Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot mirror-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

LALU

Medlem
Hej

Jag har just köpt en begagnad glugg och på den sitter ett Tiffen Hot Mirror-filter. Kan någon förklara vad detta filter gör och om det behövs på en D 300 - D 700? Jag har förstått att det finns inbyggt en sådan funktion i vissa kameror men jag fårstår inte riktigt funktionen.

Lasse L.

Det är ett filter som hindrar infraröd strålning att komma in i kameran, enligt min mening har du ingen nytta av filtret då dagens DSLR har ett sådant filter direkt på censorn.

Tack för snabbt svar!
Jo, jag misstänkte ju att det var så men vad kan IR-strålningen ställa till med?

När man t.ex. plåtar vissa kläder så kan det vara nödvändigt med ett IR-cut-filter, om kameran inte har tillräckligt starkt IR-cut-filter inbyggt, annars kan t.ex svarta kläder bli brunaktiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar