Annons

Hobbyfotograf, nytt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Trixxan

Ny medlem
Goddagens!
Jag har ägt en Nikon D3100 i typ två år. Nu i helgen råkade mina katter välta ner min kameraväska från soffan ner på golvet, dragkedjan ej stängd, så fann kameran på golvet när jag kom hem. Den vill icke fungera mer, har testat byta objektiv men den vill ändå inte - felet sitter i kamerahuset någonstans.

Jag köper hellre en ny än reparerar den andra. Min fråga är om jag bör köpa ett annat Nikon-hus eller köpa en ny D3100.

Jag fotar mest djur så som katter, hundar och hästar. Men även lite motocross och försöker lära mig fota människor. Filmfunktionen är inte speciellt viktigt för mig och jag fotar alltid på manuell.

Finns det någon som har tips på vad jag kan förskaffa mig?
 
beror väl på hur mycket investerad du är i objektiv, men på rak arm skulle jag säga - fortsätt med Nikon - du har ju vant dig.
 
Samma sits ungefär som jag. Men min D3100 funkar. Jag köpte en begagnad D300 för 3000:- Kanon kamera.

Rickard
 
Jag har ett fast nikkor 50mm f1.8 och ett nikkor 55-300/4.5-5.6, samt kitobjektivet men använder det aldrig :)
 
Är man intresserad av någon motorsport är ju autofokusen i D300 guld värd och priset nu är förmånligt - ca 3000:- beg. Lite mer allround, lite dyrare (ca 4000:- beg), men lite sämre autofokus än D300 finns ju begagnad D7000. Den säljs ännu ny då de sista exen försvinner. Skall man inte filma behöver man inte punga ut extra för en beg D300s. Sedan skulle ju en vassare tele/telezoom inte skada för actionfoto för att till fullo nyttja möjligheterna i D300/D7000, men även med befintliga objektiv är mycket tjänat med att byta upp sig kameramässigt.

Finns pengarna skulle en AF-S Nikkor 80-200/2,8 för ca 6000-6500:- beg sitta fint eller med lite högre budget AF-S VR 70-200/2,8 (version ett, version II behövs inte till DX kameror då vinsten finns ffa i kantskärpa på FX) för kanske 9000:- beg.
 
D300 i all ära, men i dagens läge skulle jag inte välja bort möjligheten till video... Guld värd att kunna ta små snuttar då och då...
 
Är man intresserad av någon motorsport är ju autofokusen i D300 guld värd och priset nu är förmånligt - ca 3000:- beg. Lite mer allround, lite dyrare (ca 4000:- beg), men lite sämre autofokus än D300 finns ju begagnad D7000. Den säljs ännu ny då de sista exen försvinner. Skall man inte filma behöver man inte punga ut extra för en beg D300s. Sedan skulle ju en vassare tele/telezoom inte skada för actionfoto för att till fullo nyttja möjligheterna i D300/D7000, men även med befintliga objektiv är mycket tjänat med att byta upp sig kameramässigt.

Finns pengarna skulle en AF-S Nikkor 80-200/2,8 för ca 6000-6500:- beg sitta fint eller med lite högre budget AF-S VR 70-200/2,8 (version ett, version II behövs inte till DX kameror då vinsten finns ffa i kantskärpa på FX) för kanske 9000:- beg.

Mycket givande svar, även ett tack för tips på nya objektiv. Jag ska kika lite extra på både D300 och D7000, eventuellt gå till en butik och känna och klämma lite på dem!
 
Mycket givande svar, även ett tack för tips på nya objektiv. Jag ska kika lite extra på både D300 och D7000, eventuellt gå till en butik och känna och klämma lite på dem!

D300 säljs inte ny längre men det är möjligt att du någonstans kan hitta en D300s i affär - de är lika i utseendet och väsentliga funktioner och reglage. Mest sannolikt är att du hittar en beg D300/D300s beg på t ex Scandinavian Photo om du vill klämma på den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.