Annons

holga

Produkter
(logga in för att koppla)

scheller

Medlem
god dag.

fick min holga i brevlådan nu i veckan, efter ett impulsköp vid midnatt förra veckan. en mycket rolig kamera, både av bilder på forumet, men också av egen erfarenhet att döma. men det jag undrar är, eftersom att mina dior inte blir ljusskadade utan det enda jag får på filmen är vinjetteringseffekten, kan man "bearbeta" kameran på något sätt med exempelvis en hammare för att få lite ljusinsläpp här och var eller skall man bara vänta och låta det komma av sig själv...

tacksam för diverse tips som kan fullända mitt holga fotande.

/andreas.

Kameran är ju gjort av plast så det är bara att ta fram stålfilen och sätta igång!

Vad har du använt för dia-dilm förresten?

/Katriina

--------------------------------------
Katriinas Holga album:
http://www.lomohomes.com/katriina
--------------------------------------

Min första holgarulle blev "förstörd" på grund av uteblivna ljusinsläpp.

Har läst någonstans att det blir bättre med tiden.
Redan på andra rullen märktes en tydlig skillnad.

Håll ut!

;D

r

tack för era svar.
jag använde någon gammal kodak E100VS, som gick ut för något år sedan eller två, sånt som ligger i kylen på jobbet :)

jag har fotat tre rullar med kameran 2 blev det lite på och den tredje blev svart...
detta kan ha berott på att jag fotade på kvällen, inte alltid använde blixt (pga att när jag laddat filmen så trillade batterierna loss, som är tejpade nu :)) och att jag glömde ta bort linsskydet...
med andra ord klantat mig lite :)
det var ju mest för att testa kameran men ändå.

skall fota så många rullar jag orkar i helgen, under bättre ljusförhållanden, och hoppas på att det händer grejor.

en liten fråga till bara. har ni tejpat för det lilla fönstret på baksidan, om man inte gör det kommer det in mycket ljus då?

/andreas.

Jag har tejpat det röda fönstret för på min Holga blev det en ljus rand över hela filmen och jag tyckte inte att det förhöjde bildens konstnärlig kvaliet på något sätt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar