Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Tamron SR 70-300 f/4-5.6 vibrationskompensatorn funkar bara ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidroos

Ny medlem
Hej alla kloka! Jag behöver lite teknikhjälp. Jag köpte ovannämnda objektiv begagnat för ett par år sedan inför en resa till Kenya. Det var mitt första möte med ett objektiv med VC som ganska ny amatörfotograf, och det var toppen! Men allteftersom har VC-funktionen blivit mindre och mindre pålitlig. Ibland slår den på som den ska och levererar fläckfritt, men vissa gånger vaknar den inte alls.

Och jag förstår inte varför. Därför skriver jag här, med förhoppning om att någon stött på något liknande, eller har koll på hur tamrons vc-system fungerar.

Jag hoppas problemet är enkelt, tex att funktionen är mer ljussensitiv än vad jag trott, men om det handlar om att det gamla objektivet börjar tröttna vore det ju bra att veta också för kommande investeringar.

Lite observationer som kanske kan vara till nytta:
- ofta när vc inte funkar blinkar ”flicker”.
- den funkar sällan direkt när kameran slås på, utan vaknar till liv något senare. Men ibland funkar den direkt.
- när batteriet närmar sig urladdat brukar funktionen sluta funka.
- ingen skillnad i hur det funkar mellan titthål/skärmvy, men använder oftast det första.
- när den funkar så funkar också på/av-reglaget som det ska, så problemet borde inte ligga där.

Jag använder objektivet på min Canon EOS 750d.

Vad tror ni?

Möjligt att kontakterna leder ström dåligt. Kanske kan det hjälpa att ta loss objektivet och rengöra kontaktytor på både objektiv och kamera.

Om du har möjligheten att testa objektivet på en annan Canon-kamera så kan du ju sortera ut om det är kameran eller objektivet som krånglar. Fungerar det som det ska med ett annat objektiv med is?

Skall det inte vara SP? Jag skulle nog kolla om Tamron SP(SR) 70-300 f/4-5.6 är helt kompatibel med Canon EOS 750D. Det finns även många recensioner att läsa om objektivet på Fotosidan som kanske kan ge någon ledtråd.

Senast ändrad:
Hej David! Det kan ju vara dålig kontakt. Tänker också att du kan börja med att se till att både kameran och objektivet är uppdaterade med senaste firmware?

tack för svaren hörni! Det stämmer att det är SP objektivet heter. Jag ska försöka titta på era tips: rengöra kontakterna mer ordentligt än jag hittills testat, kolla på firmware (finns uppdateringar jag ej installerat). Jag har ingen annan Canon-kamera att testa funktionen på, men vc funkar som det ska på mitt andra tamron-objektiv.

Får återkomma med resultat!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto