Annons

Hjälp! (Troligtvis) söndrigt objektiv via blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

jag fick ikväll hem ett objektiv (Samyang 35-150 f2-2,8 FE) med blocket paket. Kan konstatera att det är sönder vid ankomst. Hur gör man då?

Har inte betalat för det, eller godkänt varan ännu.

Problemen:

- Bländaren fungerar inte som den skall; den hålls inte sluten; när man bländar ner hörs ett hemskt knackande ljud. Och "live View" fungerar inte. Den visar bara full bländare hela tiden. Samma sak när man startar upp kameran, så knackar bländaren på i en halv evighet. Jämför med mina Tamron objektiv, som man hör hur bländaren öppnas en gång, och that's it. Och när man bländar ner med live view så blir bilden mörkare så som sig bör.

- Linselementen har fallit ur position. Kan inte få skarp bild oberoende brännvidd, och ghosting uppstår oberoende ljusförhållanden. Som att nån smetat ett tunnt lager vaselin på linsen fast den är nyputsad (var så även innan jag pustade). Som sagt: Går inte att få en skarp och klar bild.

Ska kila iväg ner till scandinavian photo och be deras tekniker ta en snabb koll på detta innan jag påbörjar reklamation till blocket.

Några tips hur jag bör gå till väga nu gällande blocket? Säljaren kommer ju garanterat att hävda att allt fungerade problemfritt när han skickade iväg paketet. Personen har från första början varit aningen mysko; från att låta okunnig till att låta väldigt kunnig helt plötslig, varit oerhört hjälpsam och tillmötesgående, men samtidigt ändå... mysko (kan inte förklara det på något vettigare sätt).

Några tips?

Hur gör man då?

Några tips?

Man kontaktar alltid säljaren, utan att gå händelserna i förväg med att den kommer att krångla.

Skickar sedan det tillbaka, utan att försöka reparera eller få kostnadsförlag reparation, få vill ha ett så trasigt precisionsinstrument ljusterat för att sedan kunna krångla senare.

/Michael

ANNONS