ANNONS
Annons

Hong Kong

Produkter
(logga in för att koppla)

frennström

Aktiv medlem
Hej,

Jag o min fru ska till Hong Kong i september o jag skulle vilja "komplettera" min Canon 5DII med en 6D.
Har hittat en nätbaserad firma vid namn CameraParadise med VÄLDIGT låga priser, men med enbart kontantbetalning o utan garantier vid köp över disk.
Denna firma skickar även "wold wide" med 18-mån garanti, men i ett sådant fall lär jag ju åka på både tull o moms, antar jag?

Finns en annan näthandlare vid namn T-Dimension som jag ännu inte fått svar ifrån.

Sen finns givetvis alla lokala handlare, men dessa känns kanske ännu svårare att få "grepp om"?

Någon därute med personlig erfarenhet?

Tja?

//jan

Den enda erfarenhet jag haft är från Singapore
Där fick jag tipset att åka till Generalagenten, dels för att se alla prylar samt det viktigaste.... deras riktpris. Då vet man ribban och skulle du få ner priset ca 10% hos en handlare så har du gjort en bra affär.
För att WW-Garantin skulle gälla så var man tvungen att registrera produkten hos generalagenten inom en viss tid. Vet ej om det är så i dag.
Ha en bra vistelse i Hong Kong (är bara liiiite avundsjuk)
/Lelle

Den enda erfarenhet jag haft är från Singapore
Där fick jag tipset att åka till Generalagenten, dels för att se alla prylar samt det viktigaste.... deras riktpris. Då vet man ribban och skulle du få ner priset ca 10% hos en handlare så har du gjort en bra affär.
För att WW-Garantin skulle gälla så var man tvungen att registrera produkten hos generalagenten inom en viss tid. Vet ej om det är så i dag.
Ha en bra vistelse i Hong Kong (är bara liiiite avundsjuk)
/Lelle

Tack för tips!
Bra det där med att registrera hos generalagenten (om detta fortfarande gäller, vill säga)

Om du bara är liiiite avundsjuk ska jag kanske inte nämna att vi åker vidare till Fiji o Sydney innan vi vänder. Men det fordrades en 60-årsdag för att få den till stånd, så ...

//j

ha ha... Tack Janne, jag har 2 år kvar :)
Vid 50 så blev det Singapore + Borneo...

Du får delge en fotorapport efter din resa :)

Må väl

Köp på plats om det är möjligt. Du kommer få skatta dubbelt med tanke på att om butikerna nu verkligen är Australien-baserade, då de själva har ett konstigt tullsystem samt Sverige tullar för allt "dyrt" som kommer från länder utanför EU. Visst finns det en liten möjlighet att vissa paket slinkar förbi hela tullen, men det är bara vissa...
Såg att några av de objektiv som jag vill ha kostar ca 1000-2000 kr mindre än normalt här i Sverige. Men ja, butikerna ligger för långt bort för min smak. Tittar hellre närmare genom Prisjakt och om det finns en butik i UK som har lägre pris så slår jag till. Vill inte böka med tullen i onödan.

Kan tipsa dig om att gå till Devil's Peak i Hong Kong, du kan få en så här pass magnifik bild därifrån (om inte bättre):
http://www.flickr.com/photos/alfredkhc/9391043597/

Jag vill se massor med bilder från din resa!

PS. Jag är jätteavis för att du åker till de ställen som jag velat åka till. Som tur är, så har jag några år på mig än innan jag fyller jämna år. DS.

Hej,

Jag o min fru ska till Hong Kong i september o jag skulle vilja "komplettera" min Canon 5DII med en 6D.
Har hittat en nätbaserad firma vid namn CameraParadise med VÄLDIGT låga priser, men med enbart kontantbetalning o utan garantier vid köp över disk.
Denna firma skickar även "wold wide" med 18-mån garanti, men i ett sådant fall lär jag ju åka på både tull o moms, antar jag?

Finns en annan näthandlare vid namn T-Dimension som jag ännu inte fått svar ifrån.

Sen finns givetvis alla lokala handlare, men dessa känns kanske ännu svårare att få "grepp om"?

http://www.tincheungcamera.com.hk/
Någon därute med personlig erfarenhet?

Tja?

//jan

Hej

Jag bor I Hong Kong sedan 2 ar.
Jag har kopt alla mina foto prylar I dom valkanda affarerna
Det var tips fran mina vanner har
Kop inte I dom sma Tax free butikerna pa gatan

Den Fotoaffar jag har gillar bast ar Tin Cheung photo I K11
Mycket bra service

Ang. priser Jag fick ett pris pa 70-200 L 2.8 II
16900 hkd = 14400 sek

http://www.discoverhongkong.com/eng/index.jsp
Har ar web sida ni kan titta I ang resmal I HK

Sjalv gillar jag Tai O, en liten Fiske by dar man kan ta manga intressanta foto.

Ni kommer fa en underbar vistelse har I HK
Br/ Tommy

HK Kamerapris

Lönar det sig verkligen att handla i Hong Kong? Kollade som exempel på Nikon D4 hos Tin Cheung.
Priset är 52800 HKD vilket enligt Forex valutaomvandlare är SEK 48.391.-
Kameradoktorn tar 48.900,- och då får man tillbehör för 5.000,- på kampanj.
Det kan väl inte vara värt 600,- att riskera krångel med garantier och service, eller?

Hej

Jag bor I Hong Kong sedan 2 ar.
Jag har kopt alla mina foto prylar I dom valkanda affarerna
Det var tips fran mina vanner har
Kop inte I dom sma Tax free butikerna pa gatan

Den Fotoaffar jag har gillar bast ar Tin Cheung photo I K11
Mycket bra service

Ang. priser Jag fick ett pris pa 70-200 L 2.8 II
16900 hkd = 14400 sek

http://www.discoverhongkong.com/eng/index.jsp
Har ar web sida ni kan titta I ang resmal I HK

Sjalv gillar jag Tai O, en liten Fiske by dar man kan ta manga intressanta foto.

Ni kommer fa en underbar vistelse har I HK
Br/ Tommy

Tack så jättemycket - exakt den typen av svar jag hade hoppats på!
Vi ska spana in båda dina tips - jag antar att fiskebyn ligger på södra Hong Kong ön, eller?
Vad gäller priser så har jag sett ett Canon 6D hus för 11600 HK$, motsvarande strax över 10 000:- i svenska, så är det bara en seriös firma verkar det ju bra.

Bästa ...

//j

Köp på plats om det är möjligt. Du kommer få skatta dubbelt med tanke på att om butikerna nu verkligen är Australien-baserade, då de själva har ett konstigt tullsystem samt Sverige tullar för allt "dyrt" som kommer från länder utanför EU. Visst finns det en liten möjlighet att vissa paket slinkar förbi hela tullen, men det är bara vissa...
Såg att några av de objektiv som jag vill ha kostar ca 1000-2000 kr mindre än normalt här i Sverige. Men ja, butikerna ligger för långt bort för min smak. Tittar hellre närmare genom Prisjakt och om det finns en butik i UK som har lägre pris så slår jag till. Vill inte böka med tullen i onödan.

Kan tipsa dig om att gå till Devil's Peak i Hong Kong, du kan få en så här pass magnifik bild därifrån (om inte bättre):
http://www.flickr.com/photos/alfredkhc/9391043597/

Jag vill se massor med bilder från din resa!

PS. Jag är jätteavis för att du åker till de ställen som jag velat åka till. Som tur är, så har jag några år på mig än innan jag fyller jämna år. DS.

Tack!
Precis vad jag anade - mycket tull o skatt blir det!
Köper en del vinylskivor från USA och dessa kan de ju skicka som "gåva" utan att ta någon "reseförsäkring", men det går ju knappast med en kamera.

Devil's Peak måste vi tydligen hitta!

Ha d,

//j

Vi ska spana in båda dina tips - jag antar att fiskebyn ligger på södra Hong Kong ön, eller?
Vad gäller priser så har jag sett ett Canon 6D hus för 11600 HK$, motsvarande strax över 10 000:- i svenska, så är det bara en seriös firma verkar det ju bra.

Bästa ...

//j

Har varit flitig nu - Tai O ligger ju inte alls på Hong Kong ön utan på Lantau - måste tydligen dit också. Fem dagar ska räcka till mycket!

//j

Bästa ...

//j

Hej Igen
Ang priserna pa hemsidan Dom ar daliga pa att ha ratt priser dar

Men som jag skrev innan 70-200 2,8 II listpris har 19900 och jag fick pris 16900hkd

Om jag har vagarna forbid kan jag kolla aktuellt pris at dig pa en 6D

Nej Thai O ligger pa Lantau Island inte sa langt fran flygplatsen.
I narheten finns ocksa en linbana till the Great Budda 18m brons staty ocksa sevart

Sevart ar ocksa SIM city 3 vaning varuhus I Mong Kok med kamera affarer

Br/Tommy

Tänk på att Canon inte har världsgaranti, så om butiken lämnar en sådan måste du ju skicka objektivet tillbaka dit och hoppas på det bästa. Nu har jag inte behövt utnyttja garantin på någon av mina svenskköpta kameror i all fall, så förhoppningsvis blir det inga problem.

Jag köpte min 6D med 24-105 i Hongkong. Jag gjorde som någon sa och gick till Canons showroom på Nathan road i köpkomplexet Icube (ligger väldigt centralt på kowloon). Kul att känna på alla varianter av Canons kameror och en del fina objektiv som finns för demo.

Har för mig att riktpriset på min kombo var 21500 hkk och jag gav ca 20 000 hkd. Dvs ca 18 000 sek.

Lycka till

Jag köpte min 6D med 24-105 i Hongkong. Jag gjorde som någon sa och gick till Canons showroom på Nathan road i köpkomplexet Icube (ligger väldigt centralt på kowloon). Kul att känna på alla varianter av Canons kameror och en del fina objektiv som finns för demo.

Har för mig att riktpriset på min kombo var 21500 hkk och jag gav ca 20 000 hkd. Dvs ca 18 000 sek.

Lycka till

Hej

Ja det ar ett bra stalle att prova allt canon har att erbjuda.

Dar kan du prova alla objektiv med olika kamror . ta med ett minneskort sa
ar det bara att jamfora pa datorn hemma. Lite langt for er I Sverige

Sjalv var jag dar och provade 70-200 2,8II, 100-400, 400 5,6
Dom ar valdigt trevliga och du far den tid du vill ha och prova.

Dom har aven 500, 600, 800 med kamror uppsatta pa stativ vid fonstret
for att testa.

/Tommy

Lönar det sig verkligen att handla i Hong Kong? Kollade som exempel på Nikon D4 hos Tin Cheung.
Priset är 52800 HKD vilket enligt Forex valutaomvandlare är SEK 48.391.-
Kameradoktorn tar 48.900,- och då får man tillbehör för 5.000,- på kampanj.
Det kan väl inte vara värt 600,- att riskera krångel med garantier och service, eller?

Jag har varit en del i Hong Kong och det är inte generellt billigare där. Däremot så kan man göra klipp, köpte en SB800 när den var relativt ny på marknaden för ca halva priset mot vad man kunde få tag på den i Sverige.

Så man får ha koll på vad saker och ting kostar, sedan kan man hitta fynd. Annars är den stora fördelen med HKG att allt finns, man får tag på i stort sett allt över disk även sådant man får stå i kö månader för hemma.

/Karl

Det blir bättre o bättre - vi ska bo på Novotel på Nathan Rd så det verkar ju vara hyfsat nära Canon även om gatan ÄR lång.

Hur blev det med din garanti - gäller den med frakt till-o-från butik, eller vad?
Å andra sidan så har det aldrig hänt mig att jag behövt utnyttja garantin (jo, på en Canon S90 kompaktkamera en gång) så man hakar väl upp sig i onödan på just detta?

Bästa ...

//j

Det blir bättre o bättre - vi ska bo på Novotel på Nathan Rd så det verkar ju vara hyfsat nära Canon även om gatan ÄR lång.

Hur blev det med din garanti - gäller den med frakt till-o-från butik, eller vad?
Å andra sidan så har det aldrig hänt mig att jag behövt utnyttja garantin (jo, på en Canon S90 kompaktkamera en gång) så man hakar väl upp sig i onödan på just detta?

Bästa ...

//j

Bra hotellval! Var i hong kong förra året och bodde där halva tiden. Det ligger nära till mycket och nära tunnelbanan. Enda nackdelen var att wifi inte ingår där och var ganska dyrt. Dock fanns fri tillgång till surfdatorer i lobbyn. Vet inte om det ändrats till i år.

Mitt generella tips angående elektronikshopping är att kolla noggrant priserna på intressanta delar i Sverige först. Generella priserna är låga men det är svårt att hitta de bra erbjudandena som man enkelt hittar i Sverige genom t.ex. prisjakt.

Saker som säljs nära ordinarie pris i Sverige är oftast billigare i HK, medan utgående modeller på rea ofta är billigare här.

Missa inte allt annat som finns att shoppa billigt där, som t.ex. kläder, skor, andra elektronikprylar och mycket annat. Och missa inte all god mat, inklusive det stora snabbmatsutbudet från alla möjliga länder.

Inga problem med Novotel! Du promenerar till iCube på 20 min eller tar t-banan en station till Tsim Sha Tsui. Showroomet ligger på typ 18 våningen, så du ska leta reda på hissarna som går upp i huset.

Bra hotellval! Var i hong kong förra året och bodde där halva tiden. Det ligger nära till mycket och nära tunnelbanan. Enda nackdelen var att wifi inte ingår där och var ganska dyrt. Dock fanns fri tillgång till surfdatorer i lobbyn. Vet inte om det ändrats till i år.

Mitt generella tips angående elektronikshopping är att kolla noggrant priserna på intressanta delar i Sverige först. Generella priserna är låga men det är svårt att hitta de bra erbjudandena som man enkelt hittar i Sverige genom t.ex. prisjakt.

Saker som säljs nära ordinarie pris i Sverige är oftast billigare i HK, medan utgående modeller på rea ofta är billigare här.

Missa inte allt annat som finns att shoppa billigt där, som t.ex. kläder, skor, andra elektronikprylar och mycket annat. Och missa inte all god mat, inklusive det stora snabbmatsutbudet från alla möjliga länder.

Kul att höra om hotellet - det är alltid en chansning o TripAdvisor i all ära, men ibland undrar man ...
Dyr wifi gör oss inget - vi tänkte logga ut från övriga världen under vår månad på resande fot.

Eftersom jag enbart letar efter en enda pryl blir det ju lite lättare att jämföra o 6D har ju ännu inte hamnat i lockprissegmentet här i Sverige..
I övrigt är det nog just maten som lockar oss mest - kanske något mer än "tre-små-rätter med friterad banan o glass" som omväxling?

//j

Jag hade tänkt varna för inköp i just Tsim Sha Tsui. Ser det som ett typiskt turistmagnetområde, med priser därefter, men det håller kanske på att förändras.

Om du tänker ta dig till Hong Kong-ön så försök att hamna i shoppingcentret Kornhill Plaza i områdes Tai-Koo-Shing (den alldeles utmärkta tunnelbanan tar dig till Tai-Koo). Där finns en väldigt populär kamera- och ljudbutik som heter Broadway (ligger i bottenplanet borta vid isrinken). Undvik lördagar och söndagar där för då är den full av köphungrig lokalbefolkning. Broadway har fler butiker, även en i Kowloon, men priserna kan variera.

Undvik dock kamerabutiker i centrala Hong Kong, t ex Causeway Bay.

Priserna givetvis bättre än i Sverige eftersom skatterna är låga.

Ringde för några år sedan till Canons huvudkontor i Hong Kong angående garantier och de lovade att skriva en internationell garanti om jag kom med kamera och dokument till deras huvudkontor. Denna världsgaranti skulle dock gälla endast sex månader mot Hong Kongs normala 12-månadersgaranti.

Broadway lovar "dead-on-arrivalgaranti" i tio dagar.

Om du plötsligt ändrar smak till Nikon så ligger deras huvudbutik i samma shoppingcenter (Kornhill Plaza), hiss upp till 10-12:e våningen. Dom hade vänligheten att titta till min D90 (utan medtagna garantipapper). Åtgärdade kontaktfel mellan lins och hus, körde datortest och upptäckte ytterligare fel (som dock skulle ta längre tid att fixa så de rådde mig kontakta Nikon vid hemkomst).

Jag har aldrig köpt en digitalkamera i Hong Kong (garantifegis) men tillbehör och optik har vettiga garantier. På analogtiden var det annorlunda.

By the way; Buddhastatyn på Lantau Island är 34 meter hög (om det är den vid Po Lin som åsyftas).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar