Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - Varför mjölkig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Var på besök i Skånes Djurpark och fotade ca 400 bilder. De flesta blev helt okej, men mitt i så fick jag 4 underliga exponeringar, samtliga på samma tvättbjörnshägn. Bilderna togs genom ett staket med manuell fokusering. Men bilder från andra hägn som också togs genom nät blev bra.
Dessa bilder fick liksom en mjölkig hinna över sig. Vad kan det bero på?

Kamera: D300s,
Objektiv: 70-200/2,8VRII, B+W MRC Slim UV-filter, motljusskydd monterat
Inställningar: Iso200, f/4, 1/640

PS. Såg att blixten SB-900 faktiskt löst ut. Kan den ställa till det så att bilden blir mjölkig? DS.

Bilagor

• OLA_1787_1.jpg
    OLA_1787_1.jpg
    75.9 KB · Visningar: 758
Det ser ut som att du fotat framför stängslet. Då får du förmodligen en hel del ljus tillbaka om blixten utlöstes, som reflektioner från stängslet.

Det ser ut som att du fotat framför stängslet. Då får du förmodligen en hel del ljus tillbaka om blixten utlöstes, som reflektioner från stängslet.

Ja, jag börjar också fundera på om blixten kan vara boven. Men en annan bild som också togs genom nät (dock annat hägn) och där blixten löste ut, där blev nätmaskorna liksom glödande vita, men det var klart genom maskorna. Den här bilden är liksom mjölkig över hela ytan, kan det bli så också av blixten? Kan jag bara råkat få en olycklig vinkel mellan blixt-nät-objektiv som gjort att det strålar över hela bilden så här?

Misstänkt linsöverstrålning.

Tänkte också det först, men när jag tittade på alla fyra bilderna så var de tagna i olika vinkel mot solen och nätet. Kan man få linsöverstrålning ändå?

Bifogar alla fyra bilderna.

Bilagor

• OLA_1785.jpg
    OLA_1785.jpg
    68.3 KB · Visningar: 614
  • OLA_1786.jpg
    OLA_1786.jpg
    75.9 KB · Visningar: 608
  • OLA_1787_1.jpg
    OLA_1787_1.jpg
    75.9 KB · Visningar: 609
  • OLA_1788.jpg
    OLA_1788.jpg
    73.2 KB · Visningar: 603

Här kommer bilden med glödande nät, men det är ändå klart genom. Men som jag nämnde tidigare så är den tagen vid ett annat hägn.

Bilagor

• OLA_1669.jpg
    OLA_1669.jpg
    73.4 KB · Visningar: 606
Ser ju ut som avståndet är längre mellan kamera och stängsel i ditt andra exempel. Vad var det för färg på stängslet i de "gröna" bilderna.

Var på besök i Skånes Djurpark och fotade ca 400 bilder. De flesta blev helt okej, men mitt i så fick jag 4 underliga exponeringar, samtliga på samma tvättbjörnshägn. Bilderna togs genom ett staket med manuell fokusering. Men bilder från andra hägn som också togs genom nät blev bra.
Dessa bilder fick liksom en mjölkig hinna över sig. Vad kan det bero på?

Kamera: D300s,
Objektiv: 70-200/2,8VRII, B+W MRC Slim UV-filter, motljusskydd monterat
Inställningar: Iso200, f/4, 1/640

PS. Såg att blixten SB-900 faktiskt löst ut. Kan den ställa till det så att bilden blir mjölkig? DS.

För mig ser bilden helt enkelt överexponerad ut. Tittar man på skuggorna så tror jag även att du fått en hel del reflekterande ljus in i linsen. Motljus helt enkelt.

För mig ser bilden helt enkelt överexponerad ut. Tittar man på skuggorna så tror jag även att du fått en hel del reflekterande ljus in i linsen. Motljus helt enkelt.

Min första reaktion var att detta kan det väl inte vara, men när jag lekte med reglagen i Camera Raw och drog ner exponeringen så blev bilden faktiskt mycket bättre. Man ser knappt nätet längre :)

Kan blixtens reflektion mot nätet gjort att kamerans ljusmätning blev felaktig och därmed gjorde bilden överexponerad?

Bilagor

• OLA_1787_3.jpg
    OLA_1787_3.jpg
    24.8 KB · Visningar: 442
Ser ju ut som avståndet är längre mellan kamera och stängsel i ditt andra exempel. Vad var det för färg på stängslet i de "gröna" bilderna.

Skulle gissa att jag hade ca 0,5 meter från frontlinsen till näten i båda fallen.

Stängslet kan nog ha varit grönbelagt i mina mjölkiga bilder, lite osäker. På den andra bilden som är klar genom maskorna var nätet grått.

Hade du även samma bländare i båda fallen? Ju mindre bländare, ju bättre syns gallret.

Olle

Nja, fick kolla, men både mina mjölkiga bilder och den som är klar genom maskorna är tagna med samma inställningar, dvs ISO200, f/4, 1/640, blixt utlöst. Däremot så hade jag tydligen bytt objektiv från 70-200 (använd brännvidd 135 mm) till 24-70 (använd brännvidd 42 mm) så bländaröppningens diameter var ju olika ;)

En annan skillnad mellan maskorna är att jag har för mig att det grå nätet (som är klart genom) hade maskor på ca 20-30 mm, medan tvättbjörnens nät var ca 50 mm.

Grattis! Såna mjölkiga färgbilder är ju riktigt trendiga idag. Såna bilder (som många sitter i timmar framför datorn för att få till) har du fått fram direkt i kameran.

Grattis! Såna mjölkiga färgbilder är ju riktigt trendiga idag. Såna bilder (som många sitter i timmar framför datorn för att få till) har du fått fram direkt i kameran.

Hehe, jo det kan du ju ha en poäng i. Kruxet är att jag får sitta i timmar för att få bort mjölken :(

Men visst skulle det vara bra att få grepp om varför det blev så här, så kan man ju skapa mjölkiga bilder vid behov direkt i kameran och spara flera timmar vid datorn ;)

Jag var nog lite för kortfattad i mitt förra inlägg.
Men det absolut mest troliga är att blixten reflekterats i stängslet, och så har du fått motlljus.
Vilket sedan lett till linsöverstrålning i sin tur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar