Annons

Hjälp. Vattendroppe på sensorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Azurite

Medlem
Hjälp! Jag har precis råkat få en vattendroppe på min sensor när jag skulle rengöra med en blåsbälg som tydligen var blöt. Vad gör jag? Panik!

Ok. Förtydligande:
* Vaddendroppen förr från blåsbälgen rätt ner på sensorn och lade sig där
* Den täcker upp kanske 1/4 an sensorytan just nu.
* Detta hände för ca 5 minuter sedan alltså ca 17:25

Än så länge har jag stängt spegeln igen och satt på opitk. Kameran ligger med linsen uppåt, så droppen ligger nog där den ligger för tillfället. Jag har lämnat den så medan jag tänker, och hoppas att jag kan få något tips härifrån.

Bör jag låta vattnet torka?
Bör jag försöka suga upp det med tops eller dylikt?
Någon annan idé?

Senast ändrad:
Jag gissar att problemet kommer att bli kalkavlagringar som du måste ta bort genom att lösa upp dem med destillerat vatten eller någon kemikalie. Därför skulle jag nu så fort som möjligt försöka suga upp merparten med tops precis som du skriver för att minimera kalkmängden. Sen kan du pusta ut och tänka vidare. Försök inte få bort kalket torrt när det torkat - det är väldigt hårt och kan slipa glaset framför sensorn.

Sök runt lite på internet efter tips hur man bör göra, youtube kanske har något om detta.
Själv har jag ingen aning, men det går säkert att fixa

Tack för hjälpen!

Nu har jag sugit upp så mycket det gick utan att få för mycket närkontakt med själva ytan.
Det som nu är kvar är ett tunt lager som ligger tätt intill ytan. Jag tog en testbild, och i nuläget syns droppen (förstås) mycket tydligt i fotot.

Vad tror vi? Är detta under kontroll? Kan jag räkna med att kunna få bort kalkavlagringar om jag går ordnat tillväga med rätt metoder när det väl har torkat?

Sök runt lite på internet efter tips hur man bör göra, youtube kanske har något om detta.
Själv har jag ingen aning, men det går säkert att fixa

Har sökt runt sedan det hände men ännu ej hittat något. En vattendroppe är ju förståeligen inget standardproblem då den inte kommet dit naturligt, utan man måste vara ett riktigt klantarschel och ha väldig otur för att det ska ske...

Vad jag har hittat är iaf att det finns diverse våtmetoder med kemikalier som antagligen skulle göra ett vettigt jobb, men sådana måste ju införskaffas först.

Tänkte att det nog finns gott om folk här som har så mycket erfarenhet att de hade någon hjälp att komma med.

En positiv grej är ju att droppen inte ligger på sensorn, den ligger på glaset framför sensorn.

Det kan ju förstås ha trängt in vatten bakom glaset, men det är nog inte så troligt.

Som sagt, antingen kan du köpa rengöringstillbehör för kameran eller så kan du lämna in den för rengöring. Nikon och Canon brukar ha gratis Check&Clean på fotomässor, är det en fotomässa i din närhet snart kan du ju kika in där om du har någon av dem!

Hade jag råkat ut för detta hade jag lämnat in kameran. Syror (kalklösande) på sensorn känns som något jag gärna överlämnar till andra.

/Karl

Utan att veta skulle jag torka upp allt vatten snarast. Förmodligen är det mycket enklare att våtsvabba bort eventuella fiberrester eller damm från topsen, än att hitta och använda en lämplig kemikalie som man vet inte skadar sensorn, men löser upp kalkavlagringar och andra eventuella intorkningsrester av i vattnet lösta ämnen. Det är inte säkert att de kemikalier som säljs för våtsvabbning av sensorn löser dessa avlagringar. Syror löser kalk, tex mild citronsyra (som man kan köpa på affären), men det är inget jag rekommenderar. För att undvika en sådan situation skulle jag nogsamt torka sensorn innan vattnet torkat in.

Men nu kanske vattnet redan torkat in.. Hoppas ni har rent vatten där du bor..

Jga är inte på samma linje som föregående talare:
Jag tror inte man behöver drabbas av panik. En torr mirakeltrasa tex för glasögon har fantastisk uppsugningsförmåga. Och jag är övertygad om att man utan större problem kan helt enkelt torka av sensorn med en mirakeltrasa. Det är mycket lättare att fiska upp damm och skräp än att låta vätska torka in. Det är ju bara ett glas och det håller förvånansvärt bra. Det jag tycker är svårt är att sensorn måste vara så satans rent för att inte synas på bilderna. Och blöter man är det lätt att få torkränder. Men nu är det ju redan blött så det är nog bara att torka på. Nu är det inte tid att beställa supersvabbar utan hitta nått på momangen.

Min ringa erfarenhet är att toapapper, servetter och smarta papper är ganska vassa. Min glasögonförsäljare håller med mig. Hushållspapper är bättre och allra bäst glasögonduk.

Jag tillverkade en hemmagjord spatel lika bred som sensorn som jag lindade en mirakeltrasa för glasögon och satte fast med gummiband. Denna vågar jag dra över sensorn och det är mycket sällan den lämnar torkränder. Och trasan är rätt duktig på att få med sig skräp också. Jag gör inte ens en ny utan använder samma. Jag fuktar den mycket lite, med (kamera)linsvätska och det funkar.

Hoppas det gick vägen för det har ju gått ett tag sen frågan ställdes.

Nja, gick vägen kan jag inte påstå att det gjorde. Jag körde tops, vilket kanske inte var optimalt. En glasögonduk hade säkert varit mycket bättre. Nu är skadan dock gjord och sensorn är torr. Tyvärr är är effekten mycket synbar. En exempelbild kommer snart...

Köp en sats med sensorrengöring av Scandinavian Photo, kostar tyvärr 6-700:- men det kan betala sig på sikt: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6277082
Du kan ju hamna i den sitsen att blåsbälgen inte hjälper (som kanske nu) och då kan behöver du inte skicka iväg kameran utan fixar det lätt själv.
Det finns dessutom ett (långt forum) här på fotosidan om sensorrengöring.

Jag är av samma linje. En sån svabb gör säkert susen. Kanske en glasögonduk. Men, på för sätt blev det dåligt? Har du torkfläckar kan de gå bort redan med glasögonduk av magic-typ men svabb är bättre.

Tops är inte så dåligt, men då skall det vara den gammaldags typen som är hårt hårt lindad på träpinne och den duger till att peta loss envisa damkorn.

Hej, här kommer illustrationer:

Denna bild är av sensor före hela kalabaliken med vattendroppen.
sensorfore.jpg

Och detta är sensorn efter att jag varit på droppen med tops, och efter att det hela har torkat in:
sensorefter.jpg

Ser inte så snyggt ut :(

Råden du har fått är bra. Jag skulle dock vilja tona ned faran att röra sensorn (egentligen filterglaset) en aning, det skall nog mycket till för att kalkavlagringar från en vattendroppe gör några synbara skador på bilderna. Detta skrev jag i en annan tråd, råden fungerar lika bra i ditt fall också.

Ett billigare alternativ är att köpa Isopropylalkohol (Isopropanol) på apoteket som du kan använda med en vanligt bomulstops, sensorn är faktiskt inte så känslig som många tycks tro. Själv har jag gjort en svabb av ett gammalt kreditkort tillklippt i lagom storlek, änden "klär" jag med linsputspapper som jag sedan fuktar med Isopropanol. Efter att ha bestrukit sensorn med den hemmagjorda svabben, och låtit spriten dunsta, putsar jag bort eventuella rester med en ren mikrofiberduk. De sista dammkornen tar jag sedan bort med en väl urtvättad konstnärspensel.

Helt dammfritt blir det inte, det är nog i praktiken omöjligt att uppnå, det viktiga för mig är att få bort den smuts som är stor nog att synas också vid stora bländare.

Hehe, rena microskopet på min ära. Här man se att vatten är inte så rent som man kan tro.
Sara ser ut att göra ungefär som jag utom att jag använder inte Isopropanol. Saker som dunstar snabbt lämnar skräpet eftersig tycker jag. Men prova. Den där fläcken går nog ganska lätt bort med nån lämplig väska alá linsvätska eller nån sorts av fönsterputs och en duk. Jag tror inte det är så mycket kalk utan vanligt skit som finns i vatten. Nu gäller det att raka ut fläcken så den täcker jämt över hela sensorn. Nu är tops passé utan man behöver nån raka som täcker hela sensorns bredd. Eftersom fläcken redan sitter där behöver man inte vara så rädd längre. Småpricknarna skall man försöka raka ut i kanterna om de inte fastnar på trasan. Dock tycker jag chansen att lyckas är störst om trasan på rakan inte är blöt utan fuktad, åtminstone slutdraget. Vilken vätska man än tar så är den inte 100 ren och så sensorn skall liksom vara torr efter draget för att inte lämna ränder. Sen skall man förståss inte blöta så det läcker ner vid sidan om. Åsså behöver man inte gno som när man putsar fönster utan man drar ett drag från en sida till den andra. Upprepa om det behövs. Varje drag är lite lotteri om det blir lyckat eller inte. Om det blir bra, dra inte en gång till för då kanske man får börja om igen. På tal om det, man kan ju öva lite på en spegel. Om du blir skicklig på att göra rent, så är det samma teknik för spegeln i kameran och mattskivan med enda skillnaden att de sistnämda inte påverkar bilden, men stör ögat när man fotar.

Min humla är att det finns annat inuti som är petigare att peta på. Jag har nån attans filt här och där innuti huset. Petar man på den, så fastnar allt på filten och så småningom landar det på sensorn.

Jo, ha bra batterier så inte spegeln smäller dig på fingrarna. Då kan det bli svårare att laga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar