Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hoya + Pentax = Sant ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Är det någon som säkert vet hur det ligger till med Hoyas uppköp av Pentax ?

Enligt Kamera&Bilds senaste nummer så skall Pentax styrelse accepterat Hoyas bud, men hur det går med kameratillverkningen var oklart !

Kan det verkligen bli så illa att Hoya lägger ner Pentax kameratillverkning ?

Isåfall är det ju helt förjävligt, nu när Pentax kommit tillbaka så starkt på dslr marknaden, jag hoppas verkligen det ryktet är fel.

/kent

Uppköpet kommer högst sannolikt bli av men slutligiltigt beslult av aktieägarna tror jag förväntas tas i slutet av denna månad.

Man kan hoppas Kamera&Bild tar in en rättelser i nästa nummer och tex citerar HOYAS planer för utvecklingen av Pentax dslr-kameror.

Jag förstår inte varifrån Kamera & Bild får sin desinformation. Varken Hoya eller Pentax har någonsin sagt att kameratillverkningen kommer att läggas ner, de har inte ens antytt det. Påståendet att kameratillverkningen kommer att läggas ner är ett osakligt och grundlöst rykte som har svävat runt på Internet alldeles för länge och det är dålig stil av Kamera & Bilds redaktion att publicera rykten.

Övertagandeprocessen pågår just nu. Pentax fortsätter arbetet på nya kameror, objektiv och tillbehör och kommer att lansera en ny marknadsföringsplan till hösten där de bl a använder den professionelle modefotografen Benjamin Kanareks talanger (detta enligt honom själv). På PMA Paris mässan i september så väntas information om detta, tillsammans med ett flertal nya produkter.

Hälsar
R

Som jag har förstått processen så måste nuvarande aktieägarna cacha in sina Pentax aktier till Hoya och de har till slutet av denna månad på sig att göra det. När ett tillräckligt antal aktier har cachats in, så att Hoya får ägandemajoriteten, då är övertagandet ett faktum.

Hälsar
R

Det låter ju lungnande, det hade varit bedrövligt om Hoya hade lagt ner kameratillverkningen, tycker det är märkligt att en så respekterad stor fototidskrift som kamera&bild inte har större koll på vad dom skriver, fattar dom inte att dom skrämmer upp folk (Pentax ägare) med sådan information, orkar dom inte kolla upp fakta så är det väl bättre att hålla käften, ett riktigt lågvattenmärke i så fall.

/kent

Jag tror ryktet har sin grund i att investeringsfirman Sparx, som äger en stor del av Pentax (tror de äger 20-25% däromkring), uttalade förra våren - alltså våren 2006 - att de rekommenderar Pentax styrelse att lägga ner Pentax Imaging Business. Sparx var en av de som hyllade Hoya-affären.

Dock har varken Pentax eller Hoya uttryckt att kameratillverkningen skulle läggas ner, och nu har de ju uppgraderat chefen för kamerorna och objektiven (K D Torigoe) till medlem av styrelsen, så en nedläggning ter sig extremt osannolikt i nuläget.

Hälsar
R

En miss som dom är långt ifrån ensamma om. Ursprungligen är det en japansk analytiker som uttalat sig för någon tidning, så själva grunduppgifterna borde väl tagits med en nypa salt.
Ny teknik la till att "den gamla kameratillverkaren blöder kraftigt" vilket kändes lite främmande i skenet av att alla segment inom Pentax visar positivt resultat. Nätartikeln ändrades sedan.

Pentax själva har tidigare flaggat för att man (kanske) slutar med tillverkning av kompaktkameror, så i den delen kan det ju iof uppgiften stämma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar