ANNONS
Annons

Hotshoe blixt i t.ex. skidbacke

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Var på fotomässan i fredags och införskaffade ett HAMA star 61 stativ till för ynka 149 kr, hade redan ett men eftersom de är så billiga tänkte jag att jag lika gärna kan använda denna till min 430EX II när jag ska upp till fjällen o fota lite i vinter (bland annat..).
Det jag undrar lite är, vad behöver jag för att stå några meter ifrån blixten utan sladd?
Har funderat på om man triggar den med den inbyggda blixten på kameran, men jag vill gärna få det berättat för mig hur jag ska gå tillväga,- för- och nackdelar med olika tricks - av någon kunnig själ som kan och gör detta.
I vissa fall kommer jag inte kunna stå så att kameran och blixten har fri fågelväg mellan varann, ett hopp kan vara i vägen osv.. Gärna inte det dyraste också, kaffebrus och dylikt funkar utmärkt!

Tack på förhand!

Nej, du kan normalt inte trigga på den inbyggda blixten, då löser det du triggar ut på förblixten, och bilden blir svart/underexponerad. Det finns kameror där det går att stänga av förblixten dock, men du skriver inte vad du använder för kamera. Jag gissar på en xxD eller xxxD, och då går det inte.

Kolla på kaffebrus, de har billiga radiosändare. Din 430 EX II kan du köra manuellt vill jag minnas, så du behöver ingen avancerad E-TTL-sändare, det räcker med en enkel triggersändare. Leta på kaffebrus får du dock göra själv.

Jag införskaffade mig ett CTR-301P kit från Hong-Kong. För en sändare och två mottagre blev det ynka 310:- med frakt. Nackdelen med dessa är att du inte får någon automatik så blixten får köras manuellt. Det tog mig ca 2 veckor för dom att komma. Länk till ebay

Nej, du kan normalt inte trigga på den inbyggda blixten, då löser det du triggar ut på förblixten, och bilden blir svart/underexponerad. Det finns kameror där det går att stänga av förblixten dock, men du skriver inte vad du använder för kamera. Jag gissar på en xxD eller xxxD, och då går det inte.

Det går att stänga av förblixten, åtminstone på min 450D.
Menu -> Custom functions -> AF-assist beam firing -> Disable

P.s. Grattis till inlägg nr. 5000! ;-)

Okej. Har en Canon 40D.

Men om jag köper en V4 från kaffebrus, behöver jag något mer då? Förutom själva blixtfästet med stativgänga. Är det inte någon sladd man behöver trycka i från mottagaren till blixten, eller gör man det i ett speciellt fäste?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar