Annons

HS 5600 blixt med Dynax 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Någon som har kombinationen?

Enligt forumet på Dpreview så funkar dom dåligt ihop & måste skickas in för kalibrering.

Har själv blixten & funderar på kameran...

//Larsa
 
har 5600 och dynax 7d, och det fungerar bra blixten känns smidigare än canon 550EX som känns stor och tung i jämförelse.
 

Bilagor

  • kamera1.jpg
    kamera1.jpg
    48.8 KB · Visningar: 419
Skönt att höra.
Problemet har tydligen funnits men K-M har kanske löst det i kameran?

Vid upplättningsblixt i
dagsljus och vidvinkel med min nuvarande Dimage 7i så överexponerar den nåt kopiöst. Händer dock aldrig vid normal-tele eller vid blixtfoto i svagare ljus.
I svagare ljus så blir det bra på alla brännvidder.

Det problem som togs upp på forumet på Dpreview var tvärtom, underexponering vid korta brännvidder.

Jag får köpa min D7D och testa, finns det problem så går det att kallibrera.

//Larsa
 
Var också väldigt orolig att det inte skulle fungera men det verkar att de som har köpt kameran nu har inte några problem.
 
Jag har precis lämnat in mina grejer för kalibrering. Om jag har förstått saken rätt så är det inte enbart i kameran som justeringen sker i. De vill i vilket fall ha in både blixt och hus. Står lite om det på KM:s sidor.

Det stämmer att den underexponerar. Ett steg ungefär. Däremot så hade jag inte lagt märke till att det var enbart vid korta brännvidder. Men det förklarar varför den plötsligt kunde överexponera ett steg istället. Jag brukade nämligen exponeringskompensera när jag såg att problemet uppstod.

Mvh
Maverick
 
Har justerat blixtar

Jag kan oxå bekräfta att det som regel är så att både HS 5600 o HS 3600 underexponerar, den förra ca 1 1/2 steg, den senare ngt mindre. Jag har haft blixtar (o kamera) inne för justering, men det är bara blixtarna som justeras vad jag förstår. Resultatet blev perfekt, inbyggd blixt och båda externa ger lika o bra exponering.
Troligen är det så att nyare serier av dessa blixtar är rätt korrigerade från början. Varför det är så här har jag ingen förklaring på, någon?
För KM säger ju ngnstans att exponeringen med andra kameror ej ska påverkas, det har jag inte verifierat.
 
Re: Har justerat blixtar

Jag har haft blixtar (o kamera) inne för justering, men det är bara blixtarna som justeras vad jag förstår.[/B]


Enligt vissa på Dpreviews forum så har det räckt att skicka in blixten. Andra har blivit tvingade att även skicka kameran.

Verkar som att det egentligen skulle räcka med blixten men tydligen så vill vissa verkstäder testa med den specifika kameran.

Om jag måste skicka in den så tänker jag stå på mig om att bara behöva skicka blixten, inge kul att vara utan kamera i flera veckor när man nyss fått den.

Tack för era svar.

//Larsa
 
Jag har inte märkt annat än viss underexponering vid direkt blixt tillsammans med min 5600hs(D), överexponeringarna har jag fått stå för själv då jag glömde vrida tillbaka vredet som (iaf för mig) ät lätt hänt
 
då jag glömde vrida tillbaka vredet som (iaf för mig) ät lätt hänt

Jo, det är ju det som är jobbigt att interna blixten inte exponerar lika med den externa blixten! Kanske är det därför man vill ha in både hus o blixt för att matcha blixtarna. Efter justering så blev histogrammen enormt lika!
 
Då har min D7D anlänt & jag har gjort lite tester med min gamla 5600 & kan som väntat konstatera att den, jämfört med den inbyggda blixten, exponerar ca 1 steg snålare.

Jag tycker dock att den inbyggda enligt min smak drar på ca 1/2 steg för mycket så nu kör jag 5600:an på konstant + 0,5.

Jag har alltid dragit ned mina blixtar tidigare (EOS-hus) & tycker sällan att blixtarna portionerar ut exakt den ljusmängd jag vill ha så jag tror inte att jag bryr mig om någon kalibrering, inte på ett långt tag i alla fall...

//Larsa
 
Problemet är väl att underexponeringen varierar med brännvidden? Svårt att köra konstant + alltså.
 
Per skrev:
Problemet är väl att underexponeringen varierar med brännvidden? Svårt att köra konstant + alltså.

Har testat oerhört lite men inte upplevt att det skulle variera med brännvidden. Återkommer när jag haft tid att testa mer. Gillar inte att köra testserier utan kommer nog att använda grejorna i det verkliga livet & utvärdera problemet efter det...

Nu är det lite olika bud om detta i forumen, några säger som du medan de flesta säger att det inte påverkas av brännvidden...

//Larsa
 
Maverick skrev:
Jag har precis lämnat in mina grejer för kalibrering. Om jag har förstått saken rätt så är det inte enbart i kameran som justeringen sker i. De vill i vilket fall ha in både blixt och hus. Står lite om det på KM:s sidor.

Det stämmer att den underexponerar. Ett steg ungefär. Däremot så hade jag inte lagt märke till att det var enbart vid korta brännvidder. Men det förklarar varför den plötsligt kunde överexponera ett steg istället. Jag brukade nämligen exponeringskompensera när jag såg att problemet uppstod.

Mvh
Maverick

Kan inte hitta någon info på KM:s hemsida. Kan du hjälpa mig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.