Annons

Hjärnsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Även om man kan sin fototeknik så brukar trötthet, stress etc kunna sätta käppar i hjulet. Ett par dagar efteråt brukar man kunna skratta gått åt sina misstag och delad glädje är dubbel glädja.

I fredags kväll stog jag och fotograferade en serie och när jag satt vid datorn så märkte jag att vitbalansen blivit fel på ett antal av bilderna. Riggade upp allt igen och började ta bilderna som blivit fel men efter att jag tagit 2st av kanske 20st kort kom jag på att eftersom ja fotat allt i RAW så är det inga problem att fixa det i efterbehandlingen.

/Karl

Igår tänkte jag logga in på photonet efter ett långt uppehåll.
Lösenordet var som bortblåst och jag hittade inte varken papperslappen eller filen i datorn med minnesanteckningar över lösenordet.
Efter hjärnbryt och tidsödande dammsugning av datorn och hårddiskar så trillade poletten ned.
Bytet av lösenord på photonet tog ungefär 10 sekunder att genomföra, tänkte inte på det ... innan.

Igår tänkte jag logga in på photonet efter ett långt uppehåll.
Lösenordet var som bortblåst och jag hittade inte varken papperslappen eller filen i datorn med minnesanteckningar över lösenordet.
Efter hjärnbryt och tidsödande dammsugning av datorn och hårddiskar så trillade poletten ned.
Bytet av lösenord på photonet tog ungefär 10 sekunder att genomföra, tänkte inte på det ... innan.

Öppna din webbläsare och ta fram alla dina lösenord, ta en Prt Scr/Spara/skriv ut den. Radera sen bilden från datorn. Jag gör så ca 1 gång i månaden, och sätter in i en pärm. Funkar jättebra! Fick själv tipset på en annan sida. En annan guldklimp är att göra samma sak med alla program man har, väldigt skönt att ha listan när man formaterar om ;(

1Password är lösningen, då behöver man komma ihåg ETT bra lösenord och resten finns i 1Password. Utmärkt för kontokort, pin-koder, licensnycklar till programvara och allsköns hemliga pryttlar.

Nu är detta inte en tråd för att diskutera lösenord även om idéen med ett lösenord passar bra som ett hjärnsläpp. Diskuterar gärna vidare i en ny tråd på något bättre passande ställe.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar