Annons

Hjälp? Vilka inställningar skulle du använda? Inomhus, gruppfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

YoDi

Medlem
Jag råkade säga att jag kunde (försöka) fotografera ett familjeporträtt nu i helgen, men är nästan helt grön, köpte min D90 för bara några månader sedan. Människor har jag nästan aldrig fotat, speciellt inte i grupp. Jag brukar hålla på med inställningar hit och dit och pröva mig fram i min egen takt när jag är ute på egna fotosessioner, men nu är det nästan 10 pers som ska vänta tills jag hittar rätt inställningar, så jag skulle vilja ha lite tips!

Det ska fotas inomhus, inget fancy med bra ljussättning och blixtar utan ett helt vanligt vardagsrum med runt 4 meter mellan bakgrundsväggen och fönsterväggen. Jag har ett kitobjektiv (18-105mm), stativ samt fjärrutlösare, men thats it. Jag hoppas på bra väder, men är ändå orolig över att allt ska bli suddigt.

Jag är väl medveten om att inställningarna beror på fasligt många olika faktorer, men är ändå nyfiken på om det finns någon slags standard eller några riktlinjer man kan hålla sig mellan när det gäller dåliga ljusförhållanden och porträttfotografering. Hur lång slutartid kan man komma undan med när det gäller en hel hög folk som ska sitta still? ;) Jag vill ju helst inte använda blixten (inbyggd), det blir så platta och osmickrande bilder med den.

De flesta här inne sliter väl sitt hår över frågan och skriker "don't do it!".
Men jag har förklarat att bilderna inte kommer bli proffsiga, om det ens blir något annat än sudd och att jag inte har en massa dyr utrustning. Det är mest som en kul grej, inget fancy!

Så... något tips?
 
Jag skulle gärna utnyttja tillfället och ha en bra ursäkt att äntligen köpa ett mer ljuskänsligt objektiv, men jag har kollat på 35/1.4 och 50/1.4 och tror avståndet blir för kort för just den här sessionen?
 
längre än 1/30 dels sek kommer att ge rörelseoskärpa. Helst inte under 1/60s.
Ta flera bilder, det kommer alltid vara ngn som blundar. Prova klipp & klistra i bildbehandlingsprogram (byt de som blundar).

Ta några bilder och be alla att räcka ut tungan.
Det borde få bort en del stelhet. Sedan går det säkert som tåget.

Sedan kan man fundera på hur det va förr med storformat i studio och 2 minuters exponeringstid. Och ändå kommer många av dessa gamla bilder överleva långt längre än dagens digitala era.
 
Använd stativ.

Se till att alla personerna som ska vara med på bild sitter bekvämt och inte skymmer varandra.

Dra ifrån alla gardiner och dra upp alla persienner så att mycket ljus kan komma in i rummet.
 
Du kan nog använda åtminstone 1/10 s om du berättar att folket ska hålla anletsdragen still. Prova i förväg om du kan; du kan ju passa på att öva med fjärrutlösaren samtidigt, så kan du vara med i bild själv. har du inget stativ så får du använda något annat lämpligt, rispåse, kudde, eller liknande.

Åtminstone ISO 800 kommer du undan med på en D90, så är det inte kolmörkt bör det bli hyggligt liten bländare.

Per.

PS. Jösses, vad det ramlar in svar om medan man funderar på ett inlägg! :)
 
Eftersom du inte har tillgång till annan blixt än den interna bör du försöka utnyttja omgivande ljus så mycket som möjligt (använd stor bländarstorlek, höj iso, längre slutartid, använd stativ). Förhoppningsvis har du god tillgång till dagsljus genom fönstret. Antar att gruppen står mot väggen som ligger mittemot fönstret.

Slutartid på omkring 1/60s borde funka då de fotograferade står still och då du använder stativ (går säkert att använda ännu längre slutartid men risken för rörelseoskärpa ökar ju). Allra helst bör du sänka till t ex 1/125s vilket förmodligen blir svårt vid dålig belysning, men för detta måste iso höjas ännu mer. Iso 1250 ger fortfarande ganska brusfritt resultat med d90. Förmodligen bör du inte gå över iso 1600.

Fokuseringen är ett kritiskt moment med lite större bländare då fler skall fotograferas samtidigt. Kan vara lämpligt att ta ett par testbilder innan för att se om fokus ligger bra - och då ett bra läge hittats kan autofokus (AF) stängas av för att inte ändra AF på efterkommande bilder (men då bör de fotograferade inte flytta på sig i djupled). Tänk också på att ställa dig i mitten i förhållande till gruppen, så att skärpeplanet inte vinklas för mycket.

Försök använda längre brännvidd (längre än 35mm) för att undvika att personer som finns i bildens ytterområden inte ser ”förvridna” ut pga förvrängning.

Maxbländaren för Nikon 18-105 vid 35mm är f/4.5 och vid denna bländarstorlek är skärpedjupet 1.4 meter vid 3 meters fokusavstånd. Eftersom skärpeplanet förmodligen inte är helt plan för objektivet i fråga bör du förmodligen använda en ännu mindre bländare, annars finns det risk att någon i bildens ytterkant inte riktigt hamnar i fokus (i skärpeområdet).
 
Senast ändrad:
Tack för jättebra tips och idéer, ska begrunda dessa!

Det verkar som att mitt kitobjektiv kommer fungera för detta uppdrag, ett mer ljusstarkt objektiv skulle inte göra någon större skillnad?

Det här med fokusering har jag inte tänkt på och inte heller mixtrat med så mycket hittills, jag brukar bara flytta fokuspunkten till det föremål/del jag vill ha i fokus.
Så hur bör man gå tillväga när man vill ha flera par ögon i fokus samtidigt?
 
Så hur bör man gå tillväga när man vill ha flera par ögon i fokus samtidigt?

Två sätt.

1: Se till att alla ögonpar ligger i skärpeplanet, dvs att avståndet från kameran är detsamma till alla ögonparen. Om man ska vara riktigt noga, och det ska man nog i det här fallet, så är det avståndet från ett ögonpar till kamerans sensorplan som ska vara lika för alla ögonpar.

2: Se till att blända ner tillräckligt mycket så att alla ögonparen hamnar inom skärpedjupsområdet. har man gott om ljus så är den här metoden mycket enklare.
 
Fotografera utomhus i stället. Jag tror att det kommer bli mycket svårt att få till bra bilder för en nybörjare (eller även för proffs förresten) med de förutsättningarna.

När det gäller inställningar och folk som kanske behöver vänta är min erfarenhet att de flesta står ut med en liten stunds väntan (inte barn) men att den lilla stunden kan kännas mycket lång och stressande/pressande för mig själv. Jag brukar se till att testa inställningar i förväg, vara först på plats eller i alla fall be personerna vänta med att ställa upp sig tills jag är helt klar. (Testar genom att fota mig själv, något föremål eller en frivillig.)
 
Tack för jättebra tips och idéer, ska begrunda dessa!

Det verkar som att mitt kitobjektiv kommer fungera för detta uppdrag, ett mer ljusstarkt objektiv skulle inte göra någon större skillnad?

Det här med fokusering har jag inte tänkt på och inte heller mixtrat med så mycket hittills, jag brukar bara flytta fokuspunkten till det föremål/del jag vill ha i fokus.
Så hur bör man gå tillväga när man vill ha flera par ögon i fokus samtidigt?

Ljusstarktobjektiv ger kortare slutartider något som minskar risken för rörelseoskärputan. Men Depth Of Field (DOF) blir mindre med större bländare varmed det blir ännu svårare att få alla i gruppen i focus.

Nikon AF-S 35/1.8 är ett mycket prisvärt och skarpt alternativ. Denna har hyfsat bra kantskärpa vid största bländare f/1.8 men då är vignetting ganska kraftig (bildens ytterområden blir ganska mörka). Nerbländat till f/2.8 har den mindre vignetting och mycket bra kantskärpa. Nikon AF-S 35/1.8 i f/2.8 vid gruppbilden kräver säkert noggrann placering av de fotograferade så att alla hamnar i skärpeområdet. Borde kunna funka men är inte så enkelt...

Enligt http://www.dofmaster.com ges 0.8 meter i skärpedjup vid 35mm f/2.8 fokusavstånd 3m.

Och, om du fotograferar i RAW format får du större möjlighet att rätta till eventuella misstag med t ex vitbalans i efterhand. RAW ger även mycket bättre kontroll över brusreducering och skärpesättning.


Nikon AF-S 35/1.8:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/628-nikkor3518dx
 
Senast ändrad:
Jag tycker gröna läget duger utmärkt under de förutsättningar som beskrivs. Med stativ och fjärrutlösning tål motiven långa tider. Värre är det få alla personer i skärpa. Lite brus är det ingen som kommer att märka, men folk ur fokus ser de. Med ljusstarka objektiv blir det så stora bländaröppningar att skärpedjupet känns tunt som papper. Med autofokus och tunnt skärpedjup kommer alltid nån utanför fokus. Om man har för korta mm på objektivet kommer kärringarna se tjocka ut och klaga på det, zooma in så mycket du kan om det går.
Värst är att få alla att inte skymma varandra eller blunda. Som nervös fotograf hinner man inte dirigera alla utan ett trick är att be att alla skall kunna se dig. Säg till dem att blunda medan du räknar till tre. På tre skall de öppna ögonen, och då trycker du på knappen. Alla kommer ha öppna ögon.
Parkera de långa bak och på mitten, vända åt sidan mot mitten. Klämm hop alla minst så tätt att det känns pinsamt. Ser bra ut på kort om det inte är luckor mellan folk. Säg till barnen att vakta på de vuxna så de inte ställer till med nått. Kommer bli hur bra som helst.
 
Jag skulle ta tillfället i akt och satsa på en enkel extern blixt istället för ett ljusstarkare objektiv. Troligtvis skulle den enkla SB-400 funka tillräckligt bra för ändamålet, men en SB-600 eller 700 kanske är snäppet bättre. En blixt ger väldigt mycket större chans att få alla skarpa och frysta på bilden, man får inte för kort skärpedjup som man får med en stor bländare, och man kan köra med lite mindre bländare utan problem. Dessutom kan man klara lite längre slutartid för att få med naturligt ljus också utan att behöva höja iso så högt. Så ett tips på konkreta inställningar är blixt i TTL-läge riktad upp i taket, iso 400, 1/30s, f/5,6 (M-läge). Vid behov justera blixtstyrkan (på blixten eller med blixtkompensation) för att få en kraftigare eller svagare blixt, och de övriga exponeringsparametrarna för att få med mer eller mindre av bakgrundsljuset.

Det här borde i alla fall ge en bättre bild än om man enbart använder ljus från nåt fönster 4m bort.
 
Vilken tur att fotosidan finns! Jag har aldrig ens funderat på att skaffa en bättre blixt, eftersom jag inte visste vilken otrolig skillnad det kan bli även med de allra billigaste. Kollade upp jämförelsebilder och slog till på en sb 400. Det känns genast mycket lugnare nu när jag känner att jag kan använda blixt. :)

Sitter och leker lite nu och hoppas jag kan hitta någorlunda rätt inställningar inför morgondagen.


Tack igen för alla tips och råd!
 
Enkelt tips för att få alla att titta samtidigt som jag läste, be alla att blunda, de ska öppna ögonen på tre när du räknar, du tar bilden på fyra :)

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.