Annons

Hjälp - trasigt Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

koffra

Medlem
Hej alla !

Vet inte om jag hamnade rätt , men gör ett test här.
Sprang över ett sigma 10-20 för lite fickpengar.
Den har vart ute fören del om man säger så . Tappad så att filtergängan spruckit , fokusen fungerar ej varken manuellt eller AF , samt massa kondens på alla linser.

Haa , lite kul kan jag ha och plockade isär hela kittet . Rengjorde alla linser osv , och med lite bråk så lyckades jag fixa så fokusen fungerar både på auto och manuellt . Dock lite segt på auto då fokusringen går trögt ibland.
Fixade bort lite rost som blivit på bländarna . Och har även limmat ihop så filtergängorna funkar fint.
Lite små repor på frontlinsen men inget som verkar störa .

Hur som helst så tar den bra bilder och allt fungerar .... nästan .....
Det blir ett error01 efter varje bild . Men bilden verkar bli rätt exponerad och allt precis som jag ställde in kameran på.
Detta problemet fanns inte innan jag skruvade isär den , och jag har dubbelkollat allt , men hittar inte problemet .

Med tanke på skicket av objektivet , med spruckna filtergängor osv så vill jag inte lämna in den . Då vill de säkert byta allt i tuben :)
Men jag tänkte att det kanske fanns nåt elschema på prylarna ?
I så fall tror jag att jag kan lösa det själv. Om inte något är sönder .....

Så det jag vill med mitt inlägg är att kanske få tipps om vart man finner ett schema som man kan få ta del av ?

Mvh Jonny
Ps Annars går det ju fin fint att köra manuellt om man tar bort kontakterna på gluggen mot kameran ;)
 
kan inte svara på din fråga men ville ändå säga att jag blev grymt imponerad av att läsa vad du gjort, synd att man själv har tummen mitt i handen.
 
kan inte svara på din fråga men ville ändå säga att jag blev grymt imponerad av att läsa vad du gjort, synd att man själv har tummen mitt i handen.

Tack spå mycket :)
Tänkte att va f'n , kan lika gärna försöka själv .
Hittills har det gått åt det bra hållet iaf .
Får jag iordning på det felet med error01 så är den fullt dugligt användbar :)

Iom att jag måste skruva isär den igen så kanske man skulle slänga upp lite bilder/guide på hur man gör .
Första gången vart det lite huvudbry hur man ska gå tillväga , men nu kan jag det i sömnen ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.