Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

LudwigSpove

Ny medlem
Hej!
Dehär med fotografi som hobbyverksamhet är en grej jag tänkt prova på till sommaren. Studentbilder för att vara mer exakt! Är lite osäker på hur man ska göra med fakturor, avtal osv. Har kikat lite på svenska fotografers förbund men är ju inte yrkessamm riktigt så har ingen koll på dehär med moms osv. Någon som har tips till en nybörjare med allt med eget hobbyföretag?

Hej!
Dehär med fotografi som hobbyverksamhet är en grej jag tänkt prova på till sommaren. Studentbilder för att vara mer exakt! Är lite osäker på hur man ska göra med fakturor, avtal osv. Har kikat lite på svenska fotografers förbund men är ju inte yrkessamm riktigt så har ingen koll på dehär med moms osv. Någon som har tips till en nybörjare med allt med eget hobbyföretag?

Har fotat en del studentbilder. Se till att hitta en modell som gör att du får bra och lätt betalt, den där kundgruppen har knapert med pengar :)

Tack för svar! Min syster tar studenten i år så har tänkt rikta in mig på hennes klass där i första hand iallafall! :)

Risk för att de utgår från att det är "kompispris", dvs gratis. Men gör ett försök.
Det bör vara lättare att ta rätt betalt av de man inte har personlig relation till.
Bara vad jag kom att tänka på utan att ha erfarenhet av yrkesmässig försäljning.

Hmm har för mig att Hobbyverksamhet tillåter inte att utföra tjänster etc. Var någonting där som gjorde att man inte kunde köra via den typer.

Jag skulle nog tänka såhär: Träna lite på div evenemang och se om du får de bilder som ev kunder förväntar sig , dvs ta inte betalt! Sprid de bästa bilderna till kreti och pleti och skaffa dig ett renomme' .

När du sedan uppnår dina egna krav....ta betalt tills du skäms!
Skattefrågan är sedan upp till dig.

Hmm. Jag trodde det kunde göra det ... tack för info.

Det där är väl bara en hjälp med faktureringen för de bolag som kräver f-skattesedel, eller för de fotografer som inte vet hur man skriver en faktura.

Jag kan ha fel.

Men som det står, som hobbyist får man inte ta uppdrag.

Frilansfinans löser problemet med uppdrag, i och med att de betalar alla skatter och sociala avgifter. Man får helt enkelt betalt som lön och då är det inte längre hobbyverksamhet (ur skattesynpunkt).

Ja just det ja, de blir ju uppdragshanteraren.

De brukar dyka upp när folk vill ha hjälp med fakturering men det finns alltså fler fördelar.

Skulle dock rekommendera TS sätta upp ett företag, det är inte svårt och då kan man göra avdrag för omkostnader och prylar.

"Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan." står det i inledande punkter i blanketten:
Att ta studentbilder behöver inte tolkas som "på uppdrag". TS tar bilderna på eget initiativ och säljer sedan bilderna till den som blivit fotograferad. Det funkar fint som hobbyverksamhet.

Att ta studentbilder behöver inte tolkas som "på uppdrag". TS tar bilderna på eget initiativ och säljer sedan bilderna till den som blivit fotograferad. Det funkar fint som hobbyverksamhet.

OmTS tar bilderna utan att fa kommit överens med studenterna kommer vi in på det jag nämnde i mitt första inlägg. Det är svårt få betalt eftersom det är en pengasvag grupp som dessutom är van vid att mycket är gratis. Rådet är att TS funderar igenom sin modell så hon får betalt.

TS kan ju gå ut och på eget initiativ fotografera personerna som tar studenten och sen erbjuda dem att köpa bilder, då är det inte fråga om att utföra tjänst på uppdrag av någon annan utan bara bildförsäljning.

TS kan ju gå ut och på eget initiativ fotografera personerna som tar studenten och sen erbjuda dem att köpa bilder, då är det inte fråga om att utföra tjänst på uppdrag av någon annan utan bara bildförsäljning.

Det var precis det jag gjorde, dokumenterade de firande studenterna och alla var jätteintresserade men ingen ville betala något för högupplösta eller pappersbilder.

En del av bilderna ligger här på fotosidan. Någon tidig vann en tävling. Pengar? Näe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar