Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vad är det som hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
Plötsligt, när jag stod och fotograferade så blev det en stor, svart, tjock randliknande fläck på bilderna och efter ett tag la kameran av och när jag slog på den igen stod det Err 99. Jag googlade lite på det och det kan tydligen vara vilket fel som helst? Testat att ta ut och in batteriet men inget funkar. Det funkade inte heller att byta objektiv. Men inte nog med det; jag tog upp mobilen ur fickan, NYLIGEN laddad, och plötsligt när jag skulle ringa la den också av. När jag slog på den stod det "Endast nödanrop". Får inte igång den heller! Det kan väl inte vara en slump att båda bara lägger av sådär?!

Kan det ha något att göra med att jag stod och fotade vid nåt gammalt slags elskåp/litet elhus? Jag har varit där tusen gånger innan och det har inte hänt nåt liknande förr.

Och vad skulle en reparation för kameran kosta? Jag har en Canon EOS 450D.
Troligen för mycket för att jag ska ha råd. Hur ska jag klara mig utan den? :O
 
Märkligt! Det finns visserligen magnetfält omkring transformatorer men om det påverkar kamera och mobil på det sätt vet jag inte. Däremot vill även jag höra av någon eltekniskt bevandrad om/hur det kan vara möjligt. Det finns ju rätt många transformatorer i vårt land.
 
Plötsligt, när jag stod och fotograferade så blev det en stor, svart, tjock randliknande fläck på bilderna och efter ett tag la kameran av och när jag slog på den igen stod det Err 99. Jag googlade lite på det och det kan tydligen vara vilket fel som helst? Testat att ta ut och in batteriet men inget funkar. Det funkade inte heller att byta objektiv. Men inte nog med det; jag tog upp mobilen ur fickan, NYLIGEN laddad, och plötsligt när jag skulle ringa la den också av. När jag slog på den stod det "Endast nödanrop". Får inte igång den heller! Det kan väl inte vara en slump att båda bara lägger av sådär?!

Kan det ha något att göra med att jag stod och fotade vid nåt gammalt slags elskåp/litet elhus? Jag har varit där tusen gånger innan och det har inte hänt nåt liknande förr.

Och vad skulle en reparation för kameran kosta? Jag har en Canon EOS 450D.
Troligen för mycket för att jag ska ha råd. Hur ska jag klara mig utan den? :O

Endast nödanrop betyder bar att telefonen inte kommer i kontakt med din operatör men att den kommer i kontakt med andra så att du kan ringa 112.

Om du inte sitter vid en stark radiosäntare eller transformatorstation kan jag inte tänka mig att de sakerna har med varandra att göra.

Visar telefonen FORTFARANDE samma beteende är jag benägen att hålla med dig men det verkar ändå extremt osannolikt.

Har du varit i närheten av ett atombombsprov?

EDIT: Ser nu att du HAR fotat nära någon slags elinstallation.

Om det är fel på skåpet kan luften bli laddad, googla på corona. Prata med elleverantören och berätta vad som hänt. De är i så fall anvariga för skadan.
 
Senast ändrad:
Endast nödanrop betyder bar att telefonen inte kommer i kontakt med din operatör men att den kommer i kontakt med andra så att du kan ringa 112.

Om du inte sitter vid en stark radiosäntare eller transformatorstation kan jag inte tänka mig att de sakerna har med varandra att göra.

Visar telefonen FORTFARANDE samma beteende är jag benägen att hålla med dig men det verkar ändå extremt osannolikt.

Har du varit i närheten av ett atombombsprov?

Nu funkar mobilen som den ska, men inte kameran. Men det är fortfarande en gåta för mig om det verkligen var en slump. För då var det VERKLIGEN en slump. Vet du vad de svarta fläckarna kan vara? Något med sensorn kanske? Är inte riktigt inne på det här med delarna i ett kamerahus.

Haha, inte vad jag vet iaf ;D
 
Märkligt! Det finns visserligen magnetfält omkring transformatorer men om det påverkar kamera och mobil på det sätt vet jag inte. Däremot vill även jag höra av någon eltekniskt bevandrad om/hur det kan vara möjligt. Det finns ju rätt många transformatorer i vårt land.

Minst sagt.
Kom på att jag glömde skriva en sak också; Under "Err 99" står det "Fotografering ej möjlig. Ställ strömbrytaren på OFF och ON eller sätt i batteriet igen". Kan det vara nåt tillfälligt fel? Och kameran låter konstigt när jag slår på den också.
 
Minst sagt.
Kom på att jag glömde skriva en sak också; Under "Err 99" står det "Fotografering ej möjlig. Ställ strömbrytaren på OFF och ON eller sätt i batteriet igen". Kan det vara nåt tillfälligt fel? Och kameran låter konstigt när jag slår på den också.

Som sagt, är det fel på transformatorn, glapp, gnistgap, etc uppstår det både strålning och magnetfält.
 
Förresten; tror ni det funkar att iaf lägga in bilderna på datorn från kameran? Måste fråga innan ifall det finns risk av nån anledning att datorn blir knäpp?
 
Du skulle ha postat en bild som visar hur det ser ut när du fotar, men enligt din beskrivning så låter det som om slutaren skulle kunna vara trasig vilket kan kosta att byta ut. Men jag ser inget direkt samband mellan slutaren och ett eventuellt kraftigt magnetfält nära en transformator.
Men nu är detta bara en väldigt grov gissning så ta det med en enorm nypa salt.

/ Magnus
 
Dålig täckning är ett väldokumenterat problem nära elledningar av lite kaliber, inget konstigt med det.

Du behöver inte heller fundera på om transformatorn knäckt kameran, det har den inte.
No way, såvida du inte slagit kameran i trafoskåpet.

Det är bra att folk har respekt för elkraftanläggningar, vilket framgår här :)
Men...
Gnistor, glapp och annat i en starkströmsanläggning så det skulle knäcka omkringliggande elektronik?
Skulle det inträffa lovar jag att elleverantören är på plats på två röda för då är det redan svart i byn omkring.

Coronaeffekter... kommer du inom "räckhåll" för sånt sattyg så tror jag knappast du skulle vara i skick att fundera över kameran efteråt.
Elkraft är inte subtilt, det är jävligt brutalt och du märker när det gått snett.
Därför skyddas såna anläggningar så man inte KAN komma in på farliga domäner.

Att du ska bli "drabbad" kräver alltså att du gått in över staketet eller in i transformatorskåpet.
Grejorna är skyddade mer än väl.
 
Du skulle ha postat en bild som visar hur det ser ut när du fotar, men enligt din beskrivning så låter det som om slutaren skulle kunna vara trasig vilket kan kosta att byta ut. Men jag ser inget direkt samband mellan slutaren och ett eventuellt kraftigt magnetfält nära en transformator.
Men nu är detta bara en väldigt grov gissning så ta det med en enorm nypa salt.

/ Magnus

Skulle också tro det.

Om datorn blir knäpp för att kameran slutat fungera?
Inte värre än att du kan dra ur USB-kabeln och starta om burken.
 
Tack för alla svar.
Jag kan ju testa byta minneskortet, måste bara köpa ett nytt först.
Hm, svårt att lägga ut en bild på hur det ser ut när jag fotar eftersom det inte går att fota, får som sagt igång kameran men det står bara "Err 99" osv...
Dessutom har jag märkt nu en sak; när kameran är avslagen så låter den ändå när jag öppnar och stänger luckan till batteriet. Och samma sak händer när jag switchar från AF till MF på objektivet. Hur kommer det sig?
Blir inte riktigt klok på detta...

Det enda jag vet nu är att jag är utan kamera när fotolusten är som störst.
 
Dålig täckning är ett väldokumenterat problem nära elledningar av lite kaliber, inget konstigt med det.

Du behöver inte heller fundera på om transformatorn knäckt kameran, det har den inte.
No way, såvida du inte slagit kameran i trafoskåpet.

Det är bra att folk har respekt för elkraftanläggningar, vilket framgår här :)
Men...
Gnistor, glapp och annat i en starkströmsanläggning så det skulle knäcka omkringliggande elektronik?
Skulle det inträffa lovar jag att elleverantören är på plats på två röda för då är det redan svart i byn omkring.

Coronaeffekter... kommer du inom "räckhåll" för sånt sattyg så tror jag knappast du skulle vara i skick att fundera över kameran efteråt.
Elkraft är inte subtilt, det är jävligt brutalt och du märker när det gått snett.
Därför skyddas såna anläggningar så man inte KAN komma in på farliga domäner.

Att du ska bli "drabbad" kräver alltså att du gått in över staketet eller in i transformatorskåpet.
Grejorna är skyddade mer än väl.

Corona kommer från högspänning, tror det var ett progam på kunskapskanalen om det igår.

Hur länge var telefonen utslagen? "Endast nödsamtal" som jag skrev betyder ju inte automatiskt att telefonen är felaktig utan bara att den inte kom i kontakt med just din operatör.
 
Fascinerande att titta på men jävligt läskigt eftersom det kan hända lite vad som helst när man har med spänningar som ger corona.

Jobbade i åtta år som "hustomte" på en acceleratoranläggning för sterilisering av medicinskt material och mer än en gång fick vi i felsökningssyfte smyga runt i ett nedsläckt, kolsvart ställverk för att ev. få syn på ljus från corona.
Ganska nervöst faktiskt.
Men det är som sagt vackert... och totalt oskyldigt till ovan nämnda kamerahaveri :)

För att styra tillbaka lite till topic igen....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.