Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hksupplies, åker man på tull ?
- Trådstartare swebarb
- Start datum
frepe257
Medlem
En liten sak till om du tittar på hksupplies hemsida (ej ebay) så är inte priserna huggna i sten. jag fick ett mail om "extra costs", dem ville ha 70$ utöver det pris dem begärt på hemsidan. Jag valde att avbryta affären, det tråkiga var ju att jag betalt in det första priset via paypal först så det tog 2 dygn innan jag blev krediterad.
Kontentan är alltså:
Om du beställer någonting, betala inte in pengarna vid "checkout" utan be om en total först.
Kontentan är alltså:
Om du beställer någonting, betala inte in pengarna vid "checkout" utan be om en total först.
Mankan G
Aktiv medlem
törnan skrev:
De skickar med UPS och UPS tullar allt.
Jag beställde en blixt därifrån för ett par veckor sen och då hade de på eget bevåg skrivit ner värde från $469 till $80.
Nix. Jag känner ett antal som har "klarat" sig
Emil-G
Aktiv medlem
Två frågor slår mig vid den här typen av diskussioner:
1) Hur vet försäkringsbolaget/kuriren vilket värde som deklarerats på paketet? Om man inte fäster en packsedel på utsidan måste man ju fylla i en liten grön lapp med tullvärdet men läses den någonsin av? Om paketet/innehållet går sönder är det ju lätt men hur gör man om det försvinner?
2) Är det prylen eller värdet som är ersätts av fraktförsäkringen? Säg att jag köper en glugg för 500USD som normalt kostar 1000USD. Säljaren skriver 500USD på tulldeklarationen och under frakten går objektivet sönder. Att köpa ett motsvarande kostar ju 1000USD men rimligen får jag bara tillbaka 500, eller hur? Kan man be säljaren skriva ett högre värde på tulldeklarationen och sedan begära omprövning hos Tullverket med stöd av kvitton, kontoutdrag och motiveringen att det var en sällsynt pryl som är svår att få tag på till det pris man betalat? Moms och tull skall ju rimligen beräknas på varuvärdet, inte på försäkringsvärdet?
1) Hur vet försäkringsbolaget/kuriren vilket värde som deklarerats på paketet? Om man inte fäster en packsedel på utsidan måste man ju fylla i en liten grön lapp med tullvärdet men läses den någonsin av? Om paketet/innehållet går sönder är det ju lätt men hur gör man om det försvinner?
2) Är det prylen eller värdet som är ersätts av fraktförsäkringen? Säg att jag köper en glugg för 500USD som normalt kostar 1000USD. Säljaren skriver 500USD på tulldeklarationen och under frakten går objektivet sönder. Att köpa ett motsvarande kostar ju 1000USD men rimligen får jag bara tillbaka 500, eller hur? Kan man be säljaren skriva ett högre värde på tulldeklarationen och sedan begära omprövning hos Tullverket med stöd av kvitton, kontoutdrag och motiveringen att det var en sällsynt pryl som är svår att få tag på till det pris man betalat? Moms och tull skall ju rimligen beräknas på varuvärdet, inte på försäkringsvärdet?
törnan
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Nix. Jag känner ett antal som har "klarat" sig
Då gissar jag att dom har beställt varor för mindre än $299 och då skickas det med post och kan slinka igenom.
Bokeh
Aktiv medlem
Jag har inte behövt betala tull & moms dom två gånger jag handlat från HK-Supplies, men då bad jag att dom skulle skicka paketen som gift, vilklet också fanns som option när jag betalade dom via PayPal, men dom skrev tydligt att paketet i sånna fall skulle skickas oförsäkrat, den risken får man ta i så fall.
Värdet på prylarna var ett par tusenlappar.
/kent
Värdet på prylarna var ett par tusenlappar.
/kent
molusk
Aktiv medlem
Jag fick mitt Sigma 10-20mm från HKsupplies igår. Priset jag betalade var $ 538.00 och frakten inräknad.
Vid ankomsten här skulle UPS ha tull, administrationsavgifter och moms på totalt 410:- kronor.
Fördelat enligt följande:
Inf. moms 221:-
Tull på industriprodukter 51:-
Expeditionsavgifter 138:- varav moms ingår med 27.60
Totalt har jag betalat 3300+ 410 = 3710 kronor
Samma objektiv på Inet kostar 4177 kronor.
Besparing 467 kronor.
Vid ankomsten här skulle UPS ha tull, administrationsavgifter och moms på totalt 410:- kronor.
Fördelat enligt följande:
Inf. moms 221:-
Tull på industriprodukter 51:-
Expeditionsavgifter 138:- varav moms ingår med 27.60
Totalt har jag betalat 3300+ 410 = 3710 kronor
Samma objektiv på Inet kostar 4177 kronor.
Besparing 467 kronor.
Maxieboy
Aktiv medlem
Jag köpte ett Batterigrepp till min D300 från England och sparade en rejäl slant. £161,98 = SEK 1959,75 direkt hem till dörren! Pris i Sverige ca 2700:- + Frakt/Postavgifter. Det lönar sig på vissa grejor att handla från Hong Kong eller Kina men inte på allt. Posten och Tullen har blivit mer allerta det senaste året, för ett par år sen behövde jag aldrig betala varken Tull eller Moms.