Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hoya Filter Öppna / Ta isär
- Trådstartare r0cc0
- Start datum
Göran Larsson
Aktiv medlem
Varför vill du slipa bort antireflexbehandlingen?
r0cc0
Medlem
Varför vill du slipa bort antireflexbehandlingen?
En fotograf vill att en optiker slipar ett Hoya Närbildslins +2 77mm i en speciell vinkel, varför vet jag inte.
Hittade ett youtube klipp men svårt att se.
http://www.youtube.com/watch?v=xiDRW-78lqQ
Pupillen
Aktiv medlem
En fotograf vill att en optiker slipar ett Hoya Närbildslins +2 77mm i en speciell vinkel, varför vet jag inte.
Hittade ett youtube klipp men svårt att se.
http://www.youtube.com/watch?v=xiDRW-78lqQ
Det klippet verkar visa ett filter där glaset är fäst med en gängad ring med två hack. I ditt fall skulle jag gissa att det istället handlar om en fjäder som spänner utåt och sitter i ett spår på filterringens insida (det som ser ut som ett hack är då bara mellanrummet mellan fjäderns båda ändar). I så fall ska du alltså inte vrida utan istället lirka ut en ände av fjädern ur spåret och sedan kränga ut den. Det brukar gå att göra med ett tillräckligt vasst och spetsigt verktyg (spetsen på en brytkniv eller liknande bör funka).
Tänk bara på att inte sätta in ”attacken” direkt i mellanrummet för det behövs nämligen för att kunna få ut fjädern ur spåret (diametern på fjädern måste ju minskas för att få ut den och det går inte om man spärrar mellanrummet med ett verktyg
sarnor
Avslutat medlemskap
Tänk bara på att inte sätta in ”attacken” direkt i mellanrummet för det behövs nämligen för att kunna få ut fjädern ur spåret (diametern på fjädern måste ju minskas för att få ut den och det går inte om man spärrar mellanrummet med ett verktyg
Jag skulle tvärt om råda till att börja lirka ut spännringen i mellanrummet, en liten skruvmejsel av urmakartyp med tunt blad lirkas försiktigt in i skarven och sedan följer du bara ringen varvet runt. Har plockat bort flera glas på detta sätt.
r0cc0
Medlem
Jag skulle tvärt om råda till att börja lirka ut spännringen i mellanrummet, en liten skruvmejsel av urmakartyp med tunt blad lirkas försiktigt in i skarven och sedan följer du bara ringen varvet runt. Har plockat bort flera glas på detta sätt.
Tack för hjälpen! Det funkade
Aldalfo
Aktiv medlem
Polfilter med löst glas
Jag har ett omvänt problem med ett polarisations filter. Glaset sitter löst, det har varit på väg ut flera gånger. Än så länge har jag upptäkt det varje gång, och då har jag tryckt tillbaka glaset i infästningen igen. Är det någon som vet hur man får det på plats permanent?
Tack.
Jag har ett omvänt problem med ett polarisations filter. Glaset sitter löst, det har varit på väg ut flera gånger. Än så länge har jag upptäkt det varje gång, och då har jag tryckt tillbaka glaset i infästningen igen. Är det någon som vet hur man får det på plats permanent?
Tack.