ANNONS
Annons

Hjälp vid köp av blixt (amatör).

Produkter
(logga in för att koppla)

Imouse

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte inhandla en blixt till min sony A200 och har kollat på Sunpak PZ42X samt Sony HVL-F36AM och undrar vilken dessa som ja helt enkelt är bästa valet för mig som amatör fotograf, vill inte lägga ner för mycket pengar då mycket går till annat också.

SÅ vilken ska jag välja, har ingen anning om vad som är bra att tänka på vid köp av blixt.

MVH Daniel

Har Du en KonicaMinolta eller en Sony DSLR, är vinklingsbart huvud inte särskilt viktigt. Med Sony HVL-F36AM kan Du köra trådlöst och därmed vinkla åt vilket håll du vill.

Jag tycker valet är enkelt - HVL-F36AM.

Har Du en KonicaMinolta eller en Sony DSLR, är vinklingsbart huvud inte särskilt viktigt. Med Sony HVL-F36AM kan Du köra trådlöst och därmed vinkla åt vilket håll du vill.

Jag tycker valet är enkelt - HVL-F36AM.
Var hittar man den?
Scandinavian & cyber har bara 42:an och uppåt!
Jag köpte 2 st för att köra med min 58:a och dom är riktigt bra!

OT-frågor. Trådskaparen ställde en vs.-fråga och ett av alternativen var HVL-F36AM som jag tycker han ska välja av de två.

Jag vet att den är utgången sedan en tid och i stort sett omöjlig att hitta hos återförsäljare, men han kanske ska köpa den beg. Jag hade ingen anledning att värdera det.

OT-frågor. Trådskaparen ställde en vs.-fråga och ett av alternativen var HVL-F36AM som jag tycker han ska välja av de två.

Jag vet att den är utgången sedan en tid och i stort sett omöjlig att hitta hos återförsäljare, men han kanske ska köpa den beg. Jag hade ingen anledning att värdera det.
Hade faktiskt ingen aning att den va utgången Lennart, så det var inget påhopp på dej (om du nu tog det så) men tack för infon!
MVH//Christer
Ps. Vad kostar/kostade en 36:a Ds.

Tog det heller inte som det :D - HVL-F36AM, och 3600HS(D), kostade ungefär som HVL-F42AM gör idag. Jag har för mig att jag betalade 2.250:- för min 3600HS(D), sålde det för 1.500:- ett år senare, när jag skaffat två beg. 5600HS(D).

Källkod:
Modell Vinkla Vrida
3600    0-90°  Nej
HVL36   0-90°  Nej
HVL42   0-90°  270°

Se: Michael Hohners utmärkta utrustningssida.
42:an vet jag eftersom jag har 2st, samma med 56:an och lite annorlunda med 58:an! Anledningen att jag frågade var att det tycks gå lite rykte att Minolta/Sonyblixtar inte går att vinkla/snurra, läste själv ett test i en fototidning när sony hade släppt 56:an (och jag hade precis köpt en) att den gick bara att vinkla upp i taket, den gick inte att rotera enligt testaren och fick således ett dåligt betyg! Man blir så trött när testarna inte klarar av att hantera utrustningen dom ska testa!

Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar