Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hockeybilder på dn.se idag 15/5 - varför två lika?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Kollade lite på www.dn.se och såg en lustighet.

En bit ner under rubriken "Ishockey-VM" är en bild på Weinhandl när han jubblar. Som fotograf har angivits Andreas Hillergren. Färgerna/kontrastern på bilden är väldigt överdrivna.

Klickar man på bilden så öppnas artikeln och då är den illustrerad med en annan bild tagen av Mathieu Belanger/Reuters. Bilderna är näst intill identiska, tagna i samma sekund från samma plats men det är två olika bilder. Denna bild känns mer vettig i färger och kontrast.

Varför gör en tidning så? Vad är meningen med att köpa in två lika bilder från två olika fotografer? Borde inte det vara dyrare?

Varför är bilden på förstasidan så illa färgbehandlad? Gör fotografen själv behandlingen eller görs det av tidningen?

Nyfiken!

Mvh
Anders Jonsson

Tidningarna har ofta avtal med bildbyråer som ger dem möjlighet att använda obegränsat (inom rimliga gränser) antal bilder från bildbyråerna. Således kostar bilderna inte per styck och då kan man välja flera. Varför man väljer två likadana bilder kan nog bara redaktören svara på.

Om du önskar svar på varför bilden är behandlad som den är så kan du alltid ge kritik på den då samma bild ligger inne i sportfotopoolen: http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1331405.htm

Ett problem med tidningsbilder är att de ska användas både för uruselt tidningstryck och för webben.

I tidningen kommer bilder med hård kontrast se bra ut medan mjukare bilder blir grådaskiga. Men på webben ser de hårda bilderna lite överdrivna ut.

Olsin skrev:
Tidningarna har ofta avtal med bildbyråer som ger dem möjlighet att använda obegränsat (inom rimliga gränser) antal bilder från bildbyråerna. Således kostar bilderna inte per styck och då kan man välja flera. Varför man väljer två likadana bilder kan nog bara redaktören svara på.

Om du önskar svar på varför bilden är behandlad som den är så kan du alltid ge kritik på den då samma bild ligger inne i sportfotopoolen: http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1331405.htm

Tack för svar, visset inte att tidningarna hade sådan avtal men det låter ju rimligt.

Bilden i poolen är inte samma som jag refererade till (men kontrast/färg är liknande).

Mvh
Anders

froderberg skrev:
Ett problem med tidningsbilder är att de ska användas både för uruselt tidningstryck och för webben.

I tidningen kommer bilder med hård kontrast se bra ut medan mjukare bilder blir grådaskiga. Men på webben ser de hårda bilderna lite överdrivna ut.

Tack, jo så är det. Man kan ju tycka att man kunde ge sig tid att behandla för respektive media.

Vet du vem - generellt sett - som utför redigeringen? Är det fotografen/bildbyrån som lämnar helt färdiga bilder eller är det någon på tidningen som beskär, justerar och omsamplar?

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Tack, jo så är det. Man kan ju tycka att man kunde ge sig tid att behandla för respektive media.

Tid är en extrem bristvara i den här branschen. Matcher slutar ofta sent och då är det bråttom.

En bildbyråfotograf levererar bara en version av varje bild. Egentligen borde de då leverera en mjukare bild som tidningen senare kan vrida till för tryck. Men fotograferna vet ju att det inte händer.

Vet du vem - generellt sett - som utför redigeringen? Är det fotografen/bildbyrån som lämnar helt färdiga bilder eller är det någon på tidningen som beskär, justerar och omsamplar?

Fotograferna fixar som regel till bilderna själva. På de stora tidningarna finns bildhanterare som fixar till bilder från bildbyråer och när fotograferna inte hinner själva.

Tack för uttömmande svar.

Jag har full förståelse för att tidsfaktorn är avgörande vid nyhetsfoto.

Mvh
Anders

froderberg skrev:
Tid är en extrem bristvara i den här branschen. Matcher slutar ofta sent och då är det bråttom.

Faktum är att fotograferna ofta leverar bilder direkt efter att något viktigt/intressant har hänt, under spelets gång.

Detta på plats i fotobås eller liknande.
På bärbara datorer med ett färgomfång som inte är direkt optimalt, ofta under ljusförhållanden som är allt annat än perfekta.

Kan väl säga att med tanke på omständigheterna, och hur extremt snabbt bilderna bearbetas, så skulle ni bli kraftigt ipponerade av en del fotografers arbete.

Det brukar handla om 2-4 minuter från det att en "viktigt" bild är tagen tills den är "textad", bearbetad och ivägskickad till bildbyrån ifråga.

/Daniel.

annars kan man med fördel fota under spelets gång och redigera i pauser/byten osv

tråkigt att missa en pangbild för att man står och fixar med bilder som redan är tagna.

vet att bland annat espn försöker få upp bilder från matchen medan den pågår, det är starkt jobbat, men de missar också händelser eftersom de är upptagna med annat.

Nyberg7 skrev:
annars kan man med fördel fota under spelets gång och redigera i pauser/byten osv

tråkigt att missa en pangbild för att man står och fixar med bilder som redan är tagna.

vet att bland annat espn försöker få upp bilder från matchen medan den pågår, det är starkt jobbat, men de missar också händelser eftersom de är upptagna med annat.

Det beror ju på vilken typ av kund du har, eller om du är anställd av den som ska publicera bilden/bilderna.

När det är frågan om fotografer som arbetar för bildbyråer så är det en fråga om att arbeta så snabbt som möjligt för att öka chansen till försäljning av bilden.

Den som är först med en viktig/intressant händelse har störst chans att få bilden såld.

Tidningarnas nätupplagor konkurrerar med varandra om att lägga ut texter och bilder så fort som möjligt.

/D.

danielsfrilansfoto skrev:
Det beror ju på vilken typ av kund du har, eller om du är anställd av den som ska publicera bilden/bilderna.

När det är frågan om fotografer som arbetar för bildbyråer så är det en fråga om att arbeta så snabbt som möjligt för att öka chansen till försäljning av bilden.

Den som är först med en viktig/intressant händelse har störst chans att få bilden såld.

Tidningarnas nätupplagor konkurrerar med varandra om att lägga ut texter och bilder så fort som möjligt.

/D.

Då måste du sälja rätt bild, inte lönt att försöka sälja en bild på en takling i hörnan när det halvminuten senare görs kvitteringsmål och fotografen har hållt på att fipplat med redigering

vad jag ser på de matcher jag går på är fotograferna aktiva med att fota medan matchen pågår. inte sett någon försvinna mitt under pågående spel för att redigera faktiskt, men så är det kanske bara här nere i malmö.

vad jag vet är det väl i stort bara de stora pressarna som uppdaterar så snabbt att det måste vara uppe bilder minuter in i matchen.

kan inte komma ihåg att jag följt elitseriehockey via bilder i alla fall.

Nu när jag tänker på det uppdateras nog bilderna på Espn i periodpauserna, är inte helt säker dock.

I de fall det krävs snabbare uppladdning än t.ex. periodpauser så kör fotograferna med trådlösa anordningar så att någon på t.ex. pressläktaren kan bläddra bland bilderna och välja ut vilken/villka som skall iväg.

En seriös fotograf som lämnar sin "post" under pågående evenemang får nog snart se sig om ett nytt jobb.

jdandanell skrev:
I de fall det krävs snabbare uppladdning än t.ex. periodpauser så kör fotograferna med trådlösa anordningar så att någon på t.ex. pressläktaren kan bläddra bland bilderna och välja ut vilken/villka som skall iväg.

En seriös fotograf som lämnar sin "post" under pågående evenemang får nog snart se sig om ett nytt jobb.
Ja, jag har ju aldrig sett någon lämna sin plats under pågående match.

Däremot är det inte alltid möjligt för fotograferna från olika byråer att använda trådlös överföring.

Därför händer det relativt ofta att fotograferna ifråga laddar in bilden i datorn, "textar"/taggar bilden och fixar till den på plats.

De flesta bilder leveras i periodpauserna.
Det jag skriver om är extra intressanta händelser.

Kanske bör tillägga att det jag skriver, bygger på egna iakttagelser, då jag fotograferat drygt 20 elitseriematcher (Ishockey) den här säsongen.

(Själv har jag aldrig haft den typen av tidskrav på mig ännu).

/Daniel.

Kollar man lite på Andreas andra bilder så kan man se att han gillar höga kontraster och skarpa, nästan överdrivna färger. Precis som Tage redan skrivit, så betalar de en summa pengar för att använda bilder ur olika bildbanker.

Kan tillägas att Scanpix-fotografer kan skicka bilder direkt från kameran till sin redaktion om det finns Telia Homerun i lokalen. Då sker textning (taggning) och bildfix av en bildhanterare.

Om de inte har Homerun tillgängligt kan de (liksom alla andra som har sändare till kameran) skicka via en uppkopplad dator.

froderberg skrev:
Kan tillägas att Scanpix-fotografer kan skicka bilder direkt från kameran till sin redaktion om det finns Telia Homerun i lokalen. Då sker textning (taggning) och bildfix av en bildhanterare.

Om de inte har Homerun tillgängligt kan de (liksom alla andra som har sändare till kameran) skicka via en uppkopplad dator.

Det var ju riktigt smidigt. Fungerar det bara med vissa kameror eller?

MVH
www.jeppssonfoto.se

Både Nikon och Canon har tillbehör (till vissa modeller) som fixar det. Själv har jag Canon med tillbehöret wft-e2.

JeppssonPhoto skrev:
Det var ju riktigt smidigt. Fungerar det bara med vissa kameror eller?

Scanpix kör Nikon D3 numer och sväljer ut bilderna och skickar direkt från kameran. vad jag förstår så har de ett specialavtal med Telia, men det är tänkt att det ska funka för alla som har Nikon D3 och Teliaabonemang snart. Det kanske redan funkar.

froderberg skrev:
Scanpix kör Nikon D3 numer och sväljer ut bilderna och skickar direkt från kameran. vad jag förstår så har de ett specialavtal med Telia, men det är tänkt att det ska funka för alla som har Nikon D3 och Teliaabonemang snart. Det kanske redan funkar.
För de som kör med Nikon fungerar det med Telias Homerun.
Som jag har uppfattat saken, så går det inte att göra inställningarna för inloggning med Canons utrustning.
(I alla fall inte enligt Andreas, som nämts tidigare här i tråden, och som använder Canon).

Sedan bör det kanske tilläggas att inte alla bildbyråer har personer som tar emot bilderna, "textar" och redigerar dem.

/D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar