Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

TMY

Medlem
Jag har ett Sigma 28-135mm f 3.8-5.6 Aspherical IF (macro) till min Canon 40D och jag har stött på ett problem.

När jag fotar i macroläget fungerar objektivet nästan helt felfritt, men utan macrot annars dyker det upp ett felmeddelande i rutan istället. Vad kan det bero på? (Kan även dyka upp i macroläget).

Det verkar även som att den har problem med "för mycket" ljus. Med objektivet i sitt standardläge så verkar jag kunna ta bilder under mörka förhållanden, men inte under ljusa, då upprepar sig bara samma felmeddelande som alltid.

Vad är det för fel?
Vad kan jag göra?
Eller finns det inget att göra?

Tack, på förhand!
Timmy

Vad säger felmeddelandet?
Har du annan optik som fungerar felfritt?

Börja med att torka av kontaktytorna både på huset och optiken. Någon tråd föreslog tandborste för att gnugga rent ytorna.

Vad säger felmeddelandet?
Har du annan optik som fungerar felfritt?

Börja med att torka av kontaktytorna både på huset och optiken. Någon tråd föreslog tandborste för att gnugga rent ytorna.

"Err 01

Kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktig."

Testade att rengöra lite nu, men det fungerade inte. Och jag har inga problem med andra optik i mina ägor.

Gamla Sigmaobjektiv kan inte kommunicera med digitala Canonkamera, gäller rätt många i alla fall, så det är nog inget fel på objektivet eller kameran, de funkar inte ihop bara.

ANNONS