Annons

Hot Pixels Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

hisen

Medlem
Ni som har/haft problem med hot pixels på 10D.

Vad skall man acceptera?
På mitt ex. så har jag en röd pixel vid följande:
1/100 Sek, ISO 800 och högre
1/50 Sek, ISO 400 och högre
1/10 Sek, ISO 400 och högre
1 Sek, 100 och högre

Exponering gjord i Tv läge och objektivlock på.

Att hot pixels förekommer vid långa slutartider är givet. Frågan är om min kamera är "normal" i sammanhanget.

Bifogar exempel på ISO100 1sek
/Henric Isén

Bilagor

• 1 sek iso 100.jpg
    1 sek iso 100.jpg
    17 KB · Visningar: 578
Hot pixel..

Jag är inget proffs, varken på analoga eller digitala kamror.
Men vad är "hot pixel" och på vilket sett inverkar det på bilden ???

Hej!
Provade att ta en bild på 1min och 30sek med
ISO 100. Tittade man jättenoga kunde man se nån såndär "hot pixel" men dom va inte tydliga.

Så jag tycker inte det där låter så normalt.
Men hör med nån med kunnig innan du drar några slutsatser.

Mvh
Mickey

Min 10D visar samma 'problem' i vissa lägen. Testar och letar man länge nog kan man säkert hitta 100 andra fel på kameran...

Om du har garanti kvar på kameran så kan du alltid kontakta Canon IT Service, då ska de byta ut sensorn åt dig. Min böt de två gånger, tredje gången fick jag ett nytt hus.

"Hot Pixel" är en pixel som är trasig på sensorn och kan oftast bara producera en av de tre färgerna, det är för det mesta rött eller grönt som bara kan visas. Om det inte är störande kan man alltid klona bort pixlarna i Photoshop eller liknande program.

Enligt manualen till min 300d ska 0,001% döda pixlar vara normalt, och då antar jag att Canon inte känner sig tvugna att byta ut nåt om det inte är mer än så.

Joseph, hur lång tid tog Canon IT Service på sig för att laga kameran? Ett par veckor eller någon månad?

På internationella forum skriver dom att Canon kan "mappa bort" sådana om man skickar in kameran fast jag vill ju inte vara utan kamera i flera veckor...

Har precis skaffat en splitterny 10D som har en död pixel som sitter ganska illa till i mitten och syns i vanliga bilder. Frågan är om Canon över huvud taget vill laga en ny sensor om det inte är fråga om många döda pixlar? Hur mycket/många skall man acceptera på en ny kamera?

Bifogar en bild i 100% som visar pixeln.

/Johan

Bilagor

• pixel.jpg
    pixel.jpg
    13.5 KB · Visningar: 389
Jag hade min 10D på fokusjustering för ett par veckor sedan. Det tog en vecka med frakt och allt. Pixeln mappar de nog bort enkelt. Sensorn (DYR!) byter de inte i första taget...

MrJ skrev:
Joseph, hur lång tid tog Canon IT Service på sig för att laga kameran? Ett par veckor eller någon månad?
/Johan

Det tog tre arbetsdagar. Jag skulle aldrig acceptera mer än en arbetsvecka.

Vi ett annat tillfälle när Indexskivan lossnat så åkte jag till Hägersten och fick det fixat på plats, tog 45 min. De var tvungna att byta hela toppkåpan, för den lilla rattens skull.

//Joseph - en hård jävel vid reklamationer. ;)

Jaha det låter ju lovande trots allt. :) Jag som hade intrycket av att Canon var ett tämligen långsamt och segt företag men där ser man. Skönt att höra!

ANNONS