ANNONS
Annons

Hjälp! Vad har hänt med mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillamy

Medlem
Jobbade med en bild i Photoshop igår kväll och lät programmet och bilden vara öppna över natten. När jag skulle fortsätta med arbetet i morse upptäckte jag att usb-kabeln till den externa hårddisken där bilden sparats lossnat.

När jag satte i den visade det sig att mappen hade fyllts med en massa undermappar och filer med konstiga tecken. Alla bilderna var borta, många raw-filer och några redigerade tiff-bilder som jag jobbat jättemycket med. Se bifogad bild.

Det var bara den här mappen som ändrats, alla andra mappar på den externa hårddisken ser ut som tidigare.

Snälla, är det någon som vet vad som hänt och om bilderna i mappen går att rädda. Det var jätteviktiga bilder.

Bilagor

• mappkrasch.jpg
    mappkrasch.jpg
    18.7 KB · Visningar: 444
Har du katt?
Nej, jag försöker inte att driva med dig. Katter kan göra de mest märkliga saker med en dator när de kliver omkring på tangentbordet. De kan säkert dra ur en USB-kabel också.
Eller du kanske har barn? De kan ställa till ännu värre.

Vad som har hänt är med största sannolikhet att kabel dragits ur under en pågående skrivoperation. Då kan (på ren svenska) vad som helst hända.

Ja, din datamängd går säkert att få tillbaka, frågan är bara hur mycket resurser som krävs.

Det finns gott om program för att analysera kvaddade filsystem och återställa data, men man bör då ha en _annan_ disk att återställa till, för om man ändrar på samma disk kan man lätt göra problemen större.

Eller så lämnar man in disken till en firma som arbetar med dataåterställning, och betalar dem för arbetet. Kostnaden då brukar bli från någon tusenlapp och upp till obegränsade kostnader.

(Nåja, det UPPENBARA svaret är ju "Återställ dina filer från den säkerhetskopia som du naturligtvis tagit av dem...) ;)

Prova med något gratisprogram, kanske kan du använda Recuva? Har själv aldrig användt något av dessa själv

Jobbade med en bild i Photoshop igår kväll och lät programmet och bilden vara öppna över natten. När jag skulle fortsätta med arbetet i morse upptäckte jag att usb-kabeln till den externa hårddisken där bilden sparats lossnat.

När jag satte i den visade det sig att mappen hade fyllts med en massa undermappar och filer med konstiga tecken....

Har du
startat om hd o dator?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar