Annons

Huggorm?

Produkter
(logga in för att koppla)

theTnT

Aktiv medlem
Hej!

Precis inflyttad på detta forum, tycks trevligt och avslappnat.

Snart kommer huggormen fram ur sin vinterdvala och ligger återigen och solar på stigen där jag kommer vinglande på min mountainbike.

Finns det någon som kan ge några konkreta tips hur detta vackra djur fotograferas - bortsett det sjävklara med försiktighet och respekt.

Hade tänkt fota några bävrar men efter att ha läst om dem här på forumet tror jag att jag börjar med huggormen istället :D

Lite OT, hur skriver jag en artikel? Tänkte göra en om mitt MuVo2-äventyr.

Tack på förhand!

/Tobbe

theTnT skrev:
Lite OT, hur skriver jag en artikel? Tänkte göra en om mitt MuVo2-äventyr.

/Tobbe

Skriv den i wordformat. Lägg in markeringar där bilderna ska vara, typ {Bild 1}, och sen döper du bilderna till samma sak som det står i dokumentet. Bilderna ska alltså inte läggas in direkt i dokumentet.

Hej

Ormbilder, som nästan alla bilder på små djur, tycker jag blir bättre om man tar bilden från ormens/djurets nivå. Bilderna blir ofta ointressanta om de tas från din stående nivå. Nu har jag inga bra exempel på det senare, men för en ormbild från ormnivå, se http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=178185 och för en ödlebild se http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=160654 . Så ner o ligga på marken är det första rådet. Råd två är att använda stativ, och råd tre att se till att ögat är skarpt (dvs ormens öga). Det är ett extra plus om man kan se pupillen (som är lodrätt på huggormar, rund på snokar). Annars gäller förstås att passa sig lite när man fotar giftormar, ett makrotele är ju en bra ide`. Försök att ta fler exponeringar, det kan ofta vara lite svårt att få ögat rätt, det kan lätt hamna i skugga.

Ska göra ett liknande foto projekt men då ormar som är i fångenskap. Här kommer det vara skallerormar, boaormar, kåbror m.m. men då dessa inte kommer fotas genom en glas ruta för lite bättre kvalite så har ägaren stält upp med att diregera ormarna det kommer även bli en hel del andra reptiler också så det kommer bli intresant.

Du kan ju alltid kontakta någon som är välldigt intreserad utav reptiler då med inriktning ormar dom kan berätta hur mycket som hällst om hur du ska bete dig och akta dig för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar