Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotografpriser???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill inte längre fotografera gratis och vända på varje krona i min egna lilla ekonomi för att köpa material för att lära mig mer och utöka min fotoutrustning.

Men hur ska man veta vad man kan ta ut? Har någolunda koll på rekomenderade priser för yrkesfotografer men om jag skulle sätta dom priserna så kan jag glömma att jag får kunder då jag inte själv ligger på den nivån eller har utrustning för det.

Vill varken vara för billig för folk ska tappa sin värdesyn på bilder eller ha fantasipriser.

Riktigt tacksam för svar.

Bedömma min nivå så besök http://jelvemo.se

Vad skulle du själv vara villig att betala för dina tjänster och vad är det du har tänkt att fota och ta betalt för?

...

Hej! Svår fråga! Svårt att bedömma sig själv! Har tänkt att erbjuda ett antal bilder framkallade från crimson + skiva med bilder. Fnular på hur man ska styra upp det.

Har spanat runt på nätet och skrivit ner priser som andra hobbysar tar och som jag själv känner att jag kan erbjuda "bättre" bilder än.

Tycker INTE om att skriva att jag är bättre än nån då ingen är sämre än nån annan.

Men i allafall om jag genomsnittligt tar priserna på deras så blir det:

Porträttfotografering med 1 st 20*30 + 2 st 15*20 + 5 st 10*15 + cd med bilderna ca 1500:-

Är det verkligen rimligt?

Det är svårt att bedöma då din portfolio inte innehåller speciellt mkt "organiserade" porträtt utan mer vardagssituationer, ser inget speciellt i många av bilderna. Fråga lite vänner om de inte kan ställa upp som gratismodeller så du kan få lite fler snygga bilder på hemsidan.

Prova sen och se vad folk är villiga att betala, det gäller att nå ut till de tänkte kunderna också. Om man skall kunna ta betalt gäller det att kunna leverera varje gång. Jag kan ta schyssta bilder, inget snack om saken. Men det är inte samma sak som att alltid kunna leverera och ha erfarenheten att lyckas mer eller mindre perfekt varje gång.

Fotade ett dop nyligen och snabbare dop får man leta efter, plötsligt stod alla upp, skymde mig och vips så var ungen döpt. I sådana situationer är det tur att den enda betalningen man fick var en kul dag och fri smörgåstårta =)

Tack för svar :D Nje portfolion är ganska innehållslös och vardag. Har inte fören senaste veckan börjat höra runt för att få bilder till den så det har blivit gamla som man inte är så nöjd med igenkligen men man måste ju ha utfyllnad.

Klurigt detta. Man har drömmar och envishet men för korta armar ibland och begränsningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar