Davidroos
Ny medlem
Hej alla kloka! Jag behöver lite teknikhjälp. Jag köpte ovannämnda objektiv begagnat för ett par år sedan inför en resa till Kenya. Det var mitt första möte med ett objektiv med VC som ganska ny amatörfotograf, och det var toppen! Men allteftersom har VC-funktionen blivit mindre och mindre pålitlig. Ibland slår den på som den ska och levererar fläckfritt, men vissa gånger vaknar den inte alls.
Och jag förstår inte varför. Därför skriver jag här, med förhoppning om att någon stött på något liknande, eller har koll på hur tamrons vc-system fungerar.
Jag hoppas problemet är enkelt, tex att funktionen är mer ljussensitiv än vad jag trott, men om det handlar om att det gamla objektivet börjar tröttna vore det ju bra att veta också för kommande investeringar.
Lite observationer som kanske kan vara till nytta:
- ofta när vc inte funkar blinkar ”flicker”.
- den funkar sällan direkt när kameran slås på, utan vaknar till liv något senare. Men ibland funkar den direkt.
- när batteriet närmar sig urladdat brukar funktionen sluta funka.
- ingen skillnad i hur det funkar mellan titthål/skärmvy, men använder oftast det första.
- när den funkar så funkar också på/av-reglaget som det ska, så problemet borde inte ligga där.
Jag använder objektivet på min Canon EOS 750d.
Vad tror ni?
Och jag förstår inte varför. Därför skriver jag här, med förhoppning om att någon stött på något liknande, eller har koll på hur tamrons vc-system fungerar.
Jag hoppas problemet är enkelt, tex att funktionen är mer ljussensitiv än vad jag trott, men om det handlar om att det gamla objektivet börjar tröttna vore det ju bra att veta också för kommande investeringar.
Lite observationer som kanske kan vara till nytta:
- ofta när vc inte funkar blinkar ”flicker”.
- den funkar sällan direkt när kameran slås på, utan vaknar till liv något senare. Men ibland funkar den direkt.
- när batteriet närmar sig urladdat brukar funktionen sluta funka.
- ingen skillnad i hur det funkar mellan titthål/skärmvy, men använder oftast det första.
- när den funkar så funkar också på/av-reglaget som det ska, så problemet borde inte ligga där.
Jag använder objektivet på min Canon EOS 750d.
Vad tror ni?