Annons

Hobbystudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Som nybliven amatörfotograf skulle jag gärna vilja experimentera lite med en "ministudio" för att kunna fotografera smått och gott i decimeterstorleksklassen.

Hur som helst så känns det dumt att införskaffa för mycket dyr och otymplig utrustning för detta redan nu, mycket pga. liten lägenhet.

Finns det några enkla tips för att åstadkomma en liten studiolåda med klipp och klistra metoder och lite skrivbordslampor? ;)

Antar inte det, har läst lite i olika trådar om Hallogenlampor på 3-500 watt. Var köper man små smidiga sådana billigast och hur får man enklast ihop en liten studiolåda som ryms i en byrolåda?

Finns det över huvud taget möjlighet till sådan fotografering med min kamera och objektiv som är Canon 300D med ett 18-55mm objektiv?

// En nyfiken amatör
Johan Andersson

För produktfotografering.
Vit plastlåda och halogenlampa från Jula.
Kanske behöver en förstoringslins till ditt objektiv tex +3 finns hos vilken fotohandlare som helst.

För porträttfotografering så finns enklare slavblixtar som skruvas in i en vanlig lampa med stor sockel. koster inte många hundringar. Din 300D utlöser blixtarna från den inbyggda blixten.
Ditt 18-55 är perfect för porträtt speciellt i 55 läget.

Senast ändrad:
Jag funderar på liknande. Softboxar är ju inte såå svårproducerade om man inte har tummen mitt i hand. Vad jag funderat på är om man kan använda kanske 4-5 25w eller 30w's lågenergilampor i varje, de ger ju motsvarande 5x ljuset mot vad vanliga glödljusen gör. 5*25=125*5 = 625w.

Den stora frågan som jag undrar över innan jag egentligen börjar inhandla material är om lågenergilampor ger ljus över hela spektrat eller om det kommer flippa fullständigt med vitbalans och hudtoner och sånt. Det finns ju speciella "fullfärgs" lysrör och de borde ju funka, men jag har inte sett nånting nämnas om lågenergilampor.

Nån som vet nåt? Hade ju varit bra då de varken producerar värme eller skrämmande hög elräkning.

Tack för dina tips.

Har lite problem med skärpedjupet i 55mm men jag har bara ägt kameran i 24 timmar så det kommer nog, älskar bilder med kort skärpedjup som ger en riktigt suddig bakgrund.

Skulle det i princip funka med en vit bigpack glassburk och två 50w skrivbordshalogener för mindre seriösa tester? ;)

// Johan

Silverlod skrev:

För porträttfotografering så finns enklare slavblixtar som skruvas in i en vanlig lampa med stor sockel. koster inte många hundringar. Din 300D utlöser blixtarna från den inbyggda blixten.
Kan du inte berätta lite mer om dessa slavblixtar samt var man kan införskaffa dessa
typ länkar och liknande
//
AnteV

Tyvärr Jörgen, de är redan slut, dumt objekt att fotografera, efter ett par bilder var hälften slut, efter ytterligare 3 bilder fanns det inget kvar att fotografera ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar