Annons

Holy Grail till salu (Nikon 13 mm f/5.6)

Produkter
(logga in för att koppla)

reim

Aktiv medlem
Det är väl bara Ken Rockwell med anhang som kallar den för "The Holy Grail". Personligen så tycker jag att Nikons 6mm fisköga är mer graalig av sig...

Men ja, ett raktecknande 13 mm ultravidvinkelobjektiv är onekligen något i hästväg. 14 mm objektiv finns det ju några att välja bland, både fasta och zoomar, men vidare än så är rätt ovanligt. I synnerhet när den introducerades 1976.

Ingen aning, men jag var tvungen att plocka upp hakan från backen när jag såg filtergängan kontra objektivsfattningen

Filtergänga? Någon spdan har den väl ändå inte?

Men ja, ett raktecknande 13 mm ultravidvinkelobjektiv är onekligen något i hästväg. 14 mm objektiv finns det ju några att välja bland, både fasta och zoomar, men vidare än så är rätt ovanligt. I synnerhet när den introducerades 1976.
Sigma har ett 12-24 för småbildsformat, men det verkar sticka ut lite. En teori är att det inte är några asfäriska linselement i graalen, vilket kanske delvis beror på åldern, men kanske också på att de kunde uppnå lägre distorsion utan. Kan min linshistoria för dåligt...

Lite offtopic fråga men varför säljs detta på eBay? Blir det inte snuskdyra avgifter?
Jag sålde något för $60 och räkningen blev på $6, alltså 10%
Men kanske finns något taket visserligen :)

Riktigt läckert blir det med så raktecknande 13mm i alla fall. Ser lite overkligt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar