Annons

hjälp snabbt om förstoringssapparat.

Produkter
(logga in för att koppla)

smulan_

Guest
Hejsan

Sitter och funderar på att köpa en förstoringsapparat
vad är axomat för någon? är den ok. Huvudsaken är att det blir okej bilder.
Vill inte lägga ut flera tusen och en axomat 3 kunde jag få för 400 kr. Vilket känns billigt eller?
Krinkle Primos 6X6, optik 75mmSchneider Componon- 4,5 mm är det också en förstoringsappara?

Eller borde jag lägga 1500 på en durst.

Snälla hjälp mig fort nu.

Tack / Annelie
 
Efter en snabbsökning på nätet ser det ut som om den inte har hållare för kontrastfilter, och det vill du ha för att kunna köra med multikontrastpapper och slippa köpa papper i alla hårdhetsgrader.

Schneider Componon-S är ett objektiv till förstoringsapparater. Ett mycket bra ett dessutom. Sitter det ett sådant på apparaten för 400 kr kan du absolut köpa den bara för objektivets skull.
 
ok tack.
Så här såg annonserna ut:
Krinkle Primos 6X6.
Gedigen apparat som är lite modifierad. Den har motordriven
fokus som styrs av två knappar. Optiken är en 75 mm
Schneider Componar 4.5.

eller ska jag lägga 1500 på Durst M305BW med 50mm componar objektiv mycket stabilt i
metall mycket lite använt

åå jag är helt snurrig. Det här är en hel vetenskap. Var mycket lättare när jag hade fri tillgång till ett mörkerrum.

Tacksam för all hjälp.
 
smulan_ skrev:
Krinkle Primos 6X6, optik 75mmSchneider Componon- 4,5 mm är det också en förstoringsappara?
Ingen aning om apparaten, men en fördel är att den klarar 6x6 om du senare börjar köra mellanformat.

Nackdelen är att även objektivet är för mellanformat, så vill du göra stora förstoringar från småbild måste du ha ett rejält avstånd mellan objektiv och papper. Men det går bra vid små förstoringar.

Ett objektiv speciellt för småbild är i regel runt 50 mm.
 
okej nu är inte jag så jättehaj på alla formaten ( trots flera års fotande)
Men 35 mm är väl det "vanliga" negativ formatet och sen...??
 
Axomat är en relativt hyfsad apparat
Men mycket hänger juh på objektivet också så jag tror att Dursten är bästa köpet av anledningen som jimh nämner angående obletivets brännvidd om du n bara ska köra småbilds negativ
 
Japp, 35 mm är vanlig småbild. Sen finns det allt möjligt uppåt från 6x4,5 cm till 16x20 tum och sånt.
 
Det verkar som om den här apparaten(Krinkle ?) är avsedd för enbart 6x6 neg.Finns det ändå som tillbehör neghållare och passande kondensator för småbild,så köp den! Om ej- välj Durst.
Durst 300 serien är en beprövad modell,men har sina begränsningar om du börjar intressera dej för större negformat eller mycket större förstoringar på bottenplattan.
 
Hej,

Axomat tillverkas av ett tjeckiskt företag som heter Meopota och som har varit länge i branschen. De har tillverkar, och tillverkar fortfarande, förstorare, kameroro, projektorer mm. Min första förstoringsapparat var en Axomat 4 och den funkade bra. Kolla vidare på Meopta hemsida:

http://www.meopta.cz/

Om du vill köpa reservdelar, tillbehör etc så har www.fotoimpex,de mycket av det.

Om Krinkle Primus vet jag lite, Durst är ett respekterad märke som har mycket dura reserdelar och tillbehör, å andra sidan finns det mycket på begagnatmarknaden. Meopta maskiner (Axomat, Opemus mfl) är även de bra. Meopta har satsat på hobbyfotografer medan Durst har satsat både på hobby samt proffs. Om du vill satsa på Krinkle, kolla först om främst om den är stadig, peta till huvudet, om den dallrar för mycket och för länge är det inget att ha. En förstorare ska vara stadig.

Om jag skulle köpa en förstorare idag skulle jag köpa en storlek mer än vad jag behöver. Om du fotar småbild (24*36) idag skulle jag satsa på en apparat som tar 6*6 eller ännu hellre 6*7. Dels är oftast dessa apparater stadigare, dessutom kommer de till hands den dag du vill kopiera större negativ. Om jag inte hade all utrustning skulle jag spana efter någon som säljer hela paketet, dvs förstoringsapparat, baljor, pincetter mm - rubbet!!. Då kan man komma undan billigt.

Lycka till i sökandet!!

/Erik
 
Bestämm dig för vad du ska apparaten till.
Vad hade den tidigare ägaren han/hon den till?
Köp en billig första maskin så lär du dig vad du behöver!

Bra om lampan inne i maskinen går att flytta, så du kan ställa in en jämn ljusbild (Durst mfl har det). Bra om det finns grov/finfocus (micro-motion) typ fujimoto mfl.

kolla upp på Krinkle Primos 6X6.
Går det att få tag i reserv lampor?
Passar objektiv gängan till ett 50 mm objektiv? Bra att maskinen har fått en motordriven fokus så slipper du besvär vid större förstoring med 75 mm objektiv (app-fotopapper avstånd blir oftast obekvämt om man ska komma åt ratten för hand vid >50 mm och småbild)!


Om du ska köra småbild (24x36 mm neg) behöver du en negram till småbild, följer det med?
Nästan alla maskiner (=de man har råd med) behöver någon form av väggstöd på pelaren.

Får du plats med filter någonstans, lucka före kondensorlinsen eller fästa filterhållare på objektivet.

Lycka till
Robert
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.