Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp vid val av spotmätare (sekonic, minolta, gossen?)

Produkter
(logga in för att koppla)

SWERIPA

Aktiv medlem
Hej,

[Bakgrundsfakta]
Jag har nyligen gått över till mellanformat (Hasselblad) och använder mig förtillfället av min Nikonkamera (f70) för att mäta ljus när jag fotar. Detta börjar kännas otympligt + att jag saknar ev-värdes-indikering. Jag fotograferar mest natur + porträtt och inget i studio. Anledningen till spotkravet är att jag vill lära mig praktiskt (kan teoretiskt) att tänka mina motiv i zoner och på så sätt kunna få de resultat som jag eftersträvar redan vid exponeringsögonblicket.

[Fråga]
Min fråga till er: Har ni några synpunkter på val av handhållen spotmätare? Har kikat på webben för att försöka hitta rätt (är ej där ännu!). Just nu funderar jag på Sekonic 508, Minolta Spot f. Gossen Spot Master. Har endast funnit Minoltan i butik så de övriga har jag ej känt på.

Hur har ni valt och varför?

Jag köpte i höstas en begagnad Sekonic L408 från en firma i Vansbro som säljer fotoprylar.

Var då i samma valsituation som Du då jag behövde en bra ljusmätare till Hasselbladaren.

Jag hade dessutom förmånen att låna detta exemplar av ljusmätare av en kompis innan han sålde den vidare.

Detta är en kombinerad spotmätare med "vanlig exponeringsmätare" och visar sig fungera mycket bra.

Bruksanvisning saknades tyvärr med den gick att ladda hem från Sekonic´s hemsida.

hejhej.

har för mig att det finns en zon system modifierad pentax spotmätare...
har även för mig att pentax gör ganska bra sådana..Ansel Adams använde ju en själv..då funkar dom nog..

ha det

j.a.bherg skrev:
hejhej.

har för mig att det finns en zon system modifierad pentax spotmätare...
har även för mig att pentax gör ganska bra sådana..Ansel Adams använde ju en själv..då funkar dom nog..

ha det

Hej igen.

Saluför pentax sin spotmätare i Sverige? Har också hört om dennas förträfflighet i forum på photo.net men inte hittat den i Sverige. Dock finns den på den amerikanska hemsidan.

Finns det någon som levt med någon av dessa mätare en tid och har någon uppfattning? Vore mycket tacksam för hjälp!

/Magnus

hmm .. kolla på pentax.se

sen så finns dom ju att köpa begagnade tex en pentax spot V ..tror den ligger på ca 3000:- för en digital en...tror jag såg en begagnad annons för den om det kanske var på radannonserna här på fotosidan..jag kan ha fel..

funderar på att köpa den själv hmm=)

mvh johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar