Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot Shoe Adaptor III för Sony/Minolta - problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Skaffade nyligen en adapter mellan Sony/Minoltafattning och "vanlig" ISO-sko för att kunna använda radiosynk med Minoltan i studio.

Dock vill det inte fungera varken med en Luxon standardblixt eller med radiosändaren. Kameran är en Minolta Dynax 7 som det skall fungera med.

Både Luxonblixten och radiosändaren fungerar var för sig. (Har provat kortsluta mellan rätta stiften med framgång).

Kameran å sin sida fungerar fint tillsammans med en Minoltablixt.

Så problemet tycks ligga i adaptern?

Har även kontrollerat med voltmeter att det är kopplat mellan underdel och överdel i adapten.

Nyligen sökte jag på Google och hittade fler utländska forum som behandlade liknande problem.

Inga säkra svar, men en fråga som dök upp var om det kunde vara omvänd polaritet som spökade hos vissa blixtar resp. radiosändare? Kan det vara så? Spelar det någon roll för kameran?

Skulle man kanske kunna skruva isär adaptern och se om det går att kasta om ledarna? Lyckas dock inte hitta en mejsel som passar de små krysskruven.

Vad är era erfarenheter kring adaptern?
 
Oops! Synkspänningen!

Testade nu att montera adaptern på Luxonblixt resp. på radiosändaren och kortslöt de två undre stiften med en kabel. Det fungerade i båda fallen. Alltså verkar adaptern leda signalen på korrekt sätt.

Fick då för mig att mäta upp synkspänningen...

Resultat:

Billig blixt; Luxon Automatic 280AZ = 224V !!!

Sändare; Little Baby Trigger DC-1 från Kaffebrus = 12,2V !

Höga värden för båda va? Kan kameran reagera på detta och vägra sluta kretsen? (Tur att den inte pajat pga Luxonblixten).

Synd på radiosändaren som knappast kan kallas "digitalkamerasäker" va..?

Skall jag leta efter sändare med max ca 6V synkspänning för att se om det blir bättre?
 
Mera mätningar...

Jämförde synkspänningen med min Minolta 5600HS(D) och den ger behagliga 2,55V!

Radiosändaren har dock fungerat med kameran då den ansluts via kabel för PC-synk. (Den utgången på sändaren gav drygt 8V).

Hittade en radiosändare på ebay som skall ha samma batteri som min sändare, ett "23A 12V compact battery" men den här varianten på ebay anger ändå synkspänning under 6V till skillnad mot de 12,2V som jag mätt upp på min variant från Kaffebrus .
 
Re: Oops! Synkspänningen!

danneman skrev:

Skall jag leta efter sändare med max ca 6V synkspänning för att se om det blir bättre?

Det kanske redan är försent. Styrningen till blixtskon har kanske pajat?

Utlöser kameran 5600 blixten om du monterar den i kameraskon. Om inte har du problem annars blir det bara ännu mer mysko.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.