ANNONS
Annons

Hot shoe-adapter på sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Megasteno

Aktiv medlem
Hej!
Jag har införskaffat mig en hot shoe adapter och radiosändare med syftet att trigga min sonyblixt (42:an)
Jag har en sändare som sätts direkt i blixtskon på min sony a700 och en mottagare som ansluts genom en adapter till blixten. Problemet är att blixten inte triggas, även fast man kan se att mottagaren tar emot signalen genom att en lysdiod blinkar.

Mottagaren, sändaren och adaptern är av det billiga märket yongnuo. Värt att nämna kan vara att de triggar mina studioblixtar när man ansluter mottagarna till dessa.

Varför fungerar det inte? Kräver blixten en speviell signal eller är det fel på adaptern? Någon som försökt göra samma sak och lyckats eller misslyckats?
 
Hej!
Jag har införskaffat mig en hot shoe adapter och radiosändare med syftet att trigga min sonyblixt (42:an)
Jag har en sändare som sätts direkt i blixtskon på min sony a700 och en mottagare som ansluts genom en adapter till blixten. Problemet är att blixten inte triggas, även fast man kan se att mottagaren tar emot signalen genom att en lysdiod blinkar.

Mottagaren, sändaren och adaptern är av det billiga märket yongnuo. Värt att nämna kan vara att de triggar mina studioblixtar när man ansluter mottagarna till dessa.

Varför fungerar det inte? Kräver blixten en speviell signal eller är det fel på adaptern? Någon som försökt göra samma sak och lyckats eller misslyckats?

Antar att du har en adapter mellan sändaren i kameran och kamerans blixtsko. Jag köpte en adapter från Kaffebrus, den ville inte lira så jag fick en ny från dem, den funkar inte heller. Köpte en på Scandinavian, mycket billigare dessutom, och den funkar hyfsat, men ibland får jag putsa kontakten o dra åt den lite extra för att det ska fungera.

Lycka till!
 
Jag har ingen adapter på kameran, sänaren har sonysko. Däremot sitter det en adapter mellan mottagaren och blixten, kanske är den som är dålig då...
Den adaptern de har på scandinavian är tvärt emot den jag använder.
 
Jag har ingen adapter på kameran, sänaren har sonysko. Däremot sitter det en adapter mellan mottagaren och blixten, kanske är den som är dålig då...
Den adaptern de har på scandinavian är tvärt emot den jag använder.

Sorry... läste slarvigt där... Jag har en sändare för att trigga studioblixtar. Den har en "canikon" kontakt och behöver en adapter. Nu förstår jag vad du har. Det kan ändå vara adaptern som är felkällan.
 
Hej, jag kör också med en Sony A500, adapter Sony till standard blixtfot samt Youngnos sändare/mottagare (2,4Ghz modellen, "Canon fäste") och det fungerar mycket bra, synkningen hänger inte med upp till 1/250 som det sägs i reklamen, men hade jag inte förväntat mig heller :)

Brukar fungera upp till 1/180 vill jag minnas.

Har både en gammal Sony AF4000 blixt och en Youngno modell av blixt.

/Leif
 
Hej, jag kör också med en Sony A500, adapter Sony till standard blixtfot samt Youngnos sändare/mottagare (2,4Ghz modellen, "Canon fäste") och det fungerar mycket bra, synkningen hänger inte med upp till 1/250 som det sägs i reklamen, men hade jag inte förväntat mig heller :)

Brukar fungera upp till 1/180 vill jag minnas.

Har både en gammal Sony AF4000 blixt och en Youngno modell av blixt.

/Leif

Tack Leif!

Jag kom på att jag hade en gammal nissinblixt med standardfot som jag kunde testa mottagaren med, fungerade fint!
Det måste alltså vara adaptern det är fel på
 
Varför fungerar det inte? Kräver blixten en speviell signal eller är det fel på adaptern?
I den gamla blixtskon från 40-talet utlöses blixten genom att koppla ihop den stora anslutningen i mitten med foten. Detta brukade vara en enkel slutande strömbrytare i den mekaniska slutaren. Det brukade vara ganska hög spänning i kontakten.

En modern kamera eller en fjärrstyrd utlösare ska försöka göra samma sak, men då utan mekanisk strömbrytare. I stället används halvledare, ofta fyra dioder (så att adaptern kan fungera oavsett om mittanslutningen är plus eller minus) plus en transistor. Dioderna är inte en ideal kortslutning utan skapar ett spänningsfall på runt 0,7 volt (beroende på typ och ström). Två dioder och en transistor blir tillsammans runt 2 volt, dvs blixten måste acceptera att mittanslutningen inte blir en perfekt kortslutning till foten, utan lämnar ca 2 volt kvar. För en gammal blixt med kanske 300 V i mittkontakten spelar detta ingen roll, men för en modern digitalstyrd blixt kanske spänningen i mittkontakten är så låg som 2 V och då klarar mottagaren inte av att dra ner denna spänning så lågt att blixten löser ut.

Detta problem verkar vara ganska vanligt. Lösningen brukar vara att öppna mottagaren, ta bort dioderna och koppla transistorn åt rätt håll beroende på om mittkontakten är plus eller minus. Inget för den som är ovan med elektronik alltså.

Testa om mottagaren fungerar med andra blixtar.
 
Kommer inte ihåg var tyvär men läste om något liknande på de här mottagarna, att man i vissa fall fick öppna dem o justera, prova o Googla på dem.

/Leif
 
Tack så mycket för hjälpen, jag ska se vad jag kan göra åt saken!

Mottagaren i guiden är den som jag använder. Har testat den med en annan mycket äldre blixt och då fungerar den. Ska göra några fler tester innan jag testar att plocka isär grejerna.

Testade idag att koppla blixten direkt till kameran via dubbla adaptrar. Jag satte alltså en sony>standard-adapter(som jag vet fungerar) på kameran och sedan blixten i den omtalade adaptern.
Det fungerade inte. Det måste ju tas som att det är fel på adaptern, ska få en ny i veckan och testa igen, får hoppas det fungerar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.