Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vad är det för fel på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xantha

Medlem
Jag är en amatörfotograf som för ca två år sedan köpte mig en Canon EOS 1000D med 18-55mm objektiv för att kunna ta lite bättre matbilder till min matblogg som jag har. Den har fungerat bra och det är framförallt närbilder jag har behövt ta. Eftersom jag insett mina begränsningar har jag än så länge bara använt mig av auto-läget på kameran, men det har blivit rätt bra bilder ändå.

Nu till problemet. Jag har den senaste veckan inte kunnat ta närbilder med kameran. När jag försöker zooma in på ett föremål för att få skärpa på föremålet och oskärpa på bakgrunden står kameran bara och tuggar när jag försöker ta bilden. Det är som att den inte hittar fokus. När jag ska ta en bild ut över t ex ett landskap är det inga problem, då tar den bilden, precis som vanligt.

Jag funderar på varför kameran plötsligt beter sig såhär. Jag misstänker att jag har kommit åt någon inställning någonstans som gjort att det inte går att ta närbilder längre.

Är det nån som har en aning om vad det kan vara flr fel?? Evigt tacksam om jag kan få hjälp!

(Moderatorn får flytta tråden om den ligger galet)
 
För nära motivet med linsen eller för mörkt i rummet skulle kunna vara 2 tänkta faktorer. Ditt objektiv har kanske en närgräns på ca 30 cm.
 
För nära motivet med linsen eller för mörkt i rummet skulle kunna vara 2 tänkta faktorer. Ditt objektiv har kanske en närgräns på ca 30 cm.

Saken är att jag har kameran säkert 5-6 dm från motivet och det fungerar ändå inte. Dessutom är det fullt dagsljus, så det är heller inte problemet :-(