Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Horisontalgrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Byggt Horisontalgrepp

Hej

Jag är en inbiten "gör-det-självare" Jag tillverkar saker mest för att det är skoj. Jag är fullt medveten om att det går att köpa saker men i detta fall tillverkade jag på egen hand.

Vad jag gjort är ett fölängt grepp till en Canon 20D. Det gör att jag får et stadigt grepp med hela handen samt kan använda en handrem.

Jag ville oxå ha en smidigare lösning än ett vertikalgrepp.

Tillverkiningsstegen:
1. Gjorde avtryck av kameran i nån typ av syntetisk modellera från BR Leksaker
2. Gjöt av den formen med gips, armerade med gem.
3. Bockade till en plåtremsa att bli den yttre formen.
4. En inre plugg/form i trä.
5. Limmade gipsbiten på en bräda med smältlim och likaså plåtremsan. Fyllde sedan fomen med expoxyplast och glasfibermatta, ca 1cm tjockt. Pressade dit träbiten och fortsatte med mer plast och glasfiber till formen blev full.

Bilagor

• steg_1.jpg
    steg_1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 799
Senast ändrad:
6. Tog bort formen och slipade till formen grovt på en bandslip.
7. Borrade hål för skruv till stativfästet.
8. Provade passformen och storleken.
9. Slipde en hel del till.

Bilagor

• steg_2.jpg
    steg_2.jpg
    35.2 KB · Visningar: 791
10. Byggde upp en utstickade bit glasfiberarmerat spackel, som stöd för lillfingret.
11. Slipade ett jack och borrade hål för en sprint att hålla handremmen.
12. Spackalde, slipade, spacklade....
13. Spackalde, slipade, spacklade....

.
.
.
20. Sluligen lackering och resultatet

Bilagor

• steg_3.jpg
    steg_3.jpg
    34.5 KB · Visningar: 793
Senast ändrad:
wow! fantastiskt händigt och enormt väl utfört jobb.
men om jag ska vara ärlig så ser den hemskt ful ut, formmässigt.
som om man råkat komma ivägen för en motorsåg som delat av den.
som jeppe säger så blev det ju inte så mycket horisontalgrepp av det.
den ser inte särskilt praktisk ut till annat än som handstöd.

På vilket sätt blev det inte mycket horisontalgrepp?

Jag tycker det greppet ser väldigt bra ut till att ta horisontella bilder med...

edit: rätta ett skrivfel.

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Bra idé... men så mycket horisontalgrepp blev det ju inte..

Om inte jag fattat fel så är det väl just en förlängning av horisontalgreppet. Till skillnad
mot vertikalpreppen som man köper till.

EDIT: Dom kallar mig blixten.....för sen med mitt inlägg!

pja, jag har nog bara missat att man kan använda grepp på andra sätt än så som jag gjort. ;o)
för mig skulle den där inte funka på något vis som horisontalgrepp på liknande sätt som jag använder mina vertikalgrepp i dagsläget.
but that's me. vi är alla olika och självklart är det här greppet perfekt "mönstersytt" för tomas.

dannesten skrev:
Om inte jag fattat fel så är det väl just en förlängning av horisontalgreppet. Till skillnad
mot vertikalpreppen som man köper till.
Vertikalgreppet (batterigreppet) som man kan köpa till, förlänger även det horisontella greppet, bara så det inte blir några missförstånd här :D

blev fundersam på en sak i min übergamla utrustning...
kan man kalla en gammal MD-12 för nåt mer än motor? den gamla tegelstenen är nog det mest greppvänliga jag haft. synd bara att den inte hade avtryckare som vertikalgreppen.
*blir nostalgisk*

sagan skrev:
På vilket sätt blev det inte mycket horisontalgrepp?

Jag tycker det greppet ser väldigt bra ut till att ta horisontella bilder med...

edit: rätta ett skrivfel.

Ja.. naturligtvis.. trött i kväll.. Det ÄR ju ett horisontalgrepp :)

Estethia skrev:
kan man kalla en gammal MD-12 för nåt mer än motor? den gamla tegelstenen är nog det mest greppvänliga jag haft. synd bara att den inte hade avtryckare som vertikalgreppen.
*blir nostalgisk*
Ja visst är MD-12:an fin. Mys-pys.
Till MD-4, som är motorn till F3, kunde man sätta dit en avtryckare i fjärrkontrolluttaget som sitter ungefär där ett höjdavtryck ska vara. Är det samma uttag som på MD-12 borde det gå att få tag på en sådan.

Estethia skrev:
*blir nostalgisk*

Om jag inte minns fel så fins det en liten knapp som man kan skruva fast i fjärr-kontakten på MD-12, och får då ett vertikalavtryck....

.....Lite sent kanske...

åhå!! typiskt att jag missade det då min FM2 gick att använda.
MD-12'an funkar numera finemang efter lite hjälp från boris bonasin, men FM2'an har gett upp efter allt för många exponeringar... slutkörd (självklart dog den precis när jag fixat MD-12'an).

har kvar FM2'an som leksak till lillan med MD-12 och ett 100mm på.
jag sitter och håller i den ibland framför teven för lite myspys.. ;o)
*fniss*

Att det måste spåra ur ?

Jag kan väl inte säga att jag blir ledsen men iaf lite besviken. Alla trådar verkar med tiden spåra ur i ett annat ämnne. Denna tråd var inget undantag.

Största nackdelen, bortsett från den icke relevanta informationen, är nog att det verkar avskräcka anda användare att diskutera det ämne som tråden tog upp från början.

Nu kanske jag inte är nå bättre då detta inlägg inte direkt har med mitt bygge av ett horisontalgrepp (icke att missta för ett vertikalgrepp) att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar