Annons

Hobbyverksamhet o A-kassa

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
har precis fått möjligheten att ansluta mig till en bildbyrå och hade tänkt göra det som hobbyfotograf. Är det någon som vet hur sådant fungerar med a-kassa? Kan man ha hobbyverksamhet när man stämplar, i mitt fall handlar det om ett par månader per år mellan säsongsjobben. Eller är det bäst att helt enkelt inte nämna något o köra på?

Någon som vet/varit där?

/Micke

Ju mindre de där idioterna vet desto bättre ungefär. Fast det gäller ju att de inte kan kolla upp det oxå. Mig skulle de börja utreda huruvida jag bedrev "egen verksamhet".

Dom är helt hopplösa att ha göra med. De har en massa regler som de själva inte fattar vad de är till för än mindre förklara för dem som drabbas av dem.

/Maverick

Detta är lite gråzon och kan vara svårbedömt för dem på a-kassan.

För att få det klassat som "bisyssla" så måste du haft detta jämsides med ett heltidsarbete i minst 6 månader. Det du skall inte heller ha fått tjänst över 1920 kr/veckan. Det kan även göras bedömingen om att det kanske skall klassas som eget företag. Det kan vara beroende på vilken a-kassa du tillhör.

Det kan bli problem att ha denna syssla jämsides med a-kassa. De ser även på hur mycket du står till "arbetsmarknadens förfogande". Du kanske inte alls ha rätt till ersättning under denna period.

Jag kan personligen tycka att OM du gör detta på din fritid och inte påverkar ditt "jobbsökande" så spelar detta egentligen ingen roll. Men som sagt, regelverket kan säga annat....

Kommer göra så tt jag kör på som "hobbyansluten" och håller tummarna för att dom inte ska klaga. Det är ju helt klart en fritidssyssla och ingenting som inkräktar på jobbsökandet, tvärtom! Sen lär det ju knappast bli tal om att sälja bilder i parti och minut precis utan förhoppningsvis nån då och då.

Sen skall det sägas att kontakten med a-kassan beror väldigt mycket på vem man får som kontaktperson, jag har haft tur med min och verkar kunna vara rätt ärlig och få raka svar tillbaks men det här låter jag bli att ta upp eftersom det inte lär handla om speciellt mycket pengar..

/Micke

Har precis bestämt mig för att helt enkelt inte ställa frågan till A-kassan utan låta det bära eller brista, klagar dom så får jag väl gå ur bildbyrån menmen...

Kollade med RSV om hobbyverksamhet och dom pratade om att man skulle kunna göra ett sk. "förslitningsavdrag" för sina prylar, är det någon som vet hur man räknar ut det, finns det nåt slags schablonbelopp?

/Micke

Ett problem med att ansluta sig till en bildbyrå är att en näringsidkare är skyldiga att antingen kontrollera att betalningsmottagaren har F-skatt, eller annars betala lön (med A-skatt). Om du inte har F-skatt kommer du alltså att få pengarna som förvärvsinkomst, vilket A-kassan troligen inte blir glada över.

Nja, vad jag förstod så kan man på något vis vara ansluten som "hobbyfotograf" o då redovisa det som hobbyverksamhet. Iof gillar säkert inte a-kassan det heller men det redovisar man (vad jag har förstått) bara vid deklarationen och då kan man ju faktiskt lika gärna sålt bilderna medans man hade jobb..

Nåja, vi får väl se hur det går. Blir det problem så får vi väl sköta det nå nåt annat vis. T

/Micke

ANNONS