Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjärnsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

Karna

Aktiv medlem
Har just kommit hem ifrån en kul, och för mig, annorlunda plåtning. En 60-års fest med bussade gäster, mingel, sittning mm, mm.
Nu till problemet. Vad jag ska debitera per timme osv har jag inget problem med. Mitt problem är att jag ska leverera bilderna helt digitalt. Dom vill inte ha några papperskopior alls eftersom de bor i USA och det blir tungt att frakta hem hela album. Det är ju i sig inget problem, men vad ska jag ta betalt för bilderna? Dvs det jag levererar till dem. Kan ju inte bara tar för material det känns lite konstigt och lite lite för mig.
Hjälp, snälla!

Jag har fått intrycket att i timpriset vid fotouppdrag får beställaren alla eller i alla fall ett urval av bilderna för att användas fritt (men inte nödvändigtvis för att sälja vidare).

Rekommenderad timtaxa ligger på c:a 800-1000 SEK om man jobbar professionellt, Verkar lite väl saftigt om man dessutom ska behöva betala för varje enstaka bild ovanpå detta pris.

När det gäller digital levarans så har du förmodligen lite datorjobb som du bör inkludera i dina fototimmar.

Tack Michael och Olle.

Löser det hela genom att lägga timtaxan lite högre än när jag kör analogt (inga gigantiska påslag men lite). Och givetvis debiterar jag för tiden jag sitter framför datorn också.

Det är nog ingen risk att de säljer bilderna vidare eftersom det rörde sig om en privat fest.
Däremot så är cateringfirman intresserade av att se bilderna. Men om dom vill köpa bilder så är det något jag får ta ställning till när det händer. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar