Jag har läst manualen men finner ej svaret, Hoppas ni vet och förstår vad jag menar!

Sofia

Men, när jag väl skulle testa detta idag så gick det inte. Jag vet hur man gör för att bara ändra en punk: Hålla in en svart stor knapp till höger om objektivet ,sett framifrån, sedan m.ha. multiväljaren välja fokuspunkt.

Men om jag nu vill ha flera punkter så att det blir ett område i bilden som speciellt ska vara i fokus hur gör man då?

Om det är AF-knappen du menar så håller du in den och vrider på kommandoratten i stället för multiväljaren för att välja fokusområde.

Missuppfattar?

Det låter iofs som om du missuppfattar hur fokus fungerar. Om du nu lyckas komma på hur man ställer in ett kluster med punkter så betyder det inte att allt inom de punkterna hamnar i fokus. Kameran kommer däremot att välja mellan dessa punkter då den letar efter något som den kan ställa fokus på. Den väljer en av dessa (som den lättast kan ställa fokus på) och det kan betyda att andra saker som ligger bakom de valda punkterna hamnar ur fokus.

Om jag kommer ihåg rätt då ändrar man med den bakre tumhjulet typ sv fokus, AF-S, C etc. Med det främre fingerhjulet så kan man ändra hur många punkter man vill vara aktiva. Detta medans man håller inne knappen vid objektivet. Man kan också justera detta under Meny

Hur många steg ändras.

Hej, jag hitta ingen tråd om det men denna handlar ju om Nikon D7100.
Är det någon som vet hur många steg som ändras på D7100. Jag misstänker ett halvt steg men är osäker, eller någon som vet vart det kan stå om det?

Steg?

Eftersom det som är indelat i steg i en kamera handlar om exponering och ljuskänslighet, antar jag att du kan mena bländarsteg, slutartider, ISO och exponeringskompensation. Alla har tredjedels steg i moderna kameror. Det betyder att de hela stegen är tre snäpp.

När vi talar om ett bländarsteg, menar vi alltid ett helt steg, men det är inte alltid bländaren som avses, utan det kan vara vilken som helst av de övriga, ISO, slutartid eller kompensation.

Om du har gissat rätt fråga Urban så är nog svaret att man kan välja mellan 1/3 eller 1/2 steg.
Det har jag för mig funkar på min D800 och F5 så det borde gå att välja på D7100 också.

Det kan vara så enkelt att du har autoläget/eller något motivprogram inne, då går det inte att välja AF punkt om jag minns rätt.

Hejsan!

Idag fick jag hem min nya D7100 och började direkt utforska kameran. I affären fanns det möjlighet att manuellt välja en eller flera av de 51 fokuspunkterna. Säljaren visade mig också att man kan använda sig av rattarna för att välja hur många av de 51 punkterna som vara i fokus. Det fanns kanske tre olika "steg" med hur många punkter om jag minns rätt.

Jag har läst manualen men finner ej svaret, Hoppas ni vet och förstår vad jag menar!

Sofia

Har exakt samma problem. Allt är rätt inställt vad jag kan se. Det är ej låst läge men efter att tryckt ner avtryckaren halvvägs går det inte att bestämma fokuspunkt. Kollade för säkerhets skull i boken och det fungerar inte som det ska göra?

Har exakt samma problem. Allt är rätt inställt vad jag kan se. Det är ej låst läge men efter att tryckt ner avtryckaren halvvägs går det inte att bestämma fokuspunkt. Kollade för säkerhets skull i boken och det fungerar inte som det ska göra?

Det går inte att flytta/bestämma fokuspunkten när avtryckaren är halvt nere inte på min kamera heller. Men om man gör det innan man håller ner avtryckaren fungerar det. Kolla också inställningarna AF-S, AF-C, AF-A samt hur många AF-punkter som är valda. Att flytta AF-punkten fungerar som jag förstår bara när en punkt är vald. I övriga lägen väljer kameran autofokuspunkt själv inom det område som angetts.

Det går inte att flytta/bestämma fokuspunkten när avtryckaren är halvt nere inte på min kamera heller. Men om man gör det innan man håller ner avtryckaren fungerar det. Kolla också inställningarna AF-S, AF-C, AF-A samt hur många AF-punkter som är valda. Att flytta AF-punkten fungerar som jag förstår bara när en punkt är vald. I övriga lägen väljer kameran autofokuspunkt själv inom det område som angetts.

Löste sig. Hade ändrat så mycket fram och tillbaka att det till slut ändå var en inställningsfråga.. Det går att ändra även clustren och inte bara en punkt. Finns en väldigt bra demo på youtube om du vill kika på just detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar