** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbystudio och ljussättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tullo

Aktiv medlem
Hej alla glada fotoälskare!

Jag är rätt ny inom foto och vill därför höra mig för om tips kring studiofoto och ljussättning.
Detta därför att jag har börjat intresserar mig för att fota produktbilder och mat allt mer.Mitt problem är dock ljussättning och bakgrund. Min fråga till är om ni har några bra tips på vad man ska använda för typ av belysning och underlag/bakgrund vid exempelvis produktfotografering. Har testat med vanligt papper och med de lampor som jag hittat i hemmet. Problemet är att ljuset blir gult och hämmar bildens faktiska färger. Något som jag verkligen stör mig på. Givetvis finns det ju mängder med produkter att köpa för studiobruk, men på hobbynivå känns 3000-4000kr för en studiobelysning lite överkurs. Bakgrunder och underlag har jag ingen som helst erfarenhet av, går det att köpa sådana till hyfsade priser?

Vore trevligt om ni kunde dela med er av lite intressanta erfarenheter i ämnet.

Trevlig sommar fotovänner!

Om man är lite händig kan man klara sig med en väldigt liten budget. Ofta kan man använda halogenlampor som man köper billigt på något varuhus.

Det finns många trådar i ämnet, så jag rekommenderar dig en djupdykning i forumets sökfunktion.

Det är inte så längesen, men det finns en JÄTTETRÅD om hemstudio som dyker upp lite till och från, den är väl bara en 18sidor eller nåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar