Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hot pixel i D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

swiffer

Aktiv medlem
hej

jag märkte nyligen en prick på en bild tagen med min nyinköpta nikon d70s och efter lite läsande här i forumet kom jag fram till att det var antingen en hot pixel eller en död pixel så jag bestämde mig för att testa lite

jag kom fram till att pricken blev synlig vid ungefär 1/15 sek. och längre men inte annars så jag antog att det var en hot pixel. Men sen testade jag att skjuta långa exponeringar (20s) in i objektivlocket både med brusreducering och utan och då upptäckte jag ingen prick.

Borde inte hot pixeln bli synlig här också?

/ nisse

Jag har för mig att D70 automatiskt tar en "dark frame" som dras bort från bilden då man använder långa slutartider. På din beskrivning låter det som en het pixel som jag inte tycker man ska aceptera på en ny kamera. Lägg gärna upp bildexempel så kan vi avgöra lite säkrare.

Är det en het pixel tycker jag att du ska kontakta Nikon och höra om du kan byta kameran.

här är en del av en bild tagen med hyfsat lång slutar tid, kommer inte ihåg exakt hur lång.

Bilagor

• hotpixel.jpg
    hotpixel.jpg
    13.8 KB · Visningar: 293
Är pricken alltid på samma ställe i bilden så är det definitivt en het pixel. Kontakta Nikon!

den är alltid på samma ställe.

kameran är köpt i Kina men enligt vad jag kan förstå av de papper jag fått med så ska jag ha världsgaranti på både optik och kamerahus så jag får väl kolla med nikon om vad de säger.

Tack för snabba svar och hjälpen

/nisse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto