Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp: trådutlösare till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte en låsbar trådutlösare märke Hähnel som enligt informationen på förpackningen ska funka för Nikon D90.

I varken kamerans manual eller min D90-bok fanns det någon fingervisning om hur man ska hantera den, bara en massa prat om fjärrutlösare. Jag hittade en ingång i kameran som passade till en av sladdarna som fanns att välja mellan i förpackningen, egentligen avsedd till någon gps-historia verkar det som. Det är det enda sättet att överhuvudtaget koppla ihop kamera och trådutlösare. Men det händer inget. Hittar ingenting i kamerans meny heller som kanske måste ställas in för att få det att funka.

Är det fel på kameran, på trådutlösaren eller på mig?
Någon som har ett bra tips?
Tack på förhand!
Katja

Jag vet inte om jag vågar kalla det manual. Det var en liten lapp på ungefär 2cmx8cm med lite bilder i IKEA-stil.
Eftersom trådutlösaren ska funka på en rad olika kameror är dessa bilder inte särskilt specifika. Det framgick inte vilken av sladdarna som var avsedd till d90 och var den skulle fästas.

Min sambo vaknade och 100 kilo manskraft löste problemet.
Sen fick jag knappt ur sladden igen.
Fotoprylar är definitivt gjorda för karlar.

Min sambo vaknade och 100 kilo manskraft löste problemet.
Sen fick jag knappt ur sladden igen.
Fotoprylar är definitivt gjorda för karlar.

Har en original fjärrutlösare MC-DC2 ifrån Nikon, och den är inte det minsta trög eller svår att plugga in. Skulle misstänka att problemet ligger främst hos 3:e partare och billiga kopior.

Rekommenderar dig starkt att byta till Nikons om den du har nu fortsätter att strula för dig. Inte bra om den sliter sönder på ditt uttag i kameran.

Tror inte jag betalade mer än 195.- för originalet. Även om du får en kopia 100-lappen billigare så är det nog inte värt det om uttaget på din relativt dyra kamera går sönder.

Hej
Har en likadan som du och jag har inga som helst problem med den, har haft den till en D90 och nu till D7100 och den fungerar utmärkt. Håller med om att manualen är lik Ikea. Kabeln är den som passar till GPS-uttaget.
Se till att du trycker in den ordentligt och det behövs inte några superkrafter för att göra det :). När det gäller inställningarna så titta på manualen under "T" Camera remot control när det gäller av/på, dom är lite kryptiska. Skulle det inte fungera så så kolla Code switches så dom står rätt. dom hittar du under batteriluckorna.

Men är det där en trådutlösare? Ser hyfsat avancerad ut för att vara just en trådutlösare.
Trodde i min enfald att en trådutlösare var just en vire med en tryckmoj helt utan electronik.

Förmodligen så är det denna trådutlösare som OP har: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8196355/haehnel/tradutloesare-hrn280-till-nikon

Rekommenderar dock original som oftast brukar vara mer bekymmersfritt och av högre kvalitet.

Dessutom så kostar den i detta fallet mindre än kopian ifrån Hähnel: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8468796/nikon/tradutloesare-mc-dc2 (normalt sett så brukar piraterna ligga på halva priset av motsvarande originalprodukter).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar