Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp tack! Misslyckad fotografering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
I min strävan efter att bli en duktig porträttfotograf fixade jag till lite här hemma för att öva mig med min nya kamera (Canon 60D) och nya blixten. Använde vita täcken som bakgrund och min dotter som modell.

Jag blev väldigt besviken när jag såg resultaten, dom blev totalt misslyckade. Vitbalansen blev helt fel och i de flesta fall så överexponerades korten. Varför gör kameran så?? Har läst på nu hur jag fixar vitbalansen manuellt innan jag börjar fotografera, så det hoppas jag ska gå bättre nästa gång. Men jag skulle önska att alla ni som kan det här med porträttfotografering går in på min sida och tittar på bilderna.
Först visas de redigerade varianterna men orginalfotografierna har jag lagt in som en tidigare verision under alla bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=294107

Snälla hjälp mig bli en bättre fotograf än så här! =)
All kritik mottages varmt.
Mvh Lina
 
Titta skuggor o blänk.

I min strävan efter att bli en duktig porträttfotograf fixade jag till lite här hemma för att öva mig med min nya kamera (Canon 60D) och nya blixten. Använde vita täcken som bakgrund och min dotter som modell.

Jag blev väldigt besviken när jag såg resultaten, dom blev totalt misslyckade. Vitbalansen blev helt fel och i de flesta fall så överexponerades korten. Varför gör kameran så?? Har läst på nu hur jag fixar vitbalansen manuellt innan jag börjar fotografera, så det hoppas jag ska gå bättre nästa gång. Men jag skulle önska att alla ni som kan det här med porträttfotografering går in på min sida och tittar på bilderna.
Först visas de redigerade varianterna men orginalfotografierna har jag lagt in som en tidigare verision under alla bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=294107

Snälla hjälp mig bli en bättre fotograf än så här! =)
All kritik mottages varmt.
Mvh Lina

Första bilden har blixten inte löst ut, blixtrat.

Sista bilderna med kraftigt överexponerade kinden ser ut som du har haft kraftigt solljus från ett fönster snett bakom dottern.

Du måste både försöka se och inse hur allt ljus i ¨studion ¨ faller på modellen, då blir det lättare att analysera.
Titta på skuggor bakom modellen och blänk i ögon så ser du mycket hur ljuset är satt.

Plåta på.

/Janne
 
Betr vitblansen så är mitt råd att försöka få enheltigt ljus dvs inte blandade ljuskällor och fota i RAW. RAW ger dig alla möjligheter att mixtra med vitbalansen efteråt utan att förstöra något. Blandat ljus är dock svårt att justera vitbalansmässigt, både före och efter fotograferingen.
 
Jag håller med om att det kan vara knepigt att blanda blixtljus med naturligt ljus. Korta ner slutartiden och minska bländaren (öka bländartalet) gör att du får mindre påverkan av det naturliga ljuset. Då kommer å andra sidan ljuset från blixten att se ganska platt ut om det kommer rakt framifrån. En liten kabel eller sändare/mottagare så du kan använda blixen vid sidan av kameran samt en reflexskärm ger helt andra möjligheter. Ett första steg kan vara att fösöka öka avståndet mellan modellen och bakgrunden för att slippa skarpa skuggor i bakgrunden.
 
Som jag ser det så är det problem med kraftigt ströljus på frontlinsen vilket dödar svärtan i bilden. Det + att bilden är ljus gör att den ser överexponerad ut även om den inte är det. Ok, kinden är överexponerad men det beror ju också på ströljuset och inte på blixten.

Det platta ljuset fixas billigast med att slå blixten åt sidan mot någonting vitt som reflekterar. Man slipper slagskugga och det platta ljuset. Gjorde så igår och använde vad som var närmast, en skjorta som hängde för tork, och det blev riktigt bra.
 
Blixten verkar vara monterad på kameran och slagen mot motivet utan diffusor av något slag. En liten, hård ljuskälla direkt framifrån ger denna "fota-med-blixt" känsla som är så typisk för kameror med inbyggd blixt.
 
Tack för alla kommentarer här, jättesnällt att ni vill hjälpa mig med er kunskap!

Jag förstår att jag i fortsättningen inte ska låta solen lysa in genom fönstren, som den gjorde här från vänster.

Sen ska jag nog förklara att jag använde den inbyggda kamerablixten på kameran och hade den externa blixten på höger sida. Jag försökte vinkla den lite olika för att få olika effekter, tex lysa upp täcket i bakgrunden, lysa rakt på Isabell och provade tom att rikta den i taket... Men jag såg inte mycket skillad alls... Måste helt enkelt öva mer!
Mycket bra tips det där om att låta ljuset reflekteras, ska testa det vid nästa tillfälle.

Angåenda att fotografera i RAW, jag har inte satt mig in i det än, men jag håller på med det just nu. ;)
Mvh Lina
 
Tänkte inte på att du hade en 60D. Den har väl inbyggd trådlös blixtstyrning, så kablar och sändare kan du bortse ifrån. Som reflexskärm kan du använda vanlig vit frigolitskiva att testa med innan du börjar handla studioutrustning... ;)
 
Nej Nej använd aldrig inbyggda blixten!! Blir bara platt o fult iom att den sitter så nära optiken!!

Använd den exsterna och försök studsa den i vinkeln mellan vägg o tak eller någe liknande som du riggar upp av ex vita frigolitskivor.

/Janne

Tack för alla kommentarer här, jättesnällt att ni vill hjälpa mig med er kunskap!

Jag förstår att jag i fortsättningen inte ska låta solen lysa in genom fönstren, som den gjorde här från vänster.

Sen ska jag nog förklara att jag använde den inbyggda kamerablixten på kameran och hade den externa blixten på höger sida. Jag försökte vinkla den lite olika för att få olika effekter, tex lysa upp täcket i bakgrunden, lysa rakt på Isabell och provade tom att rikta den i taket... Men jag såg inte mycket skillad alls... Måste helt enkelt öva mer!
Mycket bra tips det där om att låta ljuset reflekteras, ska testa det vid nästa tillfälle.

Angåenda att fotografera i RAW, jag har inte satt mig in i det än, men jag håller på med det just nu. ;)
Mvh Lina
 
Med Raw ökar du färgrymden och redigeringsmöjligheterna i PS. Kollega använder blixt plus "bygglampa" och resultatet blir bra, billig lösning om inte annat.

/anders

Tack för alla kommentarer här, jättesnällt att ni vill hjälpa mig med er kunskap!

Jag förstår att jag i fortsättningen inte ska låta solen lysa in genom fönstren, som den gjorde här från vänster.

Sen ska jag nog förklara att jag använde den inbyggda kamerablixten på kameran och hade den externa blixten på höger sida. Jag försökte vinkla den lite olika för att få olika effekter, tex lysa upp täcket i bakgrunden, lysa rakt på Isabell och provade tom att rikta den i taket... Men jag såg inte mycket skillad alls... Måste helt enkelt öva mer!
Mycket bra tips det där om att låta ljuset reflekteras, ska testa det vid nästa tillfälle.

Angåenda att fotografera i RAW, jag har inte satt mig in i det än, men jag håller på med det just nu. ;)
Mvh Lina
 
Iso

Ser att du använt iso400 o då blir bilden ljusare än vad kameran tänkte tror jag.

Använd iso100 eller vad lägsta nr du har så blir de lite mörkare o bättre kvalitet på bilderna.
 
I min strävan efter att bli en duktig porträttfotograf fixade jag till lite här hemma för att öva mig med min nya kamera (Canon 60D) och nya blixten. Använde vita täcken som bakgrund och min dotter som modell.

Jag blev väldigt besviken när jag såg resultaten, dom blev totalt misslyckade. Vitbalansen blev helt fel och i de flesta fall så överexponerades korten. Varför gör kameran så?? Har läst på nu hur jag fixar vitbalansen manuellt innan jag börjar fotografera, så det hoppas jag ska gå bättre nästa gång. Men jag skulle önska att alla ni som kan det här med porträttfotografering går in på min sida och tittar på bilderna.
Först visas de redigerade varianterna men orginalfotografierna har jag lagt in som en tidigare verision under alla bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=294107

Snälla hjälp mig bli en bättre fotograf än så här! =)
All kritik mottages varmt.
Mvh Lina

Jag rekommenderar att du läser mer om grundläggande fotografering. Innan du förstår hur bländare, slutartid och ISO påverkar en bild spelar det ingen roll om det är porträtt eller landskap du ska fota.
 
Så illa var det ändå inte. Du är ju i alla fall på rätt väg.

I och för sig är det marigt med solljus men det kan faktiskt fungera.
Solljuset och dagsljuset har ungefär samma färgtemperatur som blixten.
Däremot ska man inte blanda in övriga lampor eller lysrör.
Trixet är att balansera upp dagsljuset med blixtens styrka. Det gör man med kamerans slutartid.

Det bästa rådet hittills har väl varit att skippa kamerans inbyggda blixt.

Jag tycker också att du ska undvika att slå den externa blixten rakt på motivet.
Ska man rikta den rakt på så behöver man en softbox, bouncer eller transparant tygskärm att (softa) mjuka upp och förstora ljusytan med.

Eller prova att tillverka någon enkel reflexskärm av vit papp eller klä in en skärm med blank folie.
Slå blixten mot skärmen så att ljuset studsar mot motivet.

MVH J O
 
Mitt andra försök till porträttfotografering!

Tack så jättemycket för alla svar jag har fått här!
Nu har jag gjort mitt andra försök till porträttfotografering och har försökt att tänka på det ni har skrivit till mig.

Jag har i första hand dragit för fönstrena vilket var det största misstaget och sen ställt in vitbalansen på lakanet i bakgrunden. Kameran har jag ställt in på iso100, f2,8 och slutartiden runt 1/100. Externa blixten sitter nu ovanpå kameran och jag provade rikta den både i taket och mot Isabell, sistnämnda med omniboucer.

Så här blev det: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=294600

All kritik är fortfarande varmt välkommen!
Mvh Lina
 
Jag tyckte det blev riktigt fint.

Tänkte lite på bakgrunden, man kan ju slå en lampa på den så slipper man se alla färgskiftningar och veck. Då får modellen all fokus. En tanke bara.
 
Visst blev det mkt bättre. Vad tycker du själv?

När du dragit för gardinen så kan nog kameran fixa vitbalansen utan problem.
Ställde du den på blixt antar jag?

Det mörka runt kanterna hur har du gjort det eller bara blev det så?
 
Den där extremt kraftiga vinjetteringen hade jag avstått ifrån, det är förstås en smaksak men jag tycker att det används alltför ofta av alltför många personer.
Låt fotot säga sitt, min första tanke var att du använde någon konstig glow-effekt
 
I efterhand kan du öka högdagarna till max i DPP eller nått så kommer bakgrunden att fräta bort veken i bakgrunden, och troligen blir vinjetteringen mindre också.
 
Se så mycket bättre det blev. Andra försöket och du har redan lärt dig en massa...

Blixtar och ljus är en hel värld inom fotografin. Det kan kosta en massa med studioprylar, men man kan komma väldigt långt med en blixt som går att rikta eller helst köra off-camera.

Studsa blixten i något för mjukare ljus, reflektera tillbaka ljuset från andra sidan med en ljus skiva för att lätta upp skuggor.

Själv använder jag en vanlig, billigare Dörr-blixt + en blixt från 80-talet som jag köpte för 50kr. På denna blixt har jag en fotocell (99kr) så den löses ut i samband med att blixt nummer 1 löses ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.