Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp till Långzoomkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

noex

Medlem
Tja!

Jag är lite ny med kameror och jag ska köpa kamera imorgon.

Jag har hitttat två st kameror och jag vill veta vilken som är mest värd att köpa utav:

Nikon Coolpix L100

Kodak EasyShare Z1015 IS

? Vill ha en bra kamera med fokus iallafall :)

Så hjälp snabbt tack :)

Ser ut att vara två ungefär likvärdiga kameror, dock har jag bara tittat som hastigast på deras specar. Om de är bra eller dåliga för ditt sätt att fotografera och dina krav på bilderna kan bara du avgöra.

Helt klart kan de under de rätta förhållandena ta bra bilder båda två. Kodaken verkar vara en snabb kamera med ovanligt kort laggtid från det att avtryckaren trycks ner till dess att bilden knäpps. Har dock inte sett några tider för nikonen (under 0,2 s för kodaken). För snabbrörliga motiv som tex människor och husdjur är denna laggtid högst avgörande för om man hinner fånga motivet i rätt ögonblick eller inte. Långzoomare (kompaktkameror) har tyvärr alltid en laggtid. Ju kortare, desto bättre.

Något man kan säga om båda kamerorna är att de har lite ljussvagare objektiv och därigenom blir långzoomarnas akilleshäl, sämre bildkvalitet i svagare ljus, mer tydlig. Tex Panasonic FZ28 har ljustarkare optik och är därför mindre dålig på detta. Å andra sidan är denna kamera dyrare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto