Annons

Hjälp! Ska fota stenar/mineraler!

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Dead-line IDAG!! Iiiih! Fick reda på det imorse och det måste vara färdigt innan dagen är slut.

Stenarna har varit med i en tävling (typ "Gissa mineralen) och de rätta svaren ska redovisas på nätet.

Mina förutsättningar är inte de bästa eftersom jag måste göra det på jobbet med den kameran, en Minolta Dimage F200. Hade ju hellre haft min egen.. och lite mer tid.

Nu undrar jag om ni har några tips hur man bäst fotar stenar... låter ju knäppt.. Det ska synas vilken mineral/sten det är och även numret på svarsalternativet.

Vilket ljus, bakgrund osv är bäst? Ska jag ha likadan bakgrund på samtliga mineraler, trots att en del är ljusare än andra?

Snälla! Om det var någon som hängde med i hur det ska gå till... kom med lite tips och trix!

Tackar, bugar och niger på förhand!

Du måste nog byta bakgrund när du fotar ljusa stenar, precis som du är inne på, för eftersom det var en tävling så är det nog viktigt att dom visas på ett korrekt sätt så man inte missar några detaljer.

Jag tycker du ska vit bakgrund och svart/mörkare när det handlar om ljusare mineral.

Sökte på google också, du kan ju ta dig en titt där. Den första bilden har mörk bakgrund och ett ljust mineral!

http://images.google.se/images?q=minerals&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv

// Calle

Men om de som tävlat inte fått se dom blöta så kan man heller inte fota dem så. Många mineral ändrar sig mycket i utseende när dom blir blöta.

// Calle

TACK!!

Vad snälla ni är! Nu ska jag fota tills pekfingret blöder! =P

Ska exprimentera lite också.. Vet inte om jag får blöta ner stenarna för deras ägare.. =S

Det här ska bli kul! Har aldrig fotat stenar i "studio" förut.. *asg*

Tackar igen för hjälpen! =D

Några tankar från mig...

Om bilderna skall vara referensmaterial för en tävling så skulle jag vilja ha samma bakgrund på alla bilder. Då skulle jag snarare välja en "mellangrå" bakgrund där man kan plåta både mörka och ljusa objekt.

Var noga med exponeringen, och exponera alla bilder med exakt samma inställningar och belysning (om det inte är så att mineralet måste belysas på ett visst sätt för att kunna identifieras).

Jag vill också påpeka vikten av identisk inställning på alla bilder. Dvs en mörk mineral måste vara mörk på bilden och en ljus mineral måste vara ljus. Du kan inte låta kamerans automatik bestämma exponeringen eftersom automatiken kan kompensera för mörka eller ljusa föremål. Det är manuell inställning som gäller.

Roinew skrev:
Jag vill också påpeka vikten av identisk inställning på alla bilder. Dvs en mörk mineral måste vara mörk på bilden och en ljus mineral måste vara ljus. Du kan inte låta kamerans automatik bestämma exponeringen eftersom automatiken kan kompensera för mörka eller ljusa föremål. Det är manuell inställning som gäller.

Hur ska jag ställa in då? =S
Vitbalans? Slutartid?

Tackar på förhand! =D

Min rekommendation är följande:

1. Mät mot en vit yta, ställ in 1.5 stegs överexponering. Notera värdena och ställ in dem i manuellt läge.

2. Om kameran har manuell vitbalansering, vitbalansera mot den vita ytan.

3. Plåta :eek:)

Aha! Tredje gången gillt nu då? Hi hi... mina jobbarkompisar ler överseende mot mig när jag entusiastiskt fotar dessa små stenar... Kul att de också har roligt! =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar