Annons

Hundbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hoppas jag lagt den här rätt nu!

Det är så att min kompis har en svart hund som jag fotograferade en gång och ska göra igen. Då blev fotona ganska bra med mina mått mätt, men tungan blev alldeles överexponerad:(. Inget som går att fixa i efterhand heller, riktigt, riktigt utfrätt blir den.
Finns det något sätt att göra så att både den svarta pälsen blir bra och tungan? Kan man fixa det på nåt sätt om man fotograferar i raw? Eller är det bara att ta bilden ur en annan vinkel - tristare bild blir det ju då iofs...

En fråga till. Om man vill ta en bild på hunden som kommer mot en i full fart rakt framifrån, använder man kontinuerlig autofokus eller manuell? Känns som att varken det ena eller det andra är snabbt nog för att få en skarp bild. Är väl träning som gäller bara, men hur gör ni andra?

Hej Madeleine! Jag har en Svart o vit Border Collie; så jag vet :) Svårt att hitta exp.-balans.
RAW-upptak kann hjälpa en god del faktisk. I nya CameraRaw i CS3, PSE5 eller LightRoom kann Recovery-funktionen hämta inn info i utfrätta partier.
Men det är begrensad, du måsste kanskje exponera ned något.

Kontinuerlig AF. Jo det funkar, men ställer stora krav på kamra och optik. T.ex. min 40D med 200/2.8L hänger med mkt. bättrer enn 30D med samma objektiv. EF_S 18-55 är chanslös på samma kamra.
Kör hårt med serietagning; några skarpa får du alltids.
Lycka till! /Erik J

Mánadis skrev:

Finns det något sätt att göra så att både den svarta pälsen blir bra och tungan?
Förmodligen inte, men kanske. Kamerans bildsensor (eller filmen, om du använder sådan) har ett begränsat tonomfång, och verkligheten brukar ofta ha ett omfång som är större.

Jag har massor av bilder på en lapphund, som familjen hade när jag växte upp, tagna på vintern. Man ser en svart silhuett mot i stort sett kritvit bakgrund. :)
Kan man fixa det på nåt sätt om man fotograferar i raw?
Det finns betydligt större möjligheter att utnyttja sensorns tonomfång om man fotograferar i raw än om man låter kameran göra jpegkonverteringen. Det finns en hel del websidor som lär ut rawhantering. Även fotosidan har ett par artiklar om det.
En fråga till. Om man vill ta en bild på hunden som kommer mot en i full fart rakt framifrån, använder man kontinuerlig autofokus eller manuell? Känns som att varken det ena eller det andra är snabbt nog för att få en skarp bild. Är väl träning som gäller bara, men hur gör ni andra?
Om du är mycket reaktionssnabb och vet exakt hur lång fördröjning din kamera har från att du trycker på avtrycket tills att bilden tas, så kan du använda manuell fokusering, men det är förmodligen rätt hopplöst att få det rätt.

Använd autofokus och använd kontinuerlig sådan. Beroende på vilken kamera du har så kan det fungera mer eller mindre bra. Det är nästan bara spegelreflexkameror som har tillräckligt snabb autofokus för att hänga med en springande hund, och ju dyrare kamera desto bättre, i regel.

Om du fotade i skarpt solljus förra gången kan du prova med lite mjukare ljus, det ger mindre kontrastomfång. Samtidigt vill man ju ha struktur i pälsen så helmulet kan bli trist.

Visst kan det bli bättre med RAW. Framförallt behöver du ett program där du kan justera kontrastkurvan manuellt. Canons DPP har den möjligheten, medan mitt gamla PS Elements 2 saknar det. Sök på nätet efter info om hur det funkar.

Du exponerar så att pälsen är mörk, men kollar på histogrammet att de mörka områdena inte är helt hoptryckta t v (igensotade). Då bör även de ljusa partierna ha kvar lite teckning. När du fått in bildfilerna i programmet kan du "lyfta" lågdagrarna utan att det ljusa blir utfrätt.

/ L

Svarta hundar är inte helt lätt, för ett tag sedan så skulle jag fota mammas hund, en kolsvart blandning mellan labbe och risensnauser, dessutom valp så det var inte så lätt att hänga med.

Men jag gjorde så här, det kanske kan ge några ideer
åtminstone. Jag tog kameran, teleobjektivet och en externblixt och följde med henne på långpromenad. Det var ganska fint väder men inte helt strålande sol, sen är det bara många bilder och serier. Någon bild blir skarp, om kameran har svårt att hänga. Dessutom så är hunden tröttare i slutet av promenaden!! :)

Mina inställningar kommer jag inte ihåg exakt, men efter att ha kikat på exif till bilderna så hade jag
valt bländare, men lät kameran välja tid och körde med blixten på alla bilderna. Misstänker att jag körde evaulerande mätning för att även få bakgrunden ganska okey exponerad. Vet inte om min virriga text hjälper så mycket, men jag har två av bilderna här på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/955660.htm
är länken till den ena. Exif ligger där så du kan ju kika själv om du är intresserad!

Generella tipset är nog: Blixt och många bilder!! :) Glömde visst skriva, använd Raw format!! Hjälper massor tycker jag!

MVH Tommy

Tack för alla svar:)!
Ja, det är verkligen svårt med svarta djur. Har själv en svart häst, men tack och lov har hon inga vita tecken.

Ska försöka lära mig att fota i Raw, så får vi se om det hjälper. Använder Paint Shop Pro, vet inte om det finns något raw-program till det?

Har en KM D5D, så DSLR är det ju, men autofokusen är nog lite långsam kan jag tänka mig... Känns iaf så ibland. Längtar tills jag får råd att köpa Sonys A700 - fler bilder/sek m.m.!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar