Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vad är det för fel på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xantha

Medlem
Jag är en amatörfotograf som för ca två år sedan köpte mig en Canon EOS 1000D med 18-55mm objektiv för att kunna ta lite bättre matbilder till min matblogg som jag har. Den har fungerat bra och det är framförallt närbilder jag har behövt ta. Eftersom jag insett mina begränsningar har jag än så länge bara använt mig av auto-läget på kameran, men det har blivit rätt bra bilder ändå.

Nu till problemet. Jag har den senaste veckan inte kunnat ta närbilder med kameran. När jag försöker zooma in på ett föremål för att få skärpa på föremålet och oskärpa på bakgrunden står kameran bara och tuggar när jag försöker ta bilden. Det är som att den inte hittar fokus. När jag ska ta en bild ut över t ex ett landskap är det inga problem, då tar den bilden, precis som vanligt.

Jag funderar på varför kameran plötsligt beter sig såhär. Jag misstänker att jag har kommit åt någon inställning någonstans som gjort att det inte går att ta närbilder längre.

Är det nån som har en aning om vad det kan vara flr fel?? Evigt tacksam om jag kan få hjälp!

(Moderatorn får flytta tråden om den ligger galet)
 
För nära motivet med linsen eller för mörkt i rummet skulle kunna vara 2 tänkta faktorer. Ditt objektiv har kanske en närgräns på ca 30 cm.
 
För nära motivet med linsen eller för mörkt i rummet skulle kunna vara 2 tänkta faktorer. Ditt objektiv har kanske en närgräns på ca 30 cm.

Saken är att jag har kameran säkert 5-6 dm från motivet och det fungerar ändå inte. Dessutom är det fullt dagsljus, så det är heller inte problemet :-(
 
Prova med ett annat objektiv, kan du ta med kameran till en fotoaffär så sätter du på
ett objektiv och testar, kanske objektivet som gett upp.
 
Kanske du ställt in kameran till "AI Servo", kolla manualen och ställ in den på "One shot"

ThomasR

Provade att ändra nu. När jag använder "auto" så står det att det inte går att göra den inställningen i det läget. När jag vrider ratten till "blomman" så står det one shot i fönstret redan och kameran beter sig precis likadant som tidigare. Det vill säga det går inte att ta närbilder...
 
Provade att ändra nu. När jag använder "auto" så står det att det inte går att göra den inställningen i det läget. När jag vrider ratten till "blomman" så står det one shot i fönstret redan och kameran beter sig precis likadant som tidigare. Det vill säga det går inte att ta närbilder...

Kolla om det nånstans i menyn finns nåt som heter återställning, då återställer du kameran till "fabriksläget".
Har du möjligtvis monterat nåt filter ? Du får bästa bildkvalité utan filter. UV filter har bästa effekt som fysiskt skydd ;-)

ThomasR
 
Provade att ändra nu. När jag använder "auto" så står det att det inte går att göra den inställningen i det läget. När jag vrider ratten till "blomman" så står det one shot i fönstret redan och kameran beter sig precis likadant som tidigare. Det vill säga det går inte att ta närbilder...

Tycker inte det låter som en inställning i kameran som är problemet. Bra tips att låna ett annat objektiv, alt gå till en fotoaffär för att avgöra om felet ligger i kameran eller i objektivet. Saker kan ju helt enkelt gå sönder.

Om autofokusen i kameran fungerar normalt med ett annat objektiv så har det antagligen hänt något med skärpemekanismen i objektivet. I det där objektivet rör sig det främre linspaketet när man fokuserar, det gör att mekaniken är känsligare än i ett objektiv med innerfokusering. En stöt kan skada fokusmekanismen t ex.

En idé lite utanför mina kunskaper: Är det någon som vet om ett sånt här problem kan uppstå om det är damm eller skit på AF-sensorn?
 
Mitt tips (eller som jag gör vid liknande situationer):
Ta av objektivet och putsa upp kontakterna lite försiktigt.
Sätt tillbaka och hoppas på det bästa.
 
Kolla om det nånstans i menyn finns nåt som heter återställning, då återställer du kameran till "fabriksläget".
Har du möjligtvis monterat nåt filter ? Du får bästa bildkvalité utan filter. UV filter har bästa effekt som fysiskt skydd ;-)

ThomasR

Jag har provat att återställa kameran till fabriksinställningarna idag och det blev ingen skillnad, tyvärr. Jag använder inget filter.
 
Mitt tips (eller som jag gör vid liknande situationer):
Ta av objektivet och putsa upp kontakterna lite försiktigt.
Sätt tillbaka och hoppas på det bästa.

Jag har provat att ta bort objektivet och blåst lite försiktigt för att få bort eventuellt damm, men jag kunde inte se att det var något damm varken på kamerahuset eller objektivet.
 
Tycker inte det låter som en inställning i kameran som är problemet. Bra tips att låna ett annat objektiv, alt gå till en fotoaffär för att avgöra om felet ligger i kameran eller i objektivet. Saker kan ju helt enkelt gå sönder.

Om autofokusen i kameran fungerar normalt med ett annat objektiv så har det antagligen hänt något med skärpemekanismen i objektivet. I det där objektivet rör sig det främre linspaketet när man fokuserar, det gör att mekaniken är känsligare än i ett objektiv med innerfokusering. En stöt kan skada fokusmekanismen t ex.

En idé lite utanför mina kunskaper: Är det någon som vet om ett sånt här problem kan uppstå om det är damm eller skit på AF-sensorn?

Jag ska se om jag har möjlighet att åka ner till Siba och testa ett annat objektiv idag för att se om det blir någon skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.