ANNONS
Annons

HP PHotosmart 8450 vs. Canon Pixma iP6000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då vart det så underbart bra att man fick 2 st fotoskrivare i Julklapp (En av svärföräldrarna och en av Föräldrarna)
Toppen, men har varken plats eller användning för båda, därför får man gå och byta den ena mot något annat roligt.

Men nu är frågan, vilken skall man behålla?
Dvs. Vilken är bäst? Både vad det gäller kvalitet på bilder, och hållbarhet på bilderna (har väl mkt med papperet o göra?) samt rent ekonomiskt sett vad gäller färg etc?

Skrivarna är en HP Photosmart 8450 resp en Canon Pixma iP6000D.

Det var ganska mycket information att jämföra mellan dem, men de verkar ha samma utskriftskvalitet, eller iallafall samma maxupplösning.

Så nu behöver jag defenetivt eran hjälp!

Så, vilken skall jag behålla?

/Jocce

Efter att ha kikat på en himla massa produktfakta, broschyrer m.m. på internet angående dessa två, så har jag kommigt fram till att det var en HIMLA massa o jämföra, och svårt blir det, då de använder olika specifikationer etc.

Men som jag förstått det så har Canonen 6 helt separata färgpatroner för varje färg, medans HP har 9 st, dock är dessa inte separata, utan det är flerfärgs patroner, vilket måste bli dyrare i längden, eller?

/Jocce

Canon är snabbare, minst lika bra bildkvalitet och klart billigare i drift än HP. Med andra ord; Behåll Pixman!

Krille skrev:
Canon är snabbare, minst lika bra bildkvalitet och klart billigare i drift än HP. Med andra ord; Behåll Pixman!

Lutar åt det just nu iallafall!

Dock hör jag gärna flera åsikter från flera olika människor!

Nån som vet ifall nån tidning/webplats testat just dessa skrivare mot varandra?

/Jocce

Det kan bli lite dyrare med flera färger i samma patron, men också att det går åt mer material till att göra trippla patroner. Det är bara att göra en jämförelse vad patronerna kostar och tänka efter om du får spill.

Antalet totala färger brukar ses i övergångar och färgmättning i vissa specifika tillfällen och områden av spektrat. Kolla även om det finns olika bläcktyper, pigmentbaserat, osv.

Vilken tror du står sig i längden?

Andra saker som kan vara bra att kolla är skrivarhuvuden. För HP sitter dessa i patronerna, därav priset, och drifsäkerheten. För Canon vet jag inte. Men dessa behöver bytas förr eller senare. Det var bland annat Epson som tidigare hade problem med detta. Dom torkade igen, och då dom var fastbyggda i skrivaren så krävdes det fabriksåtgärd, alltså var det billigare att köpa ny skrivare än att byta huvuden.

Klarar dom båda samma format, samma papper, kantfritt, etc.

Kolla ergonomi, vilken passar bäst i rummet, vilken är lättast att byta patron på, osv.

Vilken känns bäst att använda och byggkvalite. Är dom jämförbara, gå på känslan.

Både Canon och HP gör ruggigt bra skrivare iaf. Hade det varit laser hade det varit enkelt, Canon har ett avtal med HP och får använda deras teknik något/några år efter HP sålt den. Så HP är typ 2 år före. Men på bläckstråle är det strid på kniven.

Efter mycket läsande, funderande och tänkande och velande så blev det tillslut Canonen jag behöll!

Installerade den igår kväll/natt!

Efter lite trixande så förstod jag hur man gjorde kantfria utskrifter också. Skitfint, men de 5 st medföljande 10x15 cm kortet tog juh slut snabbt, så får bli till o köpa nya idag.

Fick även ett paket med HP A4 fotopapper av farsan (HP everyday photo paper 170 gram semi glossy).
Detta verkar förvisso vara ett relativt billigt fotopapper.
Men med detta fick jag USEL kvalitet.

Är det så att man "måste" köra med Canons egna papper för att få vettig kvalitet eller har det bara med papperskvaliteten o göra?

/Jocce

Jag tror inte det spelar så stor roll vilket papper du använder. Automatiken i min Photosmart 8150 känner igen vilket papper det är och ställer kanske in något specifikt för den valda papperstypen. Annars ska det inte vara någon skillnad.

När jag skrev ut på HP's everyday papper så höll jag på att tappa hakan eftersom jag knappt såg någon skillnad i kvalité om man jämförde med deras dyraste papper (Premium Plus). Enda skillnaden är att det dyrare är glättat och everyday-pappret halvglättat. Kvalitén är häpnadsväckande. Lika bra som ett fotolabb även i A4 storlek. Och färgerna blir till och med bättre än när jag skrev ut hos ProPrint sist.
Däremot är hållbarheten på det billiga pappret antagligen sämre även om jag tror det är rätt mycket "noja" över dålig hållbarhet och kort livslängd. Förvarar man bilderna korrekt, mörkt och lite svalare än normal rumstemperatur så håller de säkert ganska länge.

Jag är mer än nöjd med mitt val av skrivare. Däremot lär jag bli mindre nöjd när bläckpatronen tar slut eftersom det inte är direkt billigt med bläck. Inte ens inkclub.com har lyckats få ner priserna tillräckligt för att det ska vara prisvärt men som komplement till fotolabb så är det perfekt. Det är ju trots allt väldigt roligt att kunna göra hela kretsloppet själv:
Plåta ---> Efterbehandling ----> Framkallning.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar