ANNONS
Annons

Hot shoe-blixt avfyras ej

Produkter
(logga in för att koppla)

ePerKar3

Medlem
Hej.

Jag har precis fått hem min första hot shoe-blixt, en Dörr DAF-42, som ska vara fullt kompatibel med min Olympus E-450, med TTL och allt. Nu verkar den inte fungera. Test-funktionen fungerar normalt, den avfyrar blixten när jag trycker på test-knappen. Den vill dock absolut inte avfyra när jag ska ta en bild. Den röda AF-assist lampan lyser aldrig upp och blixten avfyras ej, förutom för testfunktionen, som sagt.

Kan det vara nå inställningar i kameran som är felaktiga eller verkar det som blixten är trasig eller vad tror ni? Har vart oerhört ivrig att få hem min första blixt och känner mig nu helt förjävligt ledsen ärligt talat, då jag även lagt ut pengar som jag kanske inte direkt borde ha gjort för att få hem något som jag verkligen ville ha.

Tacksam för alla svar/tips...

Mvh Per

Har varit med om samma sak på min Nikon. Då var det kontaktytorna på kameran som behövde rengöras. Vet inte om det var smuts eller korrosion som var där men en ordentlig putsning gjorde susen. Hoppas att det är lika lätt fixat på din kamera!

Har varit med om samma sak på min Nikon. Då var det kontaktytorna på kameran som behövde rengöras. Vet inte om det var smuts eller korrosion som var där men en ordentlig putsning gjorde susen. Hoppas att det är lika lätt fixat på din kamera!

Jag testade göra rent ytan lite lätt med et suddgummi och sedan en microfiberduk, ingen skillnad, vet inte om jag gjorde det för lite eller ngt. Vad gjorde du rent ytorna med?

Kommer faktiskt inte ihåg. Jag treor att jag hade tops med något på, linsengöring eller något annat fettlösande var det nog. Ser kontakterna blanka ut?

Kommer faktiskt inte ihåg. Jag treor att jag hade tops med något på, linsengöring eller något annat fettlösande var det nog. Ser kontakterna blanka ut?

Ja, så vitt jag kan se ser de helt blanka och rena ut, så tyvärr tror jag inte att det är det som är problemet heller.

Det skulle ju varit bra om du kunnat testa blixten på en annan kamera. Och sedan, om det funkar, testa en annan blixt på din kamera. Då får du ju veta i vilken del problemet ligger.
Det borde inte vara någon inställning i kameran som gör att blixten inte alls utlöses.

Det skulle ju varit bra om du kunnat testa blixten på en annan kamera. Och sedan, om det funkar, testa en annan blixt på din kamera. Då får du ju veta i vilken del problemet ligger.
Det borde inte vara någon inställning i kameran som gör att blixten inte alls utlöses.

Rengörningen hjälpte iaf definitivt inte. Jag har tyvärr inte tillgång till ngn annan kamera eller blixt att testa med :/

I så fall är nog enda utvägen att skicka tillbaka blixten. Antingen pengarna tillbaka eller ny blixt beroende på om de säger att blixten är trasig eller ej...

I så fall är nog enda utvägen att skicka tillbaka blixten. Antingen pengarna tillbaka eller ny blixt beroende på om de säger att blixten är trasig eller ej...

Tyvärr var det även en begagnad men i nyskick blixt som jag köpte på tradera, och fick betala ganska saftig frakt för att få den hit till Finland, och antagligen då även för att skicka tillbaka den. Och då blir det i princip inga pengar tillbaka ändå med allt jag betalt för frakterna.

Tyvärr var det även en begagnad men i nyskick blixt som jag köpte på tradera, och fick betala ganska saftig frakt för att få den hit till Finland, och antagligen då även för att skicka tillbaka den. Och då blir det i princip inga pengar tillbaka ändå med allt jag betalt för frakterna.

Kanske kan du be att få testa blixten på en kamera i en affär om de är snälla?

Kanske kan du be att få testa blixten på en kamera i en affär om de är snälla?

Ja, kan ju alltid försöka iaf. Känner mig ganska körd oavsett om kameran eller blixten har ngt fel, då kameran köptes på ebay från usa för ca två år sedan och blixten som sagt fån tradera.

Hur som helst, tackar så oerhört mycket för alla förslag och försök till hjälp.

Hittade en engelskspråkig manual på webben.

Där skriver man att om det gäller en blixt, annan en sådan som Olympus rekommenderar, så skall man:

Ställa in kameran på "M"-läge, ställa in bländare OCH (viktigt) exponeringshastigheten till 1/180 eller långsammare. Ställ in ISO och bländare så att dessa passar till blixten.

Blixten löser ut på varje exponering. Om man vill ta en bild utan blixt, när denna är monterad, så måste man stänga av blixten.

Har ej kollat att den kamera som Olympus kallar för E-450 i USA är likadan som den i Sverige, med samma namn - men om så är fallet så kan denna metod fungera.

Lycka till !!

Hittade en engelskspråkig manual på webben.

Där skriver man att om det gäller en blixt, annan en sådan som Olympus rekommenderar, så skall man:

Ställa in kameran på "M"-läge, ställa in bländare OCH (viktigt) exponeringshastigheten till 1/180 eller långsammare. Ställ in ISO och bländare så att dessa passar till blixten.

Blixten löser ut på varje exponering. Om man vill ta en bild utan blixt, när denna är monterad, så måste man stänga av blixten.

Har ej kollat att den kamera som Olympus kallar för E-450 i USA är likadan som den i Sverige, med samma namn - men om så är fallet så kan denna metod fungera.

Lycka till !!

Det fungerar tyvärr inte heller. Det verkar helt enkelt som att min kamera inte har en aning om att det sitter en blixt där och vice versa. Jag hittade denna guide för canon-användare: http://www.conraderb.com/flashrepair/

Enligt den så verkar det även som att det är fallet eftersom min interna blixt hoppar upp när jag trycker på blixt-knappen på kameran, vilket den tydligen inte ska göra om kameran kan kommunicera med blixten. Tyvärr ser blixtskon på olympus annorlunda ut än cannon då man pillar bort den svarta delen så nu har jag ingen aning om det går att göra någon liknande reparation på min kamera, det finns inget hål där det ska sitta en switch, t.ex.. Någon idé?

- Har du verifierat att blixten verkligen är en modell avsedd för Olympus/Panasonic? (Kanske är det istället en modell som passar till en Sony, Samsung eller Pentax?)

- Även om du köpt modellen på Tradera, så bör du ha bättre förutsättningar att luska ut nödvändig historik och information via den källan. Här kan vi bara gissa vilt, med de magra och fragmenterade fakta som tillhandahålls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar